Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hur tänker Korg nu egentligen!??

* På den tiden när de körde med T och M-serierna så betydde lägre nummer en mer avancerad modell. Dvs T1 var bättre än T2 som var bättre än T3 etc.

* De lade till bokstaven R för att visa att det handlade om en rackvariant av en modell. Tex M1R => M1 i rackform. De släppte då också M3R, en budgetvariant av M1 men i rackform.

Den nya M3 är naturligtvis inte en keyboardvariant av M3R - och har heller inget alls gemensamt med tidigare M-serien. Varför tar de då namnet M3?

Ett namn som OASYS/LE eller nåt liknande hade varit mer passande kan man tycka.

Postat (redigerat)

...och hyfsat nya synthen Korg TR har heller inget att göra med den tidigare Korg TR-rack

... och 01/W skulle egentligen hetat M10, fast någon japan såg namnet uppochner och tyckte det blev tuffare så

ja dom är roliga dom där...

Redigerat av godhead
Postat

Jag priset blir ju (tyvärr) helt avgörande för oss vanliga dödliga.

Skulle väldigt gärna vilja ha Triton-ljud fast med 2000-talets ljudkvalitet! DÅ kan man ju använda den till annat än låtskisser 😉!

(Kostar M3 15,000:-, och är ungefär så bra som man anar, köper jag direkt, kostar den 30,000:- blir köpet antagligen aldrig av.)

• 4 månader senare...
Postat

Jag är ruskigt sugen på denna pärla!

Har en Korg Karma, funderar på att sälja den sen när M3an kommer ut.

Hojta till om någon är intresserad av Karman, jätte fin synt!

Postat
Hur tänker Korg nu egentligen!??

[..]

Ett namn som OASYS/LE eller nåt liknande hade varit mer passande kan man tycka.

Jag undrade hur Korg tänkte när man satte OASYS som produktnamn för synten, när de redan använt namnet OASYS till ett (ganska floppande) ljudkort...
Postat
Jag undrade hur Korg tänkte när man satte OASYS som produktnamn för synten, när de redan använt namnet OASYS till ett (ganska floppande) ljudkort...

Fast OASYS är väl namnet på själva ljudmotorn (Open Architeture Synthesis System (eller nåt sånt)), och nya OASYS är väl helt enkelt en vidareutveckling av OASYS-PCI. (Det kortet är för övrigt om jag förstått väldigt omtyckt av sina användare...)

• 4 veckor senare...
Postat

Jag tror att M3 står för Korgs 3:e generation av Workstations. I alla fall tycks man ju kunna tolka texten från Korg.com på detta vis.

"The M3 heralds the third generation of Korg Workstations. The M1 started it all, first appearing in 1988 to bring the world a new concept called the “music workstation.” It went on to become the best selling workstation in history, and was further expanded and enhanced through the T and O1/W series. Trinity defined a new level of innovations including touch screen technology and configurable effects, and was the forbearer of the successful TRITON range of products."

Korg själva säger t.o.m. att det är en KARMA 2. =) Och vad jag kunde avgöra från demonstrationsvideon var att JAAAAAG VIIIIILL HAAAAAA!!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.