Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har några små frågor angående studioteknik med mera, jag kanske har sprungit på svaret många gånger utan att veta det.

Jag undra hur i helsike men fixar till det här med att spela in flerkanaligt och använda sig av mickpreampar, säg att jag till exempel vill spela in trummor på säg 8 kanaler, och vill använda ett mixerbord för detta, hur får jag in grejerna igenom ljudkortet och in i datorn på ett varsitt spår, för så vitt jag vet så har jag inte hittat några mixerbord med separata utgångar för varje kanal?

hjälp mig, jag får ont i ryggen av att inte veta.

Annons
Postat

Både Hellhoff och jag har ett gammalt mixerbord stående. (Ett sådant här MX8000)

Grejen är att varje inkanal har en direkt-ut som kan kopplas till bandare eller flerkanaligt ljudkort.

Postat

Det lät ju intressant. Och dyrt. Jag har letat här i nån timme nu och hittat en lösning. Nåt ljudkort med massa inkanaler, och sen en lämplig mängd preamps till det, problemet är att EQ måste fixas i datorn, vilket iofs inte är nåt problem, men medför en del extra arbete om man spelar in trummor.

Postat

Skippa mixerbordet och köp ett ljudkort med säg 8 preamps eller separata preamps.

Postat (redigerat)

Typ Firewire med breakoutbox och en massa preampar. Jag har inte så mycket pengar, som alla andra finniga, 17-åriga studerande studiomänniskawannabes här i landet.

men om det finns försölag på sånt med 8 preamps, och helst EQ under 5000 så visst. jag har ju ett mixerbord och audiophile 24/96 att sälja

Kanske ett Alesis mixerbord med firewirekort inbyggt?

Redigerat av GoodGuyGeorge
Postat

Presonus Firepod kostar precis 5000kr. Bra kort för pengarna.

Vill du komma lite billigare undan kan du ju försöka hitta ett begagnat Phonic Helix. Har sett dem gå för 2500kr. Inte samma kvalité som firepod, men det funkar ju.

Postat
Typ Firewire med breakoutbox och en massa preampar. Jag har inte så mycket pengar, som alla andra finniga, 17-åriga studerande studiomänniskawannabes här i landet.

men om det finns försölag på sånt med 8 preamps, och helst EQ under 5000 så visst. jag har ju ett mixerbord och audiophile 24/96 att sälja

Kanske ett Alesis mixerbord med firewirekort inbyggt?

Men du, du skulle ju eq:a i datorn sa du ju, varför då ha extern eq? Eq:n på billiga mixers är ändå inget att hänga i julgranen i de flesta fall.

Förövrigt måste du ju ändå skaffa nytt ljudkort om du vill ha in trummorna på separata kanaler oavsett vilken mixer du skaffar.

Mitt tips blir Presonus Firepod.

Postat

Håller med om Firepod.

Den har högtalarutgångar med dedikerad volymratt på fronten, en hörlursutgång (även den med volym på fronten) samt 8 kanaler UT ifrån kortet, vilket du kommer vilja ha om nåt år när du börjar snegla på analoga kompressorer, eq's, reverb etc.

OM du redan har ett 8-kanaligt ljudkort har du Presonus Digimax FS som är en 8-kanalig preamp.

även den med 8 kanaler UT.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.