Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en PC med 2.4 Ghz Dual 2 Core eller vad det nu heter med 4 Gb ram med ett Asus-bord etc. Oftast fungerar Cubase 4 och alla VST-pluggar klockrent men vid 1.7 Gb samplingar totalt så stänger Cubase 4 ned sig och Kontakt av någon konstig anledning. Jag håller på med ett filmmusiksprojekt som bl.a. innehåller en manskör ur Symphonic Choirs library plus lite andra spännande sound.

Det står att Cubase har stött på ett fel och måste genast avsluta. Det händer till och med emellanåt att Cubase bara stänger ned sig och avslutar sig självt så att jag kan se skrivbordet.

Jag undrar om det kan ha med växlingsfilen att göra eller själva adresseringen av ram-minnet i Windows XP. Datorn är ju ändå så optimerad för musik som den bara kan bli.

Det är säkert inte lätt för er på forumet här att kunna svara på vad det kan vara för problem. Men det kanske finns någon som har råkat ut för något liknande. Det jag har hört är att Cubase 4 den senaste uppdatering är otroligt buggig och att det är det skulle kanske kunna vara en bugg som ställer till det.

Jag provade att pressa Kontakt 2.2 som fristående och ladda in så mycket samplingar som jag bara kunde för att utesluta Cubase 4, men där lade även Kontakt 2.2 vid 1.7 nästan 1.8 Gb samplingar.

Jag pratade med en datorexpert som bygger musikmaskiner etc och han sa att det var svagt att datorn inte klarade mer än så. Våra musikdatorer som vi levererar klarar bra mycket mer en 1.7 Gb med samma typ av konfiguration som min musikdator etc.

Jag blir lite ledsen på allt detta. Frågan är om jag skulle ta och gå över helt och hållet till Mac Pro 3.0 Ghz och eventuellt 8 - 12 Gb ram för att veta att mina filmmusiksprojekt skall kunna rulla som en klocka utan att eländet skall behöva stänga ned sig?

Inte för att dra igång någon form av Mac Intel- eller PC-diskussion men något måste göras och därmed BASTA!

Fred

Annons
Postat

Laddar du allt till minnet? Det behöver du inte. Slå på DFD (Direct-From-Disc) så laddas enbart transienterna in till minnet och resten när det behövs.

pme (oregistrerad)
Postat

Hur mycket minne har du i maskinen då? Cubase är notoriskt usel på att hantera minne. Och med 64 bitars windows så kommer du att kunna ha så mycket minne du har råd med. (Med 32-bitars windows så blir gränsen 3 GB för appliaktioner) Och visst det blir bättre om du byter till OSX, men knappast problem fritt.

cubase versionen för OSX är väl precis som för windows en 32-bitars applikation. Det samma gäller kontakt

i alla fall på windows. Men du borde i alla fall kunna närma dig 3 GB innan det smäller.

Postat

Den normala gränsen för 32-bitars windows är 2 GB för applikationens data, 2 GB för windows-kärnan.

Det är antagligen så att programmet helt enkelt får slut på minnesaddresser

Hittade en sida som förklarade (nåja) det hela: http://www.brianmadden.com/content/content.asp?ID=69

Verkar finnas en switch man kan använda för att använda mer än 2GB per applikation, men jag är osäker på om det fungerar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.