Jump to content
Annons

En distad gitarr i frekvens spectrat...


Bajenuffe1

Recommended Posts

Detta måste vara en av de svåraste ämnena i mixologi läran och jag får fanimej inget häng på detta.. Distade gitarrer har en otrolig förmåga att breda ut sig över hela ljudbilden utan att för den skull bli mer punchig. Den bara äter upp allt annat ljud i sin omgivning och när man sedan börjar begränsa dess frekvensomfång så blir den antingen spretig eller bara jävligt ihålig.... Finns det någon som har lite bra råd jag kan testa och utgå ifrån när jag spelar in / mixar mina distade gitarrer?

Jag skulle vara grymt tacksam!

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Det vanligaste är att skära av basen. Men istället för att koncentrera dig på frekvenser, flytta gitarrerna till höger och vänster. Då kan du hitta utrymme för dom på ett annat sätt utan att tafsa för mycket på soundet. Du har rätt, dom tappar snabbt sin karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är.

/BU

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Med komprimering får du det mera kontrollerat. Alternativt kan du prova att limitera försiktigt, det brukar ta bort spretighet.

Om du har identifierat vad som slåss med gitarrerna, så kan du sidechaina en kompressor så att gitarrerna duckar då när nånting viktigare händer, och i andra fall tar gitarrerna allt utrymme. Ganska arbetsdrygt framförallt om man gör det första gången.

Jag menar nu alltså inget tramsenisseduckande, utan transparent duckande.

Förutom detta är det nog svårt att kommentera utan att höra och få ratta själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag 3-4 distade gitarrer som krockar brukar jag eq:a bort/boosta med några db i olika frekvenser før de olika gitarrerna (lite blixtlås aktigt) så att de bættre låses samman. Tycker det funkar bra.

Sidechaining var också en bra idé, måste testa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du kör gitarrerna till grupp 1.

Du kör det-som-kolliderar till grupp 2.

På grupp 2 sätter du "sidechain-triggern".

På grupp 1 sätter du kompressorn, som keyar på "sidechain-triggern".

Då lyder alltså kompressorn för gitarrerna under ljudet från det-som-kolliderar, och gitarrerna kommer att komprimeras.

Det finns en specifik sidechain-tråd också. Sök på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är.

/BU

Använd mindre dist än du tror, mer mellanregister, försök få fram ton mer än bzzz.

Link to comment
Dela på andra sajter

F.ö så träffade Kryckan huvudet på spiken.. Det är ofta ljudet av Cymbaler, toppen på virvel och klicket i baskaggen som försvinner av dist, vilket gör att gunget försvinner. Sedan är det ju problemet med att gitarrer sins emellan tar ut varandra, men det fick jag ett bra svar på att testa a la blixtlåsprincipen.

Hur som helst.. Nu har jag lite att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.