hammagrella Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Som hemstudio-mekare som försöker göra någotsånär traditionell påp-musik, brottas man ju dagligen med att försöka lira olika instrument, inte sällan med hjälp av VST-instr. förstås, men icke desto mindre får man ju träning på att tänka bas-lir, körharmisar, fundera ut syntmattor och lämpliga gura-ackord i låtarna. SÅ, med detta i skan, upphör jag aldrig att imponeras av schyssta musiker som (troligen) utan allt för mycket datorer i själva musicerandet, lyckas lira in plattor helt själva, som låter klockrent osyntetiskt som hela band-sättningar. Har ni kära forumkollegor tips om era egna favvo-enmansband som ni vill dela med er av? Här kommer min egen 7-i-topp: 1) Jason Falkner - Jellyfisken som gick solo och som är så musikalisk så man kan spy och kan lira på ALLT, driven gitarrist, basist, sångare, cool trummis, låtskrivare o producent. 2) Ben Folds - powerpoptrummis som blev en fantastisk modern Elton/punk-pianist och sjunger och lägger körer bättre än dom flesta i genren. 3) Stevie Wonder - överflödig presentation. Var förmodligen bättre än många av sina medmusikanter på flera instrument. 4) Prince - innan alla pampiga band lirade han ju allt själv. Kanske inte i hemstudio, men vaddå... 5) Lenny Kravitz - lite plastig va, men rätt kompetent kille det här med... 6) Karl Wallinger - A.K.A. World Party. Ingen superinstrumentalist, men otroligt påhittig och kul i sin hemstudio. Har inspirerat mig massor. 7) Paul McCartney - lite som Wallinger, taffligt ibland tillochmed, men lyssna på McCartney II - det är kreativitet på hög nivå.
Reason Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Top 2 lista 1) Don-e - (Stevie Wonders arvtagare) bör kollas upp om ni gillar Stevie 2) William Orbit - Har haft grupperna Torch Song å Bassomatic
Egghuvud Postat 18 augusti 2004 Postat 18 augusti 2004 Jag trodde först du menade sådana där gatumusikanter med en cymbal tejpad på foten och en pedal till bastrumma på ryggen... 😛 Tänker annars osökt på Roy Wood eller "the wizzard" som han kallade sig. han var med och startade Elo en gång i tiden. De flesta minns honom väl för låten "See my baby jive" (och för att han var så dum att han hoppade av ELO). Jag hade 2 plattor som var mycket underliga. Såg sedan en intervju på MTV typ 20 år senare där han skulle göra comeback komplett med målad feja och stirrigt hår. Lite sorgligt. Han spelade ialla fall allting från kontraviolin till saxofon och trummor. Mycket skum men intressant musik. Brejket på See my baby jive måste ju vara en klassiker... Tänker också lite på Mike Oldfield som ju också är lite av en mulitinstrumentalist.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 ...2) Ben Folds ... Kul lista. Själv hade jag nog knuffat upp Prince lite, men ändå. Men Ben Folds hade väl ett kompetent band med på sina bästa låtar? Annars föreslår jag Mike Oldfield, för Tubular Bells skull.
hammagrella Postat 19 augusti 2004 Trådstartare Postat 19 augusti 2004 ...2) Ben Folds ... Kul lista. Själv hade jag nog knuffat upp Prince lite, men ändå. Men Ben Folds hade väl ett kompetent band med på sina bästa låtar? Annars föreslår jag Mike Oldfield, för Tubular Bells skull. Mmm, håller med om Oldfield, min favvo är "Platinum", men där härjar ett helt band tror jag. Ben Folds Five ja, ett tremannaband med världens mest distade bas och galen trummis + Ben. Härligt! Men på Bens senaste höjdarplatta "Rockin the suburbs" lirar han rubbet själv, med besked! En annan intressant sak med den plattan är att han gjorde det till en grej att bara använda vita tangenterna på hela plattan. Musikaliskt geni.....
Egghuvud Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 (redigerat) Mmm, håller med om Oldfield, min favvo är "Platinum", men där härjar ett helt band tror jag. Jodå ett helt band han spelar bara en sex sju instrument. Skäms nästan att säga det eftersom Moonlight Shadow är så sönderspeland, men "Crises" var annars en av mina favoritplattor. Kanske lite för att Simon phillips var med och spelade trummor, och stövelklack på Taurus3. Redigerat 19 augusti 2004 av Egghuvud
Tobbe Postat 19 augusti 2004 Postat 19 augusti 2004 Annars är Bob logg the III rätt grymt, eller kul i alla fall han spelar trummor gitarr munspel lite annat kul samt sjunger och han gör det live.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.