Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Ska köpa monitorer till min hemmastudio och stÄr mellan 8020 och 8030. RÀcker 8020 eller ska man satsa pÄ 8030. Eller kanske köpa 8020 och komplettera med sub senare?

Eller kanske satsa pÄ ett par beggade 1030?

Kanske nÄgra andra som Àr bÀttre?

/tack!

Redigerat av gheman
Annons
Postat

Jag lyssnade pÄ bÄda och efter det var valet inte sÄ svÄrt. Det blev 8030. Visserligen dyrare men ocksÄ betydligt bÀttre.

8020 mÄste ha en sub och dÄ blir det inte direkt billigare.

Billigaste 8030 hittade jag pÄ emusic.se (8 950:-).

Postat (redigerat)

8030 gÄr ner till 58Hz med sin 5" bas, medan A7 gÄr ner till 46Hz med sin 6.5" bas - om man nu ska börja snacka sÄdana detaljer. UppÄt finns det inte mycket att diskutera, nÀr 8030 gÄr upp till 20kHz och A7 gÄr Ànda upp till 35kHz - alltsÄ nÀstan en oktav högre...

Man "mĂ„ste" alltsĂ„ inte ha en sub till A7 - inte mer Ă€n man "mĂ„ste" till 8030 i alla fall... 😆

Redigerat av Claes
Postat

BÀttre? Det som avgör vad som passar Àr dina öron. Upplever du att du kan höra mer och annorlunda saker i ett par event Àn ett par genelec sÄ Àr inte valet sÄ svÄrt. Har du möjlighet (vet att det ofta Àr begrÀnsat) sÄ försök ta dig till en butik som sÀljer de modellerna du Àr intresserad av sÄ att du kan lyssna och jÀmföra.

Postat (redigerat)
Hej,

Ska köpa monitorer till min hemmastudio och stÄr mellan 8020 och 8030. RÀcker 8020 eller ska man satsa pÄ 8030. Eller kanske köpa 8020 och komplettera med sub senare?

/tack!

Jag hade nÀstan det dilemmat nÀr jag skulle köpa mina Genelec.

Valet var, nÀstan som du, fast snÀppet större. Att antingen köpa 8040 eller dom mindre 8030 och komplettera med sub. Jag gjorde en del a/b-tester med olika cd's innan jag kom fram till föjande,

NÀr jag körde 8040 sÄ spelade dom riktigt bra, rent snyggt och klart. Otroligt snygg mid i dom. Sen sÄ provade jag dom mindre 8030 utan sub och med rak kurva. Och det lÀt nÀstan identiskt som 8040. Fast dom storknade i basen nÀr man drog pÄ för mycket. Sen switchade jag pÄ bass roll-off pÄ dom och drog pÄ subben 7050. Och det spelade mycket bÀttre ihop Àn 8040 "alone" sÄ att sÀga.

Det blev med utpris typ 2000:- mer. Men jag fick det ÀndÄ till snuskigt bra pris sÄ jag slog till!

Vad det gÀller 8020 sÄ Àr dom riktigt bra dom med. Men jag tror dom Àr bra som komplement till annan lyssning, eller till en Laptop. Att BARA köra pÄ dom tror jag blir för smalt!

Redigerat av KillwithSkill
Postat
8030 gÄr ner till 58Hz med sin 5" bas, medan A7 gÄr ner till 46Hz med sin 6.5" bas - om man nu ska börja snacka sÄdana detaljer. UppÄt finns det inte mycket att diskutera, nÀr 8030 gÄr upp till 20kHz och A7 gÄr Ànda upp till 35kHz - alltsÄ nÀstan en oktav högre...

Man "mĂ„ste" alltsĂ„ inte ha en sub till A7 - inte mer Ă€n man "mĂ„ste" till 8030 i alla fall... 🙂

Ibland Ă€r det bra att lyssna ocksĂ„... 🙂

Postat

Man "mĂ„ste" alltsĂ„ inte ha en sub till A7 - inte mer Ă€n man "mĂ„ste" till 8030 i alla fall... 😄

Ibland Ă€r det bra att lyssna ocksĂ„... 🙁

Jag vet vad A7:orna gÄr för, sÄ jag kan med mycket gott samvete rekommendera dem till folk som vill ha bra lyssning.

Jag har A7:or uppstĂ€llda för demo i min rigg (tillsammans med P33A och P11A), sĂ„ du Ă€r vĂ€lkommen att lyssna pĂ„ dem om du har vĂ€garna förbi. 🙂

Postat (redigerat)

Hur dessa specar stÀmmer Àr svÄrt att sÀga men jag har tillexempel jÀmfört Dynaudio AIR6 (specade 33-22000 Hz) och 8030A, och det var inget snack om vilka som spelade djupast... (det var 8030), sÄ man kan ju undra hur vissa fabrikat fÄr fram sina siffror?

Edit: lÀste fel...

Redigerat av Gilbert
Postat

...och 8030 har -2dB vid 58Hz - om man nu ska tro pĂ„ deras siffror... 😄

Jag vet folk som har rÀknat med att komplettera med en sub senare, nÀr de köpte sina A7:or - men som sedan har tyckt att de inte behöver sub - men det dÀr Àr ju en smaksak. Det Àr ju inte heller sÄ att en högtalare dör fullstÀndigt vid den frekvens som stÄr angiven, utan den blir bara allt svagare ju lÀngre ner man kommer...

