IDF Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument! Då är Winamp ett instrument oxå. Jag håller inte med. 😛 " I'm Rick James, BITCH! " 😏 winamp spelar däremot upp musik i stort sett per automatik, medan en dj måste svettas flr att dra igpng en skiva.. 😛 helvete??? Går inte skivspelare på elström?? 😉 haha då är det väl på plats att jag börjar tillverka min egen ström!? 2ägg, 3 dl socker, en gnutta kärnkraft, och så lite kärlek!? e de inte så?? 🙂
MrPhil (oregistrerad) Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 DirigentBörjade som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud. Ger gitarristen ifrån sig ljud? 😏 Ja, oftast så fort han spelar på gitarren. Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 😛 genom att spela på nämnda instrument. genom att fysiskt sätta olika delar av instrumentet i svängning som sen fortplatar sig till ljudvågor så framställer han ljud. Visste du verkligen inte det? att vifta med taktpinnen ger nog ifrån sig ett svagt vindbrus, men det kan knappast ens med den vänligaste tolkning kallas för 'att spela musik'. En theremin låter oxå, om det nu kom som en överraskning. Och den låter olika efter direkt påverkan. Dessutom är väl en thereminn på gränsen till instrument, mer en ljudgenerator med för diffus kontrollmöjlighet. Mer allvarligt. Dirigenten har en INdirekt påverkan på orkestern så den spelar det han säger att de ska spela. Om orkestern inte vill spela kan de låta bli, o då kan dirigentjäveln vifta hur mycket han vill utan att det blir musik av det. Dirigenten kan oxå dirigera helt korrekt, och det kan ändå bli felspelat - oxå för att dirigentens insats INTE har DIREKT påverkan på det som ljuder. Likaledes kan orkestern på helt eget bevåg spela en trudelutt medans dirigenten är på toa o lägger en kabel. Musikerna i orkestern har en DIREKT påverkan, dirigenten en INdirekt. Att dirigenten är den som bestämmer är en HELT annan sak. Således kan inte dirigenten i egenskap av dirigent kallas musiker. Arkitekten är inte snickare bara för att han bestämmer hur huset ska se ut. Om jag säger åt dig att spela ett teaterstycke, och du gör det, är jag skådespelare då?
MrPhil (oregistrerad) Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument! Då är Winamp ett instrument oxå. Jag håller inte med. 😛 " I'm Rick James, BITCH! " 😏 winamp spelar däremot upp musik i stort sett per automatik, medan en dj måste svettas flr att dra igpng en skiva.. 😛 helvete??? Går inte skivspelare på elström?? 😉 haha då är det väl på plats att jag börjar tillverka min egen ström!? 2ägg, 3 dl socker, en gnutta kärnkraft, och så lite kärlek!? e de inte så?? 🙂 Trodde mer på en gammal cykel + friska ben! 😛
limpan666 Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 Theremin är självklart ett musikinstrument precis som Sandvik-sågar!!!
silkwood Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 Shit, invecklad fråga. Från SAOB om musiker - "BETYDELSE: person som utför musik; i sht om person som har musikutövning som yrke; stundom äv. om kompositör. En framstående, skicklig, duktig, god musiker. En skapande, utövande musiker." I den definitionen skulle det väl även kunna innefatta en dj eller musikskapare som främst använder datorn? Det handlar väl ändå om musikutövning när man producerar ljud, vänder skivor på ett kreativt sätt, eller dirigerar en orkester Samtidigt håller jag med om att det sista inlägget om att regissör inte per automatik är skådespelare. Hm. För övrigt, också från SAOB: "MUSIKER-HÅR. BRUK: (vard.) BETYDELSE: om långt o. yvigt hår hos man. * SÖDERBERG Gertr. 58 (1906)." 😏
tbruce Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 DirigentBörjade som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud. Ger gitarristen ifrån sig ljud? 😏 Ja, oftast så fort han spelar på gitarren. Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 😛 genom att spela på nämnda instrument. genom att fysiskt sätta olika delar av instrumentet i svängning som sen fortplatar sig till ljudvågor så framställer han ljud. Visste du verkligen inte det? att vifta med taktpinnen ger nog ifrån sig ett svagt vindbrus, men det kan knappast ens med den vänligaste tolkning kallas för 'att spela musik'. En theremin låter oxå, om det nu kom som en överraskning. Och den låter olika efter direkt påverkan. Dessutom är väl en thereminn på gränsen till instrument, mer en ljudgenerator med för diffus kontrollmöjlighet. Mer allvarligt. Dirigenten har en INdirekt påverkan på orkestern så den spelar det han säger att de ska spela. Om orkestern inte vill spela kan de låta bli, o då kan dirigentjäveln vifta hur mycket han vill utan att det blir musik av det. Dirigenten kan oxå dirigera helt korrekt, och det kan ändå bli felspelat - oxå för att dirigentens insats INTE har DIREKT påverkan på det som ljuder. Likaledes kan orkestern på helt eget bevåg spela en trudelutt medans dirigenten är på toa o lägger en kabel. Musikerna i orkestern har en DIREKT påverkan, dirigenten en INdirekt. Att dirigenten är den som bestämmer är en HELT annan sak. Således kan inte dirigenten i egenskap av dirigent kallas musiker. Arkitekten är inte snickare bara för att han bestämmer hur huset ska se ut. Om jag säger åt dig att spela ett teaterstycke, och du gör det, är jag skådespelare då? Som sagt så försöker jag inte säga att dirigenten är musiker, för det tycker jag inte. Men jag tycker inte att skillnaden som du tar upp är den väsentliga - både dirigenten och instrumentalisten kontrollerar i ganska begränsad mån hur något annat ska låta. En pianist kan t ex inte få sitt välstämda piano att spela mikrotoner, eller att låta som en gitarr, precis som dirigenten har svårt att få orkestern att spela annat än det förbestämda stycket. Som du säger, dirigenten kan sköta sitt jobb helt rätt och ändå blir det fel. Varför? Jo för att det kan vara "fel" på hans "instrument" (orkestern). Även vanliga musikinstrument kan ju låta fel hur rätt man än spelar, pga hur de är stämda eller dyl. Man styr hur något annat ska låta, utifrån hur det faktiskt KAN låta pga vissa givna begränsningar. Hursomhelst, jag tror vi har dragit detta några varv för långt. 😉 Allt jag ville poängtera var att jag inte tycker att din definition av musiker resp musikinstrument riktigt funkar!
MrPhil (oregistrerad) Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 Allt jag ville poängtera var att jag inte tycker att din definition av musiker resp musikinstrument riktigt funkar! OK 😛 Funkar dock för mig 😏
MrPhil (oregistrerad) Postat 2 februari 2007 Postat 2 februari 2007 För övrigt, också från SAOB: "MUSIKER-HÅR. BRUK: (vard.) BETYDELSE: om långt o. yvigt hår hos man. * SÖDERBERG Gertr. 58 (1906)." 😏 hahahhah! 😛
DivineCo Postat 4 februari 2007 Postat 4 februari 2007 (redigerat) Tur att det inte finns sådana tävlingar. Men utan att avika från tråden allt för mycket. En bra dirigent formar och frammanar musik på samma sätt som en instrumentalist bara det att hans instrument (orkestern) är långt mer komplicerat än en elgitarr. Det där med att hålla takten är bara en mikroskåpisk del av det hela. Sen var det någon som påstod att allt som spelas är en överenskommelse från repetitionerna. Visst är repetitionerna viktiga men betänk att när en gästdirigent ska göra en konsert får han eller hon en högst begränsad repetitionstid 2 till 3 repetitioner är inte en ovanlighet. Orkestern är förbered så till vida att dom kan sina stämmor rent tekniskt (ja iallafall för det mesta) sen får dirigenten sin chans att förklara sina intentioner med stycket och orkestern en chans att avläsa dirigenten hans temperament och mimik. Slagtekniken kan dom redan och ofta är det dom dirigenter som har den minst yviga slagtekniken som är dom effektivaste. Ändå är det i konsertögonblicket den stora musiken skapas och fråga villken orkester som helst att framförandena kan få himmelsvida skilnader mellan två dirigenter. En orkester kan till viss grad klara sig utan dirigent men en oerhört stor del av det som spelas kräver en dirigent i synnerhet modern musik. Men det finns oerhört många klassiska exempel också. Ta ödestemat i Betthovens 5:a försök att inleda den satsen utan dirigent. Eller den stegrande klarinettkadansen med orkesterstöd i Prokofievs Peter och Vargen när katten hoppar upp i trädet. Viftandet med pinnen är en försvinnande liten del av det hela. Hela dirigentens kropp och själ är hans medel, vissa dirigenter använder dessutom ingen 'pinne'. En bra dirigent har ett högst utvecklat kroppsspråk och en mimik som en