gheman Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 (redigerat) Hej, Ska köpa monitorer till min hemmastudio och står mellan 8020 och 8030. Räcker 8020 eller ska man satsa på 8030. Eller kanske köpa 8020 och komplettera med sub senare? Eller kanske satsa på ett par beggade 1030? Kanske några andra som är bättre? /tack! Redigerat 1 februari 2007 av gheman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Om du har råd så ska du absolut köpa 8030 och slippa sub. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Jag lyssnade på båda och efter det var valet inte så svårt. Det blev 8030. Visserligen dyrare men också betydligt bättre. 8020 måste ha en sub och då blir det inte direkt billigare. Billigaste 8030 hittade jag på emusic.se (8 950:-). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gheman Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 Det var lixom det jag ville höra :-) Skulle ni föreslå några andra monitorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Nej. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 ADAM A7 - med ett listpris på 8990:-/par. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Blir ju inte så billigt eftersom man måste ha sub då. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gheman Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 Event? de fick rätt bra betyg... men är de bättre än 8030? /G Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 (redigerat) 8030 går ner till 58Hz med sin 5" bas, medan A7 går ner till 46Hz med sin 6.5" bas - om man nu ska börja snacka sådana detaljer. Uppåt finns det inte mycket att diskutera, när 8030 går upp till 20kHz och A7 går ända upp till 35kHz - alltså nästan en oktav högre... Man "måste" alltså inte ha en sub till A7 - inte mer än man "måste" till 8030 i alla fall... 😆 Redigerat 1 februari 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Bättre? Det som avgör vad som passar är dina öron. Upplever du att du kan höra mer och annorlunda saker i ett par event än ett par genelec så är inte valet så svårt. Har du möjlighet (vet att det ofta är begränsat) så försök ta dig till en butik som säljer de modellerna du är intresserad av så att du kan lyssna och jämföra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 (redigerat) Hej, Ska köpa monitorer till min hemmastudio och står mellan 8020 och 8030. Räcker 8020 eller ska man satsa på 8030. Eller kanske köpa 8020 och komplettera med sub senare? Eller kanske satsa på ett par beggade 1030? Kanske några andra som är bättre? /tack! Jag hade nästan det dilemmat när jag skulle köpa mina Genelec. Valet var, nästan som du, fast snäppet större. Att antingen köpa 8040 eller dom mindre 8030 och komplettera med sub. Jag gjorde en del a/b-tester med olika cd's innan jag kom fram till föjande, När jag körde 8040 så spelade dom riktigt bra, rent snyggt och klart. Otroligt snygg mid i dom. Sen så provade jag dom mindre 8030 utan sub och med rak kurva. Och det lät nästan identiskt som 8040. Fast dom storknade i basen när man drog på för mycket. Sen switchade jag på bass roll-off på dom och drog på subben 7050. Och det spelade mycket bättre ihop än 8040 "alone" så att säga. Det blev med utpris typ 2000:- mer. Men jag fick det ändå till snuskigt bra pris så jag slog till! Vad det gäller 8020 så är dom riktigt bra dom med. Men jag tror dom är bra som komplement till annan lyssning, eller till en Laptop. Att BARA köra på dom tror jag blir för smalt! Redigerat 1 februari 2007 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 8030 går ner till 58Hz med sin 5" bas, medan A7 går ner till 46Hz med sin 6.5" bas - om man nu ska börja snacka sådana detaljer. Uppåt finns det inte mycket att diskutera, när 8030 går upp till 20kHz och A7 går ända upp till 35kHz - alltså nästan en oktav högre...Man "måste" alltså inte ha en sub till A7 - inte mer än man "måste" till 8030 i alla fall... 🙂 Ibland är det bra att lyssna också... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 8030 går ner till 58Hz med sin 5" bas, medan A7 går ner till 46Hz med sin 6.5" bas - om man nu ska börja snacka sådana detaljer. Uppåt finns det inte mycket att diskutera, när 8030 går upp till 20kHz och A7 går ända upp till 35kHz - alltså nästan en oktav högre...Man "måste" alltså inte ha en sub till A7 - inte mer än man "måste" till 8030 i alla fall... 😄 Ibland är det bra att lyssna också... 🙁 Jag vet vad A7:orna går för, så jag kan med mycket gott samvete rekommendera dem till folk som vill ha bra lyssning. Jag har A7:or uppställda för demo i min rigg (tillsammans med P33A och P11A), så du är välkommen att lyssna på dem om du har vägarna förbi. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 (redigerat) Hur dessa specar stämmer är svårt att säga men jag har tillexempel jämfört Dynaudio AIR6 (specade 33-22000 Hz) och 8030A, och det var inget snack om vilka som spelade djupast... (det var 8030), så man kan ju undra hur vissa fabrikat får fram sina siffror? Edit: läste fel... Redigerat 1 februari 2007 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Sedan kan man i och för sig diskutera hur djup bas man har nytta av i en hemmastudio... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 ...och 8030 har -2dB vid 58Hz - om man nu ska tro på deras siffror... 😄 Jag vet folk som har räknat med att komplettera med en sub senare, när de köpte sina A7:or - men som sedan har tyckt att de inte behöver sub - men det där är ju en smaksak. Det är ju inte heller så att en högtalare dör fullständigt vid den frekvens som står angiven, utan den blir bara allt svagare ju längre ner man kommer... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Sedan kan man i och för sig diskutera hur djup bas man har nytta av i en hemmastudio... 