Jump to content
Annons

Synthar / MIDI klaviatur i mixerbord?


DarkActivities

Recommended Posts

Hejsan igen!

Jag har nu en annan fråga, vi leker med tanken att jag har massor med synthar hemma .. både riktiga synthar, rack och en del MIDI klaviaturer! 😆 Skulle det fungera att koppla in alla synthar i ett mixerbord och sen spela där igenom? istället för att koppla in det i ett MIDI interface kopplat till datorn?

Kanske en XENYX 1832FX skulle fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja klart det går...koppla all audio till mixern och sen från mixern till datorn funkar ju bra.

Själv gör jag så, enda skillnaden är att från mixern's utgång har jag kopplat en förstärkare...datorn har jag kopplat från mixern's tape-out istället.

Den mixer funkar säkert bra, alla mixers funkar så ju... fan vad alla mixers e lika Behringer idag :rolleyes:

Redigerat av synthetic
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Skulle det fungera att koppla in alla synthar i ett mixerbord och sen spela där igenom? istället för att koppla in det i ett MIDI interface kopplat till datorn?

Din frådeställning är förvrängd. Om du vill spela in MIDI, för att kunna spela upp det från din sekvenser senare är inte alls jämförbart att spela in audio (via en mixer eller ej, det har ingen skillnad).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bara att du kopplar MIDIklavvet till datorns MIDI-in (eller kanske via USB om det är en UFx) och sedan från datorns MIDI-ut till synthens MIDI-in.

Edit: Ok, det här svaret gäller alltså bara om du har en synth... 🥰

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

om du med ett kéyboard vill styra alla kan man tex köpa midi splitter/merger med två in och en massa ut. DÅ kan du spela in midi p dator och styra syntarna med både klaviatur ich dator...

Var det så du menade? Eller ska du bara spela in audio på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du hade tänkt styra dina midi-instrument men banda audio, eller styra dina midi-instrument och banda in styrdatan?

Alternativ 1: Midi-out från styrenheten och så daisy-chainar du resten av skräpet med midi-in/thru. All audio kör du direkt in i ljudkortet eller via en mixer om du vill ha alla synthar på 1 stereokanal

Alternativ 2: Midi-out in i datorn och ut från datorn kör du midi till varenda en synth skilt. Kräver alltså ett midi-interface till datorn. Mne då kan du spela upp varenda en synth skilt och banda in audion från dem således också skilt. Och det bästa av allt, du kan glömma miksern.

Link to comment
Dela på andra sajter

En midisport 8x8 gör det du vill. Vi kör en sån i studion, mycket praktisk. 8 Midiportar. Visst kan man köra färre och köra med midi through, men bygg inte för långa kedjor eftersom du då riskerar att få en högre latency.

EDIT: Såhär ser vår kedja ut.

Midi in till datorn via klav till ljudkort.

Midi ut från datorn via USB till 8x8an. Därifrån till andra enheter.

midisport8x8.jpg

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Neko, har man många synthar så är ett större MIDI-interface underbart praktiskt! Jag har ett Midisport 4x4... 😉

Ska man sedan spela in syntharna som audio i datorn (och vem gör inte det nu för tiden?) MÅSTE man nästan ha en mixer eller ett ljudkort med många ingångar. Annars måste man ju hålla på att koppla om ljudsladdarna varje gång man vill spela in från en annan synth...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller den där mixern, skulle jag nog kika efter nåt annat...

"FX"et i namnet indikerar att den har inbyggda effekter, och om du inte kommer att använda den i livesammanhang så är det att kasta pengar i sjön eftersom det är mycket bättre och enklare att använda effekterna som redan finns i ditt inspelningsprogram.

Sedan är ju inte Behringer kända för att göra kvalitetsprodukter heller, men för priset kan det ju funka. Men kolla t.ex. Alto eller Yamaha också, deras budgetprylar ska vara något bättre sägs det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Annars måste man ju hålla på att koppla om ljudsladdarna varje gång man vill spela in från en annan synth

Om man inte vill försröra ljudet med en billig mixer, och ens enda behov i princip är att välja vilken ljudkälla som sänds till ljudkortet rekommenderar jag att skaffa en patchbay och en par kablar.

Jag tycker väldigt många verkar köpa/inneha mixers just som ett slags patchbay vilket är ganska vridet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de är inga alternativa lösningar. Du behöver båda delarna om du har flera synthar!

Exakt!

MIDI styr ju bara syntharna, medan mixerbord gör att du hör syntharna.

Förr när jag hade drösevis med synthar körde jag 7-8 i serie med midi thru, inga som helst problem, hade ju trummaskinen sist för den hade ju ingen thru.

Idag är ju en Midisport med 8in/ut ett suveränt köp. Jag har idag bl.a. mitt EMU1820M där finns 2 st MIDI in/ut och 8 analoga in/ut så då behöver man inget mixerbord heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket för alla svar! 😉 Låt se, man behöver ett MIDI interface med t ex 8in/ut Och ett mixerbord? Men jag vill ha en synth på varje kanal i mixerbordet! ska man då koppla alla "ut" kanaler från interfacet till mixerbordet? Btw, Vore schysst om ni kunde tipsa med ett bra mixerbord! 😆

Redigerat av DarkActivities
Link to comment
Dela på andra sajter

behringer sägs ju ge mycket för pengarna, men orsakar lite debatt...sök på behringer i forumet får du se.

Mackiemixers kan vara ett alternativ?

Midi ut till syntarna från interfacet, och audio ut från syntar in i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...