Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Garylee (oregistrerad)
Postat
Hej!

Undrar om det finns en freeze funktion i sonar ?

//Alex

Motsvarande funktion i Sonar är Bounce to track. Sedan arkiverar man bara orginalspåret så laddas det inte. Starta online hjälpen och sök på "bounce to track" för mer info.

Postat

bounce to tracks vet jag vad det är, fast det som är smidigt med freeze är att man kan ändra trackens inställningar och sen frysa, man slipper alltså bounce to tracks..tycker det är enklare med freeze än bounce to tacks, speciellt om man jobbar med många spår!!

Garylee (oregistrerad)
Postat

Någon riktig freeze funktion finns tyvärr inte.

Men du kan ju göra alla inställningar på ett track även i detta fallet. Enda skillnaden som jag ser det är ju att du väljer bounce to track från menyn istället för att som i Cubase trycka på Freeze knappen. Lite omständigare men samma funktion om jag inte missförstått det hela allt för mycket 🙂

• 1 månad senare...
Postat

Freezen är lite smartare dock. Den som finns i Sonar 4 laddar ur effekter, synthar, samples etc för att spara minne och sådan skit också.

Postat

Förlåt om jag är lite korkad här (det börjar bli sent och jag sitter fortfarande på jobbet och skriver på min j*la rapport), men vad är det egentligen för nån skillnad på Cubases freeze-funktion och Sonars bounce+archive? Förutom själva klickningsförfarandet verkar det va väldans lika...

Vad innebär alltså Cubases freeze?

Postat
Förlåt om jag är lite korkad här (det börjar bli sent och jag sitter fortfarande på jobbet och skriver på min j*la rapport), men vad är det egentligen för nån skillnad på Cubases freeze-funktion och Sonars bounce+archive? Förutom själva klickningsförfarandet verkar det va väldans lika...

Vad innebär alltså Cubases freeze?

Det är som du säger bara klickande. Men eftersom Sonar4 nu har introducerat freeze kan jag säga att det är ganska mycket klickande, speciellt om du använder mjuukvarusyntar:

Freeze

1) Välj "Freeze" på t.ex. midispåret som skickar till softsynten. Välj om du ska gömma MIDI-spåret, "remove silence etc., Klicka OK.

2) Synten renderas och audiospåret hamnar på de(t) spår som syntens output var styrd till. Det blir en separat färg på dessa, så det är enkelt att se vilka som är "frysta".

3) När det är klart, så "avaktiveras" synten, och ev. minne frigörs, etc. Dock kommer Sonar ihåg alla inställningar.

Bounce-to-track.

1) Gör SOLO på MIDIspår och syntens Outputspår.

2) Gör Select på ovanstående

3) Välj Bounce-to-tracks. Välj antingen att nya spår skapas, eller välj syntens outputspår. Funkar dock inte om du har mer än ett stereospår ut.

4) När det är klart, ställ om Input på Audiospåren till "none"

5) Mute:a MIDIspåret, eller ännu hellre arkivera.

6) Avaktivera mjukvarusynten i "Add synt View".

Ska man sedan göra "undo" är det ETT val i Freeze, men samma procedur som ovan (fast tvärtom) för Bounce.

Så man vinner tid, och tid är - som alla musiker vet - inspiration.

//Mvh Magnus

Postat

men vem har råd med det!?! varför måste man uppgradera hela tiden, så fort man har blivit lite varm i kläderna ska man uppgradera direkt....de tvingar ju en indirekt.....

Postat
men vem har råd med det!?! varför måste man uppgradera hela tiden, så fort man har blivit lite varm i kläderna ska man uppgradera direkt....de tvingar ju en indirekt.....

Egentligen är det ingen annan än du själv som bestämmer. Du kan närsomhelst avsluta uppgraderingshysterin genom att helt enkelt sluta uppdatera din dator. Ryck ur internetanslutningen och du har ett system som funkar som det gör nu tills hårdvaran kraschar.

Så, om du är nöjd med de funktioner du har idag och absolut inte *måste* ha något nytt, strunta i det.

Själv är jag *nästan* helt nöjd nu och kommer att rycka internetanslutningen när Sonar4.1 släpps och buggen tillsammans med DFH/S har klarats ut...

//Mvh Magnus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.