Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte fråga om nån här använder en äkta Hammond orgel och vad man vid köp av en sådan måste veta o titta på....nån som har erfarenhet!?

Annons
Postat

Bara av att bära den och den är djäkligt tung. Det tog fyra starka (hmm) män för att släpa upp den på en halvmeter hög scen. Finns ju som snygg mjukvara B4 (native instruments). Köp en mjukvaruversion och en laptopp istället så sparar du ryggen 😉

Postat (redigerat)

Några tankar:

hittade följande på nätet:

http://www.khamsintrading.se/

En ny B3-a kostar 220.000:-

Läs också denna sida

http://www.davenportsmusik.se/kyrkor.htm

En hammond utan Leslie är liksom bara halva grejen. Så det skall till ett riktigt Leslie också. Styrenheten till Lesliet brukar man sätta på keyboardet.

Så en begagnad Hammond får man väl räkna på går på sådär 50.000 och uppåt. I sådana fall vill jag nog köpa en servad maskin, och med garanti från säljaren (en musikaffär).

Men ljudet går inte att jämföra med något annat. Alla mjukvaruversioner kan gå och lägga sig.

(Jag har aldrig haft nån, men fått klinka ibland. Tycker inte det är värt det, men det är jag det).

Redigerat av trombonisten
Postat

det var inte dåligt......varför är de så dyra överhuvudtaget!? material, namn, samlarvärde, sound?!?

Postat

Även om b3 är the one and only så tycker jag ända att du ska kolla in L-100. De har gått på vendolin för sisådär 10.000(15-20.000 m. leslie)

Postat (redigerat)

Kör med en Hammond Xb-1. Den är riktiigt bra, men går aldrig att jämföra med en B3: a (med Leslie). Däremot tycker jag det är viktigt med drawbars, vilket XB-1: an har. Köper man sedan till ett Leslie till den så blir det ju riktigt, riktigt bra, det inbyggda låter bra, med är inte samma sak som the real thing..

Hammond har ju släppt en ny modell nu, XK-3. Den har drawbars både till över- och undermanualerna, samt två (som det alltid är) till baspedalerna. Dessutom är den bestyckad med rör, samt har riktiga B3 tangenter. Den kostar runt 30 000 :-. Den har (enligt mitt tycke) även en väldigt bar Lesliesimulering.

Måste bara tillägga att Hammond är ett otroligt instrument.

Redigerat av Musiker
Postat

Det går att köpa en manick med bara drawbarens från (Ej helt säker) b3an. Den jag har testat låter mycket bra och var midi styrd.

Postat

Testa en Nord Electro från Clavia, har en själv kanonljud men skaffa en bra förstärkare eller leslie till den. Kolla på www.clavia.com för info och demos.

kostar runt 20000:- Jam har bra priser

Postat

Måste slå ett slag för B4an (vst-pluggen). Har än så länge inte hört nån annan digital variant som kommer i närheten. Visst, en riktig B3a är ju oslagbar men ska man köpa en sån så får man ju se till att ha giggen uppbokade ett BRA tag framöver för att man ska kunna spela in dom pengarna. Den ljudmässiga skillnaden mellan B3an och B4an är ju inte proportionell mot prisskillnaden sas..

Postat
Måste slå ett slag för B4an (vst-pluggen). Har än så länge inte hört nån annan digital variant som kommer i närheten. Visst, en riktig B3a är ju oslagbar men ska man köpa en sån så får man ju se till att ha giggen uppbokade ett BRA tag framöver för att man ska kunna spela in dom pengarna. Den ljudmässiga skillnaden mellan B3an och B4an är ju inte proportionell mot prisskillnaden sas..

Med urcool drawbarhårdvara

http://www.native-instruments.com/index.php?b4d_us

Postat

charlie ska va snäppet bättre än native b4.. men har inte provat.

Står i förra studio lite om den

Postat

Tycker nog att om man ska satsa på mjukvaror så ska man ha BRA hårvarukontrollsmöjligheter. Det är otroligt viktigt eftersom man drar i drawbarsen medans man spelar. Ett 61-tangenters klaviatur är nog också en nödvändighet, helst två så man kan spela på dubbla manualer.

fat blond actress (oregistrerad)
Postat

L-100 är absolut att rekommendera om man hittar en i bra skick, utan slarviga 70-talsmoddar. en riktig rockorgel med snabbare klaviatur än storasystern. men som tidigare nämnts så behövs även ett bra leslie.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.