Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Du borde fixa så man slipper den tråkiga "Klicka här för att aktivera och använda den här kontrollen".

Slå på kantutjämningen på typsnittet! Det är lite för fult för att passera som ballt pixeltypsnitt, och på tok för svårläst.

Klicka för att aktivera den här kontrollen grejen är en browser inställning och alltså tyvärr inget jag kan göra något åt.

Tänker du på att köra smooth på typsnittet?

Annons
Postat

Jag håller inte med föregående talare, jag tycker Flash kan vara ett utmärkt verktyg i rätt händer. Dock tycker jag inte att din sida är tillräckligt avancerad för att använda sig av Flash. Ska du ha Flash, så använd det ordentligt! Gör fräcka effekter, coola inzoomningar, coolare grafik, osv. Allt det jag ser, kan man typ göra med vanlig XHTML och CSS, och då ska man göra det istället, tycker jag. 😲

Postat
Jag håller inte med föregående talare, jag tycker Flash kan vara ett utmärkt verktyg i rätt händer. Dock tycker jag inte att din sida är tillräckligt avancerad för att använda sig av Flash. Ska du ha Flash, så använd det ordentligt! Gör fräcka effekter, coola inzoomningar, coolare grafik, osv. Allt det jag ser, kan man typ göra med vanlig XHTML och CSS, och då ska man göra det istället, tycker jag. 😲

Jag ser din poäng men jag behärskar inte de språken.

Postat (redigerat)
Du borde fixa så man slipper den tråkiga "Klicka här för att aktivera och använda den här kontrollen".

Slå på kantutjämningen på typsnittet! Det är lite för fult för att passera som ballt pixeltypsnitt, och på tok för svårläst.

Klicka för att aktivera den här kontrollen grejen är en browser inställning och alltså tyvärr inget jag kan göra något åt.

Kantutjämning = Anti alias. Finns en "Anti alias for readability" som brukar funka utmärkt. Gillar man inte den kan man göra manuella inställningar. Kom ihåg att embedda de tecken i typsnittet som du använder bara.

"Klicka och aktivera... " är ingen browserinställning utan har att göra med att Microsoft förlorade en patenttvist och får inte aktivera kontroller automatiskt längre. Man kan kringgå det på ett par sätt, t ex genom att lägga Object-koden i en separat javascriptfil.

EDIT: länk:

Microsoft - Activating ActiveX

Redigerat av Linkowich
Postat

Kantutjämning = Anti alias. Finns en "Anti alias for readability" som brukar funka utmärkt. Gillar man inte den kan man göra manuella inställningar. Kom ihåg att embedda de tecken i typsnittet som du använder bara.

"Klicka och aktivera... " är ingen browserinställning utan har att göra med att Microsoft förlorade en patenttvist och får inte aktivera kontroller automatiskt längre. Man kan kringgå det på ett par sätt, t ex genom att lägga Object-koden i en separat javascriptfil.

EDIT: länk:

Microsoft - Activating ActiveX

Tack för tipset, har försökt och försökt men får inte till det. Fattar inte det där med script tillräckligt bra tror jag

Postat (redigerat)

Nä, det kan verka lite snurrigt, men är egentligen rätt enkelt.

Gör en textfil i samma mapp som din index.html. Kalla den _vadsomhelst_.js, och klistra in det här:

document.write('<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,79,0" id="index" width="900" height="499" >');

document.write('<param name="movie" value="index.swf" />');

document.write('<param name="bgcolor" value="#CCCCCC" />');

document.write('<param name="quality" value="best" />');

document.write('<param name="play" value="false" />');

document.write('<param name="allowscriptaccess" value="samedomain" />');

document.write('</object>');

I din index.html byter du sedan ut hela <object>-blocket mot:

<script language="JavaScript" src="_vadsomhelst_.js"></script>

EDIT: Men spara <embed> grejorna... annars funkar inte sidan i browsers som saknar ActiveX-stöd (som FireFox)

Redigerat av Linkowich
Postat

Gör en textfil i samma mapp som din index.html. Kalla den _vadsomhelst_.js, och klistra in det här:

document.write('<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,79,0" id="index" width="900" height="499" >');

EDIT: Men spara <embed> grejorna... annars funkar inte sidan i browsers som saknar ActiveX-stöd (som FireFox)

Fasen vad sjysst... men tyvärr har jag missat något för sidan dog helt nu

Postat

Fasen vad sjysst... men tyvärr har jag missat något för sidan dog helt nu

ah... jag missade embed.... du måste vara min idol nu för den hjälpen...

Hoppas sidan funkar för alla nu!

Postat (redigerat)

Ah jag var lite sen med min edit där... Men det löste ju sig!

Du sjunger verkligen tokbra! Vi kan ju vara varandras idoler! 😄

Det skulle vara najs om man kunde lyssna på musiken direkt på sidan också, utöver att ladda hem den. Det är ju enkelt fixat när det ändå är Flash.

EDIT igen...:

Nu blir det dubbla flashar på sidan. Ett enkelt sätt att lösa det är att stoppa embed-koden i js-filen också.. precis före </object>

Redigerat av Linkowich
Postat
Ah jag var lite sen med min edit där... Men det löste ju sig!

Du sjunger verkligen tokbra! Vi kan ju vara varandras idoler! 😄

Det skulle vara najs om man kunde lyssna på musiken direkt på sidan också, utöver att ladda hem den. Det är ju enkelt fixat när det ändå är Flash.

EDIT igen...:

Nu blir det dubbla flashar på sidan. Ett enkelt sätt att lösa det är att stoppa embed-koden i js-filen också.. precis före </object>

Åh tack får jag väl säga för komplimangen.