skådespelare. Framförallt är hans känsloläge direkt avläsbart av hans uppenbarelse. Man kan direkt se om han tycker att ett messoforte är några grader för starkt man kan också tydligt se när han har fått in orkestern i sitt stämningsläge. Man kan förutom dynamik även avläsa karaktären som han vill ha på dom musikaliska fraserna. Då noterna kan tajmas väldigt olika inte minst vad det gäller betoningar. Om inte dirigenten får fram detta skulle noterna låta som en programmerad mobilsignal. Allt detta kan en bra orkester avläsa och lungt lägga hela framförandet i dirigentens händer. När det inträffar till nära 100% eller så nära man nu kan komma så innfinner sig flow. Som enligt många orkestermusiker är dom ögonblick man lever för. Kom då inte och säg att en dirigent bara viftar med en pinne. Nu avvek jag ändå ganska långt ifrån tråden. Vill bara där instämma med Ove som har sagt många kloka saker i ämnet. Och speciellt angående melodins särställning. Oavsett om den är tonal eller atonal. Ofta säger en sk. 'musiker' att dom har gjort en låt när dom har satt ihop ett arrangemang. Sen ber dom en sångare att lägga lite sång på det. Sångaren skriver en text och gör en egen melodi baserad på harmonikens restriktioner. Låten blir "klar" men musikern hävdar fortfarande att det är han som har gjort låten. På uppgiften som går till STIM står det i bästa fall Musik: musikern, Text: Sångaren. Jag hävdar att det borde stå Musik: Sångaren, Text: Sångaren, Arr: Musikern. Redigerat 4 februari 2007 av DivineCo
MrPhil (oregistrerad) Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Divine: Det är ingen som förminskat dirigentens roll, bara för att man inte förväxlar hans roll med någon annan. Arkitekten är inte snickare, koreografen är inte dansare, regissören är inte skådespelare, producenten är inte artist, redaktören är inte reporter, dirigenten är inte musiker. Iaf inte i sina resp roller. Det betyder inte att de på nåt som helst sätt skulle klassas ner eller ha mindre betydelse. Det är däremot en skillnad på DIREKT och INdirekt påverkan på resultatet. Tror vi har traglat det färdigt nu. Ang arr kontra melodi så är det en intressant fråga. 🙁 En melodi som skrivs till ett färdigt arr o färdiga ackord/harmonier skulle förmodligen aldrig kommit till utan just den grunden att stå på. Att då ge hela crediten för musik till den som snickrat ihop en melodi känns lika fel som att melodiskaparen inte skulle få nån annan credit än för texten. För min del tycker jag det borde stå: Musik: musikern+sångaren, Text: sångaren, Arr: musikern. Att ackord, harmonier, melodier förutom sångmelodin, riff etc etc INTE skulle vara MUSIK är otroligt konstigt resonerat enl min bok. Men jag vet att många tycker olika i denna fråga, o att STIM nog tyvärr ligger närmare din tolkning.
Emulator Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Datorn är definitivt ett instrument. Ett instrument som nästan har outtömmliga möjligheter. Instrumentet formar dock det man gör välldigt starkt. Så försöker du göra en låt med en gitarr så låterer det på ett sätt. Hade du istället använt ett piano så hade det låtit helt annorlunda. Datorn och bara tangentbordet så ger möjligheterna och begrännsningarna helt andra resultat. Burt Bacharach ( En av dom störtsa kompositörerna innom populärmusiken genom tiderna) sa att hemligheten till att göra en bra sång är att inte använda piano eller gitarr för att lägga ut ackorden först och sedan försöka hitta en melodi till det. Sjung melodin och hitta melodin först all intrikat harmonik kommer sen. Folk får göra precis som dom vill men man måste vara medveten om att verktygen påverkar resultatet oändligt olika. Som jag brukar säga vill du göra något organiskt och mjukt, skissa i sten. Vill du göra något skarpt och hårt, skissa i lera och resultaten kommer att bli långt intressantare än du hade kunnat drömma om. Finns ingen enda väg men om man gör mycket från ett gitarrkomp prova gärna att börja bara med melodin eller att använda datorns keyboard. En mungiga en trumlop eller en rullbandspelare och en sax alla vägar är framkomliga och ger intressanta men olika resultat. väl talat tycker jag. Andy Bell/Vince Clark skriver på detta sätt. Andy sjunger ofta in ett par stämmor, sedan ploppