Jump to content
Annons

Hardcore kick?!

djubbe

Recommended Posts

Hej alla glada.

Jag tycker om hardcore och har gjort en del hardcore låtar med färdiga kickar och diverse samples. Jag tycker dock inte att jag får mitt egna ljud om man använder någon annans ljud.

Nu till frågan,

hur gör jag en hardcore kick?

Jag har förstått att den är uppbyggd med en triangelsaw.

Hoppas ni kan hjälpa mig..

Ha det bra//Simon 😆

Dela på andra sajter

Annons

Att göra egna kickar är inget jag rekommenderar, bara ett tips. Hur man rattar fram en kick som låter bra har jag ingen aning om... Men jag skulle föreslå en digital våg som duker en oktav. Då blir det "Klick wooooooo" ( 😆 ).

Bruas på varje klick skulle &så vara bra för att få en klrarare kick som inte flyter omkring i basregistrena..

//Nexustwins

Dela på andra sajter

Att göra egna kickar är inget jag rekommenderar, bara ett tips. Hur man rattar fram en kick som låter bra har jag ingen aning om... Men jag skulle föreslå en digital våg som duker en oktav. Då blir det "Klick wooooooo" ( 😄 ).

Bruas på varje klick skulle &så vara bra för att få en klrarare kick som inte flyter omkring i basregistrena..

//Nexustwins

Lilla vännen min.

Hur kan du påsta att det inte vorre bra att ratta sina egna kickar?

Nu får du allt motivera ditt inlägg.

Klart att det är att föredra att ratta sin egna ljud, varesig det gäller en bastrumma eller en tamburin!

Sen det där med kickar går att lekafram rätt fina med hjälp av tx en snusdosa eller en petflaska.

Vist det krävs lite pill o trix men resultatet är ej jämförbart med annat!

// Thomas

Dela på andra sajter

Klart att det är att föredra att ratta sin egna ljud, varesig det gäller en bastrumma eller en tamburin!

Mja, ta varje modern synt från de stora japanska tillverkarna. Inte sitter det nån trumsyntes där inte. De kör på trumsamplingar hela bunten.

Däremot kan man alltid ta och forma om sina samplingar för att bygga nya personliga trumljud!

T.ex. är det vanligt att dubbla två olika bastrummesamplingar och meka med decays och filter och forma ett eget sound.

De jag känner som sitter med oscillatorer/envelopes idag för att skapa trumljud kan jag räkna på min ena hand. Att utgå från audio ger så mycket mer möjligheter.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Mja, ta varje modern synt från de stora japanska tillverkarna. Inte sitter det nån trumsyntes där inte. De kör på trumsamplingar hela bunten.

Däremot kan man alltid ta och forma om sina samplingar för att bygga nya personliga trumljud!

T.ex. är det vanligt att dubbla två olika bastrummesamplingar och meka med decays och filter och forma ett eget sound.

De jag känner som sitter med oscillatorer/envelopes idag för att skapa trumljud kan jag räkna på min ena hand. Att utgå från audio ger så mycket mer möjligheter.

Okey, jag kan hållamed om det lite, men ändå.

Tycker gott man kan rattafram en kickig kick som kanske inte är den snyggaste men den funkar.

Sedan spelain ett spår med audio och trixa med det tills det låter "fett".

Annars så struntar man i det och köper en 808a eller 909a så är saken biff!

Dela på andra sajter

Att göra egna kickar är inget jag rekommenderar, bara ett tips. Hur man rattar fram en kick som låter bra har jag ingen aning om... Men jag skulle föreslå en digital våg som duker en oktav. Då blir det "Klick wooooooo" ( 😮 ).

//Nexustwins

Lilla vännen min.

Hur kan du påsta att det inte vorre bra att ratta sina egna kickar?

Nu får du allt motivera ditt inlägg.

Sen det där med kickar går att lekafram rätt fina med hjälp av tx en snusdosa eller en petflaska.

Vist det krävs lite pill o trix men resultatet är ej jämförbart med annat!

// Thomas

Jag påstod att det inte var bra, resultatet kan bli bättre om man är skicklig men enligt min mening är det bortkastad tid.

Dela på andra sajter

Hej alla glada.

Jag tycker om hardcore och har gjort en del hardcore låtar med färdiga kickar och diverse samples. Jag tycker dock inte att jag får mitt egna ljud om man använder någon annans ljud.

Nu till frågan,

hur gör jag en hardcore kick?

Jag har förstått att den är uppbyggd med en triangelsaw.

Hoppas ni kan hjälpa mig..

Ha det bra//Simon 😉

Om du ska ha en hardcore kick så kan du ju köra med Fruit kick sen lägger du på lite dist eller mycket dist 😛 så kan du ju få kicken som du vill!

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

ta två "hårda" kickar du har och lägg ut dem på i sequencern 4/4 sen lägge du lite dist på en och lite dist påa andra

Ta en bass som du gillar och lägg den 4/4 fast på med en liten finn förskjutning framför så att den ligger på tonen framför

Redigerat av Uozon
Dela på andra sajter

Kan du ge ett exempel på vad för sorts kick du försöker skapa?

Den typiska hardcorekicken (så som den lät förut iaf.) är ju en vanlig 909-kick med distorsion på.

Dela på andra sajter

Jaru! Jag ska ge dig en sann anekdot från tidigt 80-tal.. Vi behövde en fläskig men ändock spetsig baskagge till en inspelning..

Av en slump så la vi en Shure SM57 under en ryamatta i vardagsrummet. och spelade in stampandet av en fot ca 20 cm från micken.. Det blev hur fett som helst! 😛

Använd örona.. Det är regel nummer 2.. Regel nummer 1 är.. Våga exprimentera.. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.