Jag tänkte att jag skulle göra så att musiken spelas direkt i sidan men den blir så tung då. Tänkte göra en popupspelare kanske. Får inte javascriptet för popupen att funka däremot.

Ska ge mig på den dubbla flashen om någon timme.... Min rygg är död av allt datande.

Postat

Försöker få bilderna att öppnas i ett nytt fönster med av mig bestämd storlek. Har vad jag tror är helt rätt javascript. Funkar det? Nej, det skulle man väl aldrig tro 😱

Postat

Har varit stora problem med att många inte kan nå sidan. Det verkar som Linkowich här har löst det åt mig, jag bugar och bockar.

Postat
"Movie not loaded..."

😆

Sablar... får väl lägga en länk till min myspacesida för de som inte kan se min då för nu ger jag nog upp...

Postat

Hej

Fukar inte med Firefox 2.0.01 och OSX

Postat

Kan du inte exportera flashfilen för en äldre version av flash? Gissar att det är det som är problemet.

Version 7 borde räcka om det är en enkel site. Så kan man se den i linux också.

Postat
Kan du inte exportera flashfilen för en äldre version av flash? Gissar att det är det som är problemet.

Det kan jag absolut göra... Det är bara det att jag inte vet vad som funkar bäst... men jag slänger upp en flash 7 på en gång!

Postat

Det kan jag absolut göra... Det är bara det att jag inte vet vad som funkar bäst... men jag slänger upp en flash 7 på en gång!

Nu är en flash 7 version uppe. Berätta gärna hur det funkar nu är ni snälla!

Postat
Hej

Fukar inte med Firefox 2.0.01 och OSX

Har du flash installerat? Och vet du om flash funkar för dig på andra sidor?

Postat
Kul sida. Riktigt seg dock 🙂

Seg??? Menar du att den laddar segt? För den väger bara 1MB och ligger på en sjukt snabb server... Men det kanske var något temporärt eller du tänkte på något annat. Eller du försökte äta den 😄

Postat

Nope, funkar fortfarande inte tyvärr. Kanske jag inte låtit den ladda klart. Hm, fast det borde ju varit klart vid dethär laget.

I vilket fall, 1MB är väääldigt mycket för en webbsida ska du veta. Iaf om du inte streamar materialet. Men det kanske du gör?

Postat
Nope, funkar fortfarande inte tyvärr. Kanske jag inte låtit den ladda klart. Hm, fast det borde ju varit klart vid dethär laget.

I vilket fall, 1MB är väääldigt mycket för en webbsida ska du veta. Iaf om du inte streamar materialet. Men det kanske du gör?

1mb för en webbsida var mycket för typ 5 år sedan, och nu lät jag otrevlig men jag menar inget illa. Jag trodde inte det uppfattades som mycket bara.

Vet inte om det hjälper att backa i version ännu mer, vad tror du?

Är din flash "up to date"

Postat

1mb för en webbsida var mycket för typ 5 år sedan, och nu lät jag otrevlig men jag menar inget illa. Jag trodde inte det uppfattades som mycket bara.

Jag har version 9 av flashspelaren på denna datorn.

Och jo, ska den initalt ladda 1MB så är det tokmycket. I och med att uppkopplingarna blivit snabbare har folks tålamod minskat drastiskt. Det finns stor risk att de vänder på klacken om den inte laddar direkt. Dessutom sitter inte alla med feta uppkopplingar.

Men eftersom jag inte vet om du streamar den eller inte ska jag väl inte uttala mig.

Postat

Jag har version 9 av flashspelaren på denna datorn.

Och jo, ska den initalt ladda 1MB så är det tokmycket. I och med att uppkopplingarna blivit snabbare har folks tålamod minskat drastiskt. Det finns stor risk att de vänder på klacken om den inte laddar direkt. Dessutom sitter inte alla med feta uppkopplingar.

Men eftersom jag inte vet om du streamar den eller inte ska jag väl inte uttala mig.

Jag vet faktiskt inte skillnaden på att streama eller inte...

Nu börjar jag misstänka att mina domän dns:er inte är riktigt korrekta.

Och det här börjar ta allt för mycket tid från musiken... Det var inte alls meningen... Fasen

Postat
Och det här börjar ta allt för mycket tid från musiken... Det var inte alls meningen... Fasen

Hade det inte varit för att jag jobbar (alldeles för mycket) med sånnt och verkligen inte vill göra det annars så hade jag gärna hjälpt dig. Men det borde väl finnas nån vänlig själ här som kan slänga ihop en hyffsad html-sida åt dig lite snabbt?

Postat

Hade det inte varit för att jag jobbar (alldeles för mycket) med sånnt och verkligen inte vill göra det annars så hade jag gärna hjälpt dig. Men det borde väl finnas nån vänlig själ här som kan slänga ihop en hyffsad html-sida åt dig lite snabbt?

Jag förstår dig verkligen. De som har min server är riktiga gurus men de har redan givit mig gratis serverplats och fixat så att allt funkar för mig så det finns inte en chans att jag kan störa dem mer.

Egentligen borde man mörka om man kan något för det tar sällan lång tid innan någon vill ha något gjort. Och gratis ska det vara också...

Jag brukar åtminstone försöka erbjuda betalning på något vis om någon vän gör ett jobb för mig....

Jag uppskattar verkligen den goda tanken iaf rainy days.

Det sjuka är att när man får motgångar på något sånt så börjar man helt plötslig tycka att man är rutten på det man faktiskt kan... så är det iaf ofta för mig... Nu går musiken käpprätt åt...

Men lika glad är jag för det, men gladast är nog Bert Karlsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.