Nexustwins Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 Tjenare, nu är jag här igen med ett router problem igen. Köpte en ny trådlös router (108 mb/s) igår, eftersom jag har skaffat nytt bredband (100/10). Men nu verkar det inte som om jag kan få upp hastigheten till mer än 15 mib/s. Är detta normalt? Går det att trimma upp? Hårdvara: 1,5 ghz dator, 512 mb minne. D-link: Di-624 (Router) D-link: DWL-G520 (Pci kort) Ps. Med sladd kommer jag upp i ca 50 mb/s. (ca 10 meter lång) //Nexustwins
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 (redigerat) Det är normalt. För en sådan höjdarline behövs det hardware med ordentlig thruput. Jag uppgraderade min anslutning från 6Mb till 10Mb och fick slänga ut min linksys befvp "brandmur". Jag trodde länge felet var "nånstans", kontaktade leverantören etc. Jag ansåg att min linkysys _borde_ klara av 10Mb, eftersom den har en helt ok processor (hårdvaru-VPN). Men nej, den dagen jag lade min Cisco PIX 501 på plats och kastade ut linksyssen rinner det ner 10Mb utan problem, dygnet runt, utan glitch. edit: Vidare kommer din dator troligen aldrig orka med 100Mbps, eftersom budgetkorten (läs integrerade) inte har tillräckligt cpu. Istället äter de cpu som små grisar från datorn för att sköta i/o:n. Därför kostar riktiga server-ethernetkort skjortan. Vilket förklarar varför du får bara 50Mb med kabel också. Med WLAN är det ganska lotto hurudan thruput du får. Men att ha en 100Mb lina med WLAN är lite...avigt, eftersom du aldrig kommer att få max-thruput (inte med 108Mbps budgetgrejer i varje fall). Slutligen: m = milli (1/1000) M = Mega (1 000 000) b = bit B = byte (8 bitar) Redigerat 6 februari 2007 av tsmalmbe
Cloudsurfer Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 ladda ner ett tptest, sen efter testet drar du ner den senaste firmware'n från dlink.com eller vad det nu ärför adress och sedan gör du ett till tptest och ser om det blir bättre resultat.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.