Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa

jag har just varit och hämtad upp ett stycke behringer rörpreamp och rörkompressor i rackformat och undrar lite hur jag skall koppla med elgitarren.

Min första tanke är att koppla gitarren till v-amp till preamp till kompressor till behringer mixer till ljudkort. utan att ha någon behringer di-box med i leken,

den andra tanken är att koppla gitarr till vamp, till di box till mixer, sen ha preamp och kompressor på FX send funktion.

Vilken av dessa koplingar borde teoretiskt bli bäst ?

Måste man ha en di box med i systemet ?

Annons
Postat

Går väl att koppla lite som man vill. Vilka enheter vill du ska färga ljudet? Vilka vill du använda? Låter lite onödigt att koppla genom alla bara för att det går..

Har du instrumentingång på preampen?

Postat

v- ampen funkar väl som en pre-amp i sig.. tror jag.. sen beror det ju på lite.. jag tycker personligen att man ska vänta så länge som möljigt innan man trycker på en massa komressor.. det är ju surt att upptäcka i slutfasen av mix att giterrerna är lite för mycket komprimerade.. därför skulle jag köra på fx.. men hade du hafte en riktigt shysst kompressor så skulle man ju kunna köra den, fast även där skulle jag låta den göra mesta jobbet i ett senare skede i mixen.. inte vid inspelnings tillfället..

om du har en v-amp så behöver du inte ha en di box så vitt jag vet..

lycka till!

Postat
det är instrument ingång på preampen.

Då kan du ju antingen koppla in gitarren där, eller i vampen eller via di boxen. Bara att välja och vraka. 😄

Postat

Om preampen har instrumentingång, så kopplar du in gitarren där. Från preampen går du vidare till kompressorn (om du tvunget vill ha en sådan i signalkedjan på väg in...) - och sedan går du inte omvägen via mixern, utan du kopplar direkt till en lineingång på ljudkortet.

Om du ska använda V-amp i stället för preampen, så gör du på precis samma sätt; Gitarr -> V-amp -> (eventuellt kompressor) -> lineingång på ljudkortet.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
claes

varför skall man inte koppla in i mixern ?

bara nyfiken

Finns inget som säger att man INTE SKA.

Poängen är isf att du slipper addera brus o annat skräp från ytterligare en elektronisk apparat som din mixer är om signalen ändå låter som den ska. Alltså bättre att gå direkt in.

Annars tycker jag det beror på om du vill använda EQ på mixern något, om mixern är en vital del av din studio, om den s a s fungferar som ett viktigt nav för routing av signaler och lyssning etc. Om du t ex vill kunna blanda olika signaler till ett ljud. Så som en mixer brukar användas.

Det hänger alltså på hur ditt upplägg i studion är, om du snabbt vill kunna växla o adressera olika signaler till olika ingångar, o hur välljudande din mixer är.

Sitter du o ska spela in lite gitarr, har en lite phonic-mixer utan att egentligen använda dess funktioner, så ta bort den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.