Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har "lurkat" lite hör förut och kommer tyvärr med en fråga som mitt första inlägg. Titeln är lite kryptiskt, men det var det bästa sättet jag kunde förklara det på.

Jag har en midistart USB keyboard, inget märkvärdigt, men den var billig och går att spela på, helt ok. Nu har den bara 49 tangenter (som många andra billiga usb/midi keyboard) så man kan inte ha alla oktaver av ett piano på samma gång.

Jag använder reason 3 och jag undrar ifall det går att flytta vilka oktaver jag spelar på. Just nu går den bara som "default" från C1 till C5 (ifall det är rätt bemärkelse) helst skulle jag vilja kunna flytta ner och kunna spela ifrån C-2 till C2 till exempel.

Har pillat runt i reason och hittar ingen ställa att ändra detta. Jag antar att man borde kunna göra det, USB keyboarden skickar väll bara signaler, och de signalerna borde reason kunna ändra på beroende på vilka ljud/samples som ska spelas beroende på vilken tangent? Drivrutinerna för midistarten ger inga inställningsmöjligheter.

Hoppas ni förtår vad jag menar,

tacksam för svar

Annons
Postat

antingen automatiserar du oktaven i oscillator 1.. eller så kollar du i bruksanvisningen till din klaviatur!

Postat

Äsch, det här blev fan krångligt. Billig keyboard, så några knappar finns det inte. Pillade runt i reason och där kunde man ifall man använde NN19 sampler lägga om samples till olika tangenter, ungefär vad jag tänkt mig. Problemet är att alla de bra samples är Combinator eller NNXT, där man inte verkar kunna göra det.

Är det reason som är begränsad i detta område? Skulle cubase kunna göra det? Grejjen vore ju rätt enkel tycker jag, du trycker på "middle" C inom C1, istället för samplen som spelar C inspelat ifrån en flygel, så spelar den ett bilhorn istället tex. På samma sätt borde den kunna lägga C ifrån C-2 (tycker jag) på den tangenten. Det är ju bara ett input ifrån en tangent som den tar, och spelar up ett ljud när den får.

För mig verkar det så självklart enkelt, men icke! 😳🤪😕

Några andra förslag?

Postat

Om det är samplingar kan man ju alltid flytta rootkey valfritt antal oktaver uppåt eller nedåt (uppåt om du vill ha lägre ton).

Det är inte Reason som är begränsningen. Det är att ditt keyboard skickar ut midinotes inom ett omfång som inte passar dig. Det borde gå att ställa om. Vad är det för keyboard du har?

Postat
Äsch, det här blev fan krångligt. Billig keyboard, så några knappar finns det inte. Pillade runt i reason och där kunde man ifall man använde NN19 sampler lägga om samples till olika tangenter, ungefär vad jag tänkt mig. Problemet är att alla de bra samples är Combinator eller NNXT, där man inte verkar kunna göra det.

Är det reason som är begränsad i detta område? Skulle cubase kunna göra det? Grejjen vore ju rätt enkel tycker jag, du trycker på "middle" C inom C1, istället för samplen som spelar C inspelat ifrån en flygel, så spelar den ett bilhorn istället tex. På samma sätt borde den kunna lägga C ifrån C-2 (tycker jag) på den tangenten. Det är ju bara ett input ifrån en tangent som den tar, och spelar up ett ljud när den får.

För mig verkar det så självklart enkelt, men icke! 😉😄:rolleyes:

Några andra förslag?

synd att du köpte ett sånt keybd, mitt kostade bara 795 och funkar smärtfritt. kan transponera +/- en oktav också.

Det du kan göra i reason är att spela in spåret, och sedan "change events" -12 tonsteg.....

Men som föregående sagt, det är inte reason som är problemet 🙂

Postat

Tack för alla svar. Transponera som en redigering lät lite tristare, vore roligare att kunna lyssna på det "live" 😉

http://www.miditech.de/produktee.htm

MIDISTART - 2 USB

Är keyboarden, inget märkvärdigt. Däremot var det så kul att spela så funderar på att sälja den och köpa ett lite dyrare keyboard med transponerings funktion.

Kan någon ge bra tips på ett billigt keyboard som kan transponera fullt ut och har hyffsade tangenter?

Funderar på denna, http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=59

Postat

Hej

Jag har ett gammalt Evolution MK-149. En knapp att byta oktaver med och en annan att transponera 12 steg upp eller ner med, alltså ytterligare en oktav.

En annan är ju ingen keyboardistfantom så är det lite knivigare spel så transponerar jag bara till tonarten C, hur lätt som helst.

Skulle inte vilja vara utan dessa 2.

Postat

"ESI KEycontrol 49" hos jam för 995 verkar funka. Köpte mit M-audio för 795, 49 tangenter, på musikbörsen.

testa och säk på någon plugg eller liknande annars....finns säkert nån som knåpat ihop nåt 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.