Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är så att jag fått blå skärm och medelandet:

IRQL not less or equal.

är ganska säker på att det beror på att jag inte uppdaterat ljudkortets (maudio2496) drivrutin och efter en program installation och omstart så blev det blå skärm och har varit så sedan dess. har testat minnen och hårddisk men de verkar ok så nu har jag tagit en gammal hårddisk med NT på så nu kommer jag in på c: partitionen men vet inte riktigt vilka filer jag bör ta bort och var jag hittar dem.

alla förslag motages med tacksamhet!

Annons
Postat (redigerat)

några förslag vad filerna heter? har inte hittat några som börjar med maudio vilket jag hoppats på att det skulle vara så enkelt.

hittade 2 som heter wdmaudio i windows\inf den ena har PNF på slutet.

Redigerat av sixties
Postat

Du bör testa att sätta tillbaka hårddisken som var i från början och sedan starta den i felsäkert läge (tryck F8 vid boot tills en fråga dyker upp). Därefter kan du avinstallera det som spökar.

Postat
Du bör testa att sätta tillbaka hårddisken som var i från början och sedan starta den i felsäkert läge (tryck F8 vid boot tills en fråga dyker upp). Därefter kan du avinstallera det som spökar.

det var det första jag gjorde, sen försökte jag starta i dos läge.sedan ´startade jag med windows skivan i och försökte komma in i mapparna för att tabort filerna men nekades åtkomst till dem.

nu har ja en gammal disk som start och OP disk och original disken som extra disk så jag kan komma åt den.

Postat

OK. Isåfall borde du testa "reparera installation" som val när du bootar med Windows-CDn i. Att bara plocka port filer på måfå kan tyvärr göra saken än värre.

Postat
OK. Isåfall borde du testa "reparera installation" som val när du bootar med Windows-CDn i. Att bara plocka port filer på måfå kan tyvärr göra saken än värre

det var så jag kom in på hårdisken när jag stardade med windows cd´n, sedan hände inget utan jag skulle tydligen reparera själv, så nu gör jag ett sista försök innan jag instalerar om windows och alla program.

Excubator (oregistrerad)
Postat

Det du SERIÖST borde göra är att först och främst ta reda på vad det verkligen är som spökar. Visst - det kan säkerligen vara dina ljudkortsdrivisar, men chansen är också rätt stor att det är någon annan drivrutin som antingen kraschar själv eller krockar med ditt ljudkort.

När du får din blåskärm så gör din dator en dump av det fysiska minnet. Ladda hem programmet windbg från Microsoft (se länk nedan), öppna upp din memory.dmp som bör finnas under c:\windows\memory.dmp, och se om windbg kan tala om för dig i vilken modul kraschen förmodligen ägde rum.

Du kommer då få ett namn på en fil t ex SAVE.SYS eller liknande.

Efter det är det lite detektivarbete som gäller för dig innan du vet vilken hårdvara/mjukvaruleverantör som sys-filen tillhör.

När du med säkerhet vet vad som blivit fel så kan du också ta och göra något åt källan till problemet. =)

Mer information om WINDBG hittar du här: Windbg hos Microsoft

Känner du dig inte säker i att göra det här själv så lämna det till någon bekant som kan göra det åt dig. Att försöka göra något åt blåskärmar utan att egentligen veta exakt vad som orsakar det är som att.. tja.. öh.. torka sig i häcken innan man bajsar, eller ngt.. Du kommer säkert på någon bättre liknelse själv. :-)

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.