🙁 Det är ju ytterligare en fråga man kan diskutera... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 I en studio så mätte man basresponsen med och utan sub (8030A) och skillnaden vid 37 Hz (rummets lägsta naturliga respons) var bara 5 dB. Så du har rätt, Genelecs siffror stämmer nog inte... det är nog snarare -3 vid 38 Hz. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Om jag skulle valt nån av dem skulle det bli 8030. 8020 låter ju bra dem med men de är lite väl klena. Och att få till bra lyssning med en sub är inte det lättaste. KRKs V-serie är också värda att lyssna på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 2 februari 2007 Dela Postat 2 februari 2007 Hej, Ska köpa monitorer till min hemmastudio och står mellan 8020 och 8030. Räcker 8020 eller ska man satsa på 8030. Eller kanske köpa 8020 och komplettera med sub senare? Eller kanske satsa på ett par beggade 1030? Kanske några andra som är bättre? /tack! Jag hade nästan det dilemmat när jag skulle köpa mina Genelec. Valet var, nästan som du, fast snäppet större. Att antingen köpa 8040 eller dom mindre 8030 och komplettera med sub. Jag gjorde en del a/b-tester med olika cd's innan jag kom fram till föjande, När jag körde 8040 så spelade dom riktigt bra, rent snyggt och klart. Otroligt snygg mid i dom. Sen så provade jag dom mindre 8030 utan sub och med rak kurva. Och det lät nästan identiskt som 8040. Fast dom storknade i basen när man drog på för mycket. Sen switchade jag på bass roll-off på dom och drog på subben 7050. Och det spelade mycket bättre ihop än 8040 "alone" så att säga. Det blev med utpris typ 2000:- mer. Men jag fick det ändå till snuskigt bra pris så jag slog till! Vad det gäller 8020 så är dom riktigt bra dom med. Men jag tror dom är bra som komplement till annan lyssning, eller till en Laptop. Att BARA köra på dom tror jag blir för smalt! Lustigt, jag tyckte precis tvärt om; att 8040 spelade snyggare utan sub. Tycker att delningen vid 85 Hz är på tok för högt. 40-45 Hz skulle passa bättre så 8040 får spela dit de klarar utan problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gheman Postat 5 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2007 Nu har jag varit och lyssnat.... och jag blir ju inte klok... 8020 låter vrålbra men när man testar lägre frekvenser så finns de bara inte där...en rätt lustig känsla... samma ljud som 8030 men utan låga basen. 8030 låter riktigt bra men 8040 fick mig. De lät ju helt otroligt bra.. så de är på första plats just nu....(och min plånbok gråter..) Så nu står jag i valet o kvalet mellan 8040 eller typ KRK V8 series 2.. Vad tror ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 5 februari 2007 Dela Postat 5 februari 2007 Så nu står jag i valet o kvalet mellan 8040 eller typ KRK V8 series 2.. Vad tror ni? Båda är bra monitorer. Låt magkänslan bestämma 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gheman Postat 5 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 5 februari 2007 Har hör V6:orna och blev mjuk...riktigt mjuk :-))) så jag lär ju inte bli besviken på 8:orna... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 7 februari 2007 Dela Postat 7 februari 2007 Jag gillar ADAM A7 bättre än KRK V's. Tycker detaljrikedomen är mycket bättre framför allt högre upp i registren. Jag är tvärnöjd med mina A7 och har precis köpt en Sub10 av Claes som jag inte hunnit spela in då interface och controller åkte på service dagen efter leveransen. Jag kan varmt rekommendera ADAM A7 sju dar i veckan! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DåligtGehör Postat 8 februari 2007 Dela Postat 8 februari 2007 Socialstyrelsen rekommenderar ADAM A7 fem dagar i veckan och Genelec 8040 de övriga tre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 det blir ett par 8030A för mig någon gång under juni månad jag är relativt säker på att de är bättre en mina 500kr´s högtalare med hål i basen som jag kört på de senaste 10 åren 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 19 juni 2007 Dela Postat 19 juni 2007 "....hum-ti-rumm... ja ä så avundsjuk, så avundsjuk..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 22 juni 2007 Dela Postat 22 juni 2007 nu har jag lyssnat på 8020/8030/8040 jag går för 8030,den kändes mer samlad i ljudet 8040 var för basig & brummig för min smak,8020 för tunn fast vad vet jag..har ingen erfarenhet av monitorer,kanske man märker att 8030 är för tunna när man använt dem ett tag.. jag vart iallafall impad av 8030 i tell you 😉 plus att om jag skippar 8040..har jag lite kvar att lägga på absorbenter men 8030 hade ändå vart det givna valet för mig!! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 22 juni 2007 Dela Postat 22 juni 2007 Socialstyrelsen rekommenderar ADAM A7 fem dagar i veckan och Genelec 8040 de övriga tre. 5 + 3 = 8 😉😉 /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 22 juni 2007 Dela Postat 22 juni 2007 Glöm inte att lägga lite tid och pengar på basfällor och akustikjustering av rummet. Ingen högtalare kan fixa ett dåligt rum. Ladda till exempel ner testfiler här: http://www.realtraps.com/test-cd.htm Kör ut dem i högtalarna på en bekväm nivå. Vandra runt i rummet och du kommer upptäcka att det kan skilja 20 deciBel på bara någon meter -- säkert tecken på stående vågor. Ju lägre frekvenser desto svårare att få basfällorna att fungera. I ett vanligt rum hemma är det ingen större ide att försöka balansera under cirka 80 Hertz eftersom rummet ställer till det så. Det spelar då ingen större roll om högtalarna går djupare. Det är inte så himla mycket musik där nere heller om du inte håller på med disco Drum and Bass. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.