Postat

I en studio sĂ„ mĂ€tte man basresponsen med och utan sub (8030A) och skillnaden vid 37 Hz (rummets lĂ€gsta naturliga respons) var bara 5 dB. SĂ„ du har rĂ€tt, Genelecs siffror stĂ€mmer nog inte... det Ă€r nog snarare -3 vid 38 Hz. 😄

Postat

Om jag skulle valt nÄn av dem skulle det bli 8030. 8020 lÄter ju bra dem med men de Àr lite vÀl klena. Och att fÄ till bra lyssning med en sub Àr inte det lÀttaste.

KRKs V-serie Àr ocksÄ vÀrda att lyssna pÄ.

Postat
Hej,

/tack!

Jag hade nÀstan det dilemmat nÀr jag skulle köpa mina Genelec.

Valet var, nÀstan som du, fast snÀppet större. Att antingen köpa 8040 eller dom mindre 8030 och komplettera med sub. Jag gjorde en del a/b-tester med olika cd's innan jag kom fram till föjande,

NÀr jag körde 8040 sÄ spelade dom riktigt bra, rent snyggt och klart. Otroligt snygg mid i dom. Sen sÄ provade jag dom mindre 8030 utan sub och med rak kurva. Och det lÀt nÀstan identiskt som 8040. Fast dom storknade i basen nÀr man drog pÄ för mycket. Sen switchade jag pÄ bass roll-off pÄ dom och drog pÄ subben 7050. Och det spelade mycket bÀttre ihop Àn 8040 "alone" sÄ att sÀga.

Det blev med utpris typ 2000:- mer. Men jag fick det ÀndÄ till snuskigt bra pris sÄ jag slog till!

Vad det gÀller 8020 sÄ Àr dom riktigt bra dom med. Men jag tror dom Àr bra som komplement till annan lyssning, eller till en Laptop. Att BARA köra pÄ dom tror jag blir för smalt!

Lustigt, jag tyckte precis tvÀrt om; att 8040 spelade snyggare utan sub. Tycker att delningen vid 85 Hz Àr pÄ tok för högt. 40-45 Hz skulle passa bÀttre sÄ 8040 fÄr spela dit de klarar utan problem.

Postat

Nu har jag varit och lyssnat.... och jag blir ju inte klok...

8020 lÄter vrÄlbra men nÀr man testar lÀgre frekvenser sÄ finns de bara inte dÀr...en rÀtt lustig kÀnsla... samma ljud som 8030 men utan lÄga basen.

8030 lÄter riktigt bra men 8040 fick mig. De lÀt ju helt otroligt bra.. sÄ de Àr pÄ första plats just nu....(och min plÄnbok grÄter..)

SÄ nu stÄr jag i valet o kvalet mellan 8040 eller typ KRK V8 series 2..

Vad tror ni?

Postat
SÄ nu stÄr jag i valet o kvalet mellan 8040 eller typ KRK V8 series 2..

Vad tror ni?

BĂ„da Ă€r bra monitorer. LĂ„t magkĂ€nslan bestĂ€mma 🙂

Postat

Har hör V6:orna och blev mjuk...riktigt mjuk :-))) sÄ jag lÀr ju inte bli besviken pÄ 8:orna...

Postat

Jag gillar ADAM A7 bÀttre Àn KRK V's. Tycker detaljrikedomen Àr mycket bÀttre framför allt högre upp i registren. Jag Àr tvÀrnöjd med mina A7 och har precis köpt en Sub10 av Claes som jag inte hunnit spela in dÄ interface och controller Äkte pÄ service dagen efter leveransen. Jag kan varmt rekommendera ADAM A7 sju dar i veckan!

• 4 mĂ„nader senare...
Postat

det blir ett par 8030A för mig nÄgon gÄng under juni mÄnad

jag Àr relativt sÀker pÄ att de Àr bÀttre en mina 500krŽs högtalare med hÄl i basen som jag kört

pĂ„ de senaste 10 Ă„ren 😉

Postat

nu har jag lyssnat pÄ 8020/8030/8040 jag gÄr för 8030,den kÀndes mer samlad i ljudet

8040 var för basig & brummig för min smak,8020 för tunn

fast vad vet jag..har ingen erfarenhet av monitorer,kanske man mÀrker att 8030 Àr för tunna

nÀr man anvÀnt dem ett tag..

jag vart iallafall impad av 8030 i tell you 😉

plus att om jag skippar 8040..har jag lite kvar att lÀgga pÄ absorbenter

men 8030 hade ÀndÄ vart det givna valet för mig!!

😉

Postat
Socialstyrelsen rekommenderar ADAM A7 fem dagar i veckan och Genelec 8040 de övriga tre.

5 + 3 = 8 😉😉

/H.

Postat

Glöm inte att lÀgga lite tid och pengar pÄ basfÀllor och akustikjustering av rummet. Ingen högtalare kan fixa ett dÄligt rum. Ladda till exempel ner testfiler hÀr:

http://www.realtraps.com/test-cd.htm

Kör ut dem i högtalarna pÄ en bekvÀm nivÄ. Vandra runt i rummet och du kommer upptÀcka att det kan skilja 20 deciBel pÄ bara nÄgon meter -- sÀkert tecken pÄ stÄende vÄgor.

Ju lÀgre frekvenser desto svÄrare att fÄ basfÀllorna att fungera. I ett vanligt rum hemma Àr det ingen större ide att försöka balansera under cirka 80 Hertz eftersom rummet stÀller till det sÄ. Det spelar dÄ ingen större roll om högtalarna gÄr djupare. Det Àr inte sÄ himla mycket musik dÀr nere heller om du inte hÄller pÄ med disco Drum and Bass.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.