Bajenuffe1 Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Detta måste vara en av de svåraste ämnena i mixologi läran och jag får fanimej inget häng på detta.. Distade gitarrer har en otrolig förmåga att breda ut sig över hela ljudbilden utan att för den skull bli mer punchig. Den bara äter upp allt annat ljud i sin omgivning och när man sedan börjar begränsa dess frekvensomfång så blir den antingen spretig eller bara jävligt ihålig.... Finns det någon som har lite bra råd jag kan testa och utgå ifrån när jag spelar in / mixar mina distade gitarrer? Jag skulle vara grymt tacksam! /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Det vanligaste är att skära av basen. Men istället för att koncentrera dig på frekvenser, flytta gitarrerna till höger och vänster. Då kan du hitta utrymme för dom på ett annat sätt utan att tafsa för mycket på soundet. Du har rätt, dom tappar snabbt sin karaktär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är. /BU Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Med komprimering får du det mera kontrollerat. Alternativt kan du prova att limitera försiktigt, det brukar ta bort spretighet. Om du har identifierat vad som slåss med gitarrerna, så kan du sidechaina en kompressor så att gitarrerna duckar då när nånting viktigare händer, och i andra fall tar gitarrerna allt utrymme. Ganska arbetsdrygt framförallt om man gör det första gången. Jag menar nu alltså inget tramsenisseduckande, utan transparent duckande. Förutom detta är det nog svårt att kommentera utan att höra och få ratta själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
funky monk Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Har jag 3-4 distade gitarrer som krockar brukar jag eq:a bort/boosta med några db i olika frekvenser før de olika gitarrerna (lite blixtlås aktigt) så att de bættre låses samman. Tycker det funkar bra. Sidechaining var också en bra idé, måste testa 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 Kan någon förklara hur en sidechaning av gitarrer går till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Du kör gitarrerna till grupp 1. Du kör det-som-kolliderar till grupp 2. På grupp 2 sätter du "sidechain-triggern". På grupp 1 sätter du kompressorn, som keyar på "sidechain-triggern". Då lyder alltså kompressorn för gitarrerna under ljudet från det-som-kolliderar, och gitarrerna kommer att komprimeras. Det finns en specifik sidechain-tråd också. Sök på den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Mindre dist på distgitarr fetar också till tycker jag. Getingdistade gitarrer är helt hopplösa att få till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Panorering är just ett av de sätt jag använder men det är också det enda verktyget jag har... följdaktligen så blir det snabbt trist att alltid använda det knepet att panorera kompgitarr en höger och en vänster på varenda jädra inspelning. Är det ingen som har något bra knep när det gäller effekter och verktyg som kan hjälpa till att få gitarrerna distinkta utan att bli stickiga eller för dominanta? Kan man göra någon inställning på kompressorer, reverb, delay, limiter o.dyl? Självklart skär man basen på gitarren, men det känns faktiskt som den värsta smeten ligger i disten och då menar jag den del som ligger i de övre frekvenserna och så fort man börjar finlira i de områdena så tappar ljudet karaktär... Jädrans så knepigt detta är. /BU Använd mindre dist än du tror, mer mellanregister, försök få fram ton mer än bzzz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 1 februari 2007 Dela Postat 1 februari 2007 Ibland kan det hjälpa att droppa lite grann kring 4kHz och kompensera med att höja lite kring 2kHz om man tycker att det grötar för mycket i toppen känner jag. Man kan bibehålla ett bra bett, men ge plats åt cymbaler och annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 Jättetack för alla bra råd. Nu har jag lite att testa med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 1 februari 2007 Trådstartare Dela Postat 1 februari 2007 F.ö så träffade Kryckan huvudet på spiken.. Det är ofta ljudet av Cymbaler, toppen på virvel och klicket i baskaggen som försvinner av dist, vilket gör att gunget försvinner. Sedan är det ju problemet med att gitarrer sins emellan tar ut varandra, men det fick jag ett bra svar på att testa a la blixtlåsprincipen. Hur som helst.. Nu har jag lite att jobba med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.