Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Inte sabbar en "dålig" CD-R laserneheten i en cd spelare inte.. Det är en myt.. I så fall måste CD-skivorna vara så buckliga och skrynkliga att dom tar i mot laser-pickupen.. Var har du fått denna myt i från? 😏

Postat

Ne, de va reparatören nere i affären som sa att för snabbt brända CD-R

skadar lasern... kan det va en myt det också då?

Postat

Skitsnack. Läsaren skickar ut laser som ska reflekteras mot skivan och komma tillbaks i större eller mindre mängd beroende på om det är en etta eller nolla den läser av. Om mottagaren blir skadad av lasern i spelaren, så är det fel på lasern (för hög effekt) eller mottagaren (för dålig kvalitet). Skivan har ingenting alls med det att göra, utan den är bara en reflekterande eller icke-reflekterande yta.

Det som skulle kunna skadas, är brännarens laser - om det är så, att man kör högre effekt på lasern när skivan roterar snabbare (vet dock inte om det brukar hanteras så) - för med högre effekt, så bränns lasern ut snabbare - men det tar normalt väldigt lång tid att bränna slut på en LED-laser...

Postat (redigerat)

Alltså har de skruvat upp lasereffekten för högt och bränner därför ut lasern i förtid - men det har ju fortfarande inget med skivorna att göra, utan en klantig konstruktion... 😆

Om man använder de billigaste skivorna, så är de ofta av ganska risig kvalitet och tappar informationen snabbare - så jag håller med Majken om att köpa hög kvalitet om man vill vara säker på att det fungerar under längre tid.

Verbatim kör jag alltid med - och de har hittills aldrig bråkat på något sätt. 🙂

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Intressant.

Jag kan tillägga att jag ägt en enda stationär cd-spelare i hela mitt liv, en Luxman. Jag hade inne den flera gånger för reparation under det att jag använde den. Varför då? Jo, för att jag råkat spela cdr-skivor på den. Så fort jag spelat cdr-skivor på den så gick den sönder. Felet var att den började spåra fel sedan jag använt sådana skivor. Så kunde gå ett och annat år, med enbart köpta vanliga audio-cd och inga problem, så började problemen igen när jag spelade cdr-skivor. Det spelade ingen roll hur kort eller lång tid som gått melln lagningarna - varje gång cdr-skivor laddades så började den krångla till slut. Den kunde spela dem alltså, men bara ett tag... Jag lät byta hela den där enheten där lasern sitter. Blev dyrt varje gång, förutom första gången när det var garanti. Nu tänker jag inte lämna in den fler gånger för reparation.

Har tittat på Marantz och Cambridge Audio i butik. Det var en representant för Marantz i butiken och jag fick veta att deras finare cd-spelare (8-10 tusen och uppåt) inte klarar att spela upp cdr-skivor! De har tagit bort den "finessen". Och det är modellserien som kom i våras 2006.

:musik

Postat

Det enda jag kan tänka mig som kan orsaka sådant, är en korkad konstruktion, där man höjer lasereffekten för att kompensera för att de brända skivorna är svårare att läsa än sådana som är stansade - och där det inte finns någon inbyggd begränsning för lasereffekten.

Jag har spelat massor av brända skivor, både i CD-växlare (Pioneer) som har fungerat felfritt säkert i 10 år vid det här laget, enkel CD-spelare (Philips) som har fungerat ännu längre - och i bilen, där jag har haft samma bilstereo (Pioneer) i minst 15 år...

musik (oregistrerad)
Postat

Pioneer är nog det märke som har de stabilaste läsarna överhuvudtaget av cd-skivor av olika slag och skick. Min bror köpte en och har kvar den fortfarande efter ett decennium. Jag rekommenderade det märket till brodern, eftersom en kompis sambo köpte en Pioneer i mitten av 80-talet, som de har fortfarande. Jag tror bägge de här seglivarna har epitetet "Legato Link" på fronten. Kanske oviktigt, men...

Därför funderade jag ett tag på en dvd-recorder som heter Pioneer 645. Men så finns ju Sony HX-820 också. Till exempel. Men det lutar åt en separat cd-spelare också ändå.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det enda jag kan tänka mig som kan orsaka sådant, är en korkad konstruktion, där man höjer lasereffekten för att kompensera för att de brända skivorna är svårare att läsa än sådana som är stansade - och där det inte finns någon inbyggd begränsning för lasereffekten.

Ja, när det gällde Luxman:en, så lät jag teknikern som senast hade hand om den att verkligen testa den under lång tid och han mätte när jag var där också vid ett par tillfällen och såg på. Han öppnade den och på med mätapparaturen. Laddade sedan olika slags skivor. Man kunde se att den hade problem med cdr. Han sa att en cdr har en del info innan själva musiken börjar som inte ser ut på samma sätt som hos en vanlig audio-cd. Nej, det är väl kodningen i början han menade!? den tar ett visst utrymme som är större (bredare) än på en vanlig audio-cd. Och spelaren är inställd efter en viss bredd på den info och när det då dyker upp en skiva med annan bredd på den info:n så kan den få problem, trodde han. Hmm...

Att Marantz gör moderna spelare av idag i relativ hög prisklass som inte pallar med cdr kanske är kanske ett steg vi får vänja oss vid? Det kan gälla fler märken.

Profilering mot audiofilerna?

😆

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.