Jump to content
Annons

Genelec 8020 eller 8030

gheman

Recommended Posts

tack för länken..

vet inte riktigt var jag ska börja när det kommer till akustiken

monitorerna kommer stå på ett bord som blir tvunget att stå i ena hörnet av en 2 bord lånh vägg

pga att då kan jag dra dator sladdar till datorn genom väggen..

men jag anatar att det inte är det mest praktiska för lyssningen..

tanken är att rummet ska vara inspelnings rum dessutom..antar att det blir till att få upp madrasser eller annat billgt på väggarna 😉

Dela på andra sajter

Annons
tack för länken..

vet inte riktigt var jag ska börja när det kommer till akustiken

monitorerna kommer stå på ett bord som blir tvunget att stå i ena hörnet av en 2 bord lånh vägg

pga att då kan jag dra dator sladdar till datorn genom väggen..

men jag anatar att det inte är det mest praktiska för lyssningen..

tanken är att rummet ska vara inspelnings rum dessutom..antar att det blir till att få upp madrasser eller annat billgt på väggarna 😕

Ställ monitorerna på absorbenter så att vibrationerna inte skickas ner i underlaget och ger sämre definition av basen. Om bordet står i ena hörnet, så innebär det kanske att den ena monitorn hamnar i hörnet, medan den andra hamnar en bit bort från hörnet, eler...? Ingen bra idé, eftersom hörn är lyssningens värsta fiende. Basen förstärks i hörnet, så om bara den ena monitorn står i ett hörn, blir det en väldigt slagsida i ljudet. Sträva efter symmetri, så blir det bättre. Placera monitorerna lika långt från respektive väggar för att undvika en skev stereobild. Har du minst en halvmeter till väggen bakom monitorerna? I så fall kan de stå där om du placerar lämpliga absorbenter på väggen. Står monitorerna närmare väggen än en halvmeter , så är det bättre att sätta tjockare absorbenter och placera monitorerna så nära väggen att de trycks in i materialet. Står monitorerna mer än en meter från väggen, så kan det fungera utan absorbenter på väggen. Hörnen i rummet bör man dock alltid reglera på något sätt, liksom sidoväggarna enligt spegelmetoden, om det behövs.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.