Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag ska köpa ett ljudkort för att spela in musik hemma på min dator. Tyvärr har jag mycket dålig koll på ljudkort. Jag skulle behöva tips på ett bra ljudkort med plats för minst 2 mickar för max eller runt 1.000 kr. Eftersom jag dessutom har dålig koll på datorer vill jag helst att det ska vara externt (USB kanske?).

Har någon något bra tips?

Jag vore evigt tacksam.

Annons
Postat

Jag är själv rookie på det här med data å musik, Köpte ett emu 0202 på 4sound för 1395:- Och fick med en hel del program som Cubase le, Ableton le, Steinberg wavelab lite

Cakewalk Sonar le, samt (Proteus vx som innehåller en massa instrumentljud) har dock ingen midikeyboard ännu men kortet rekomenderar jag tack vare mjukvaran som följer med. funkar klockrent har dock bara haft den i en vecka och aldrig provat nåt annat så jag har inget och jämföra med.Låter dock bra i mina öron

Postat
Jag är själv rookie på det här med data å musik, Köpte ett emu 0202 på 4sound för 1395:- Och fick med en hel del program som Cubase le, Ableton le, Steinberg wavelab lite

Cakewalk Sonar le, samt (Proteus vx som innehåller en massa instrumentljud) har dock ingen midikeyboard ännu men kortet rekomenderar jag tack vare mjukvaran som följer med. funkar klockrent har dock bara haft den i en vecka och aldrig provat nåt annat så jag har inget och jämföra med.Låter dock bra i mina öron

Det är väl internt?

Är det svårt att koppla in ett internt ljudkort? Hur gör man? Vilka fördelar finns med interna ljudkort? Är det billigare?

Postat
Är det svårt att koppla in ett internt ljudkort? Hur gör man? Vilka fördelar finns med interna ljudkort? Är det billigare?

Det är inte särskilt svårt. Bara att "trycka i" liksom.

Du får högre överföringshastighet via pci än usb eller firewire, vilket gör det stabilare och belastar datorn mindre. Men firewire funkar ju också bra och har du en någorlunda snabb dator så är det inga problem. Med usb (1) bör du inte ha mer än två kanaler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.