Jump to content
Annons

Kondensatormikrofon (ADK A-51)

gsol

Recommended Posts

Hej,

Jag har fått en ADK A-51 och undrar hur mycket volym en sådan egentligen tål?

Jag läste 130 dB någonstans, men jag kan liksom inte relatera det till något i praktiken. Jag tänkte spela in trummor med den, i ett ganska litet rum. Finns det risk att komma upp i 130 dB även om man bara har den som överhäng ovanför pukorna/cymbalerna?

Som sagt har jag ingen uppfattning om hur mycket 130 dB egentligen är. Visst - det kanske motsvarar att stå bakom en jetmotor och blablabla. Men när det kommer till truminspelning. Jag förstår att det kanske inte är någon bra idé att sätta den direkt mot baskaggen till exempel.

Den A-51-version jag har är den utan pad. Annars hade jag inte behövt fråga.

Tacksam för svar 🤪

Redigerat av gsol
Dela på andra sajter

Annons
Finns en tråd om man behöver paden på trummor. Ska kolla om jag hittar den.

Edit: https://www.studio.se/index.php?showtopic=34137

Oh, man tackar! Där fanns ju svaret...

jag menar bara att pad är sjukt bra att ha om man vill banda en metalkagge tex. som kan komma up i volymer runt 120dB..😉

Alltså lär det inte vara någon fara.

Dela på andra sajter

har du ingen preamp med pad då??

pad finns att köpa/bygga.. löst så att säga..

En pad består av ca tre (beror lite på..) motstånd och är jättesimpel att löda ihop. Antingen om man sätter dom i xlr pluggen eller så köper man några sånna här för 49 kr. 37135.jpg

Bra att ha olika pad'ar med olika värden så man slipper dämpa för mycket. 😕

Dela på andra sajter

har du ingen  preamp med pad då??

En pad består av ca tre (beror lite på..) motstånd och är jättesimpel att löda ihop. Antingen om man sätter dom i xlr pluggen eller så köper man några sånna här för 49 kr. 37135.jpg

Bra att ha olika pad'ar med olika värden så man slipper dämpa för mycket. 😎

precis va ja menade..

kommr ihåg att claes tipsade ngn som byggde studio i en gammal bastu med en sån sats.. 😕 de va länge sen

Dela på andra sajter

har du ingen  preamp med pad då??

Bra att ha olika pad'ar med olika värden så man slipper dämpa för mycket. 😆

Jag är ohändig, så 49 spänn känns inte så blodigt!

Ett par såna där vore bra att ha, vad heter dom? Om man ska söka på Thomann eller fråga i musikaffären.

Tack för bra svar! 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.