Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som hemstudio-mekare som försöker göra nÄgotsÄnÀr traditionell pÄp-musik, brottas man ju dagligen med att försöka lira olika instrument, inte sÀllan med hjÀlp av VST-instr. förstÄs, men icke desto mindre fÄr man ju trÀning pÄ att tÀnka bas-lir, körharmisar, fundera ut syntmattor och lÀmpliga gura-ackord i lÄtarna.

SÅ, med detta i skan, upphör jag aldrig att imponeras av schyssta musiker som (troligen) utan allt för mycket datorer i sjĂ€lva musicerandet, lyckas lira in plattor helt sjĂ€lva, som lĂ„ter klockrent osyntetiskt som hela band-sĂ€ttningar.

Har ni kÀra forumkollegor tips om era egna favvo-enmansband som ni vill dela med er av?

HĂ€r kommer min egen 7-i-topp:

1) Jason Falkner - Jellyfisken som gick solo och som Àr sÄ musikalisk sÄ man kan spy och kan lira pÄ ALLT, driven gitarrist, basist, sÄngare, cool trummis, lÄtskrivare o producent.

2) Ben Folds - powerpoptrummis som blev en fantastisk modern Elton/punk-pianist och sjunger och lÀgger körer bÀttre Àn dom flesta i genren.

3) Stevie Wonder - överflödig presentation. Var förmodligen bÀttre Àn mÄnga av sina medmusikanter pÄ flera instrument.

4) Prince - innan alla pampiga band lirade han ju allt sjÀlv. Kanske inte i hemstudio, men vaddÄ...

5) Lenny Kravitz - lite plastig va, men rÀtt kompetent kille det hÀr med...

6) Karl Wallinger - A.K.A. World Party. Ingen superinstrumentalist, men otroligt pÄhittig och kul i sin hemstudio. Har inspirerat mig massor.

7) Paul McCartney - lite som Wallinger, taffligt ibland tillochmed, men lyssna pÄ McCartney II - det Àr kreativitet pÄ hög nivÄ.

Annons
Postat

Top 2 lista

1) Don-e - (Stevie Wonders arvtagare) bör kollas upp om ni gillar Stevie

2) William Orbit - Har haft grupperna Torch Song Ă„ Bassomatic

Postat

Jag trodde först du menade sĂ„dana dĂ€r gatumusikanter med en cymbal tejpad pĂ„ foten och en pedal till bastrumma pĂ„ ryggen... 😛

TÀnker annars osökt pÄ Roy Wood eller "the wizzard" som han kallade sig. han var med och startade Elo en gÄng i tiden. De flesta minns honom vÀl för lÄten "See my baby jive" (och för att han var sÄ dum att han hoppade av ELO). Jag hade 2 plattor som var mycket underliga. SÄg sedan en intervju pÄ MTV typ 20 Är senare dÀr han skulle göra comeback komplett med mÄlad feja och stirrigt hÄr. Lite sorgligt. Han spelade ialla fall allting frÄn kontraviolin till saxofon och trummor. Mycket skum men intressant musik. Brejket pÄ See my baby jive mÄste ju vara en klassiker...

TÀnker ocksÄ lite pÄ Mike Oldfield som ju ocksÄ Àr lite av en mulitinstrumentalist.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Johm C. Fogerty!!! 😄

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
...

2) Ben Folds

...

Kul lista.

SjÀlv hade jag nog knuffat upp Prince lite, men ÀndÄ.

Men Ben Folds hade vÀl ett kompetent band med pÄ sina bÀsta lÄtar?

Annars föreslÄr jag Mike Oldfield, för Tubular Bells skull.

Postat
...

2) Ben Folds

...

Kul lista.

SjÀlv hade jag nog knuffat upp Prince lite, men ÀndÄ.

Men Ben Folds hade vÀl ett kompetent band med pÄ sina bÀsta lÄtar?

Annars föreslÄr jag Mike Oldfield, för Tubular Bells skull.

Mmm, hÄller med om Oldfield, min favvo Àr "Platinum", men dÀr hÀrjar ett helt band tror jag.

Ben Folds Five ja, ett tremannaband med vÀrldens mest distade bas och galen trummis + Ben. HÀrligt! Men pÄ Bens senaste höjdarplatta "Rockin the suburbs" lirar han rubbet sjÀlv, med besked! En annan intressant sak med den plattan Àr att han gjorde det till en grej att bara anvÀnda vita tangenterna pÄ hela plattan. Musikaliskt geni.....

Postat (redigerat)
Mmm, hÄller med om Oldfield, min favvo Àr "Platinum", men dÀr hÀrjar ett helt band tror jag.

JodÄ ett helt band han spelar bara en sex sju instrument. SkÀms nÀstan att sÀga det eftersom Moonlight Shadow Àr sÄ sönderspeland, men "Crises" var annars en av mina favoritplattor. Kanske lite för att Simon phillips var med och spelade trummor, och stövelklack pÄ Taurus3.

Redigerat av Egghuvud
Postat

Annars Àr Bob logg the III rÀtt grymt, eller kul i alla fall han spelar trummor gitarr munspel lite annat kul samt sjunger och han gör det live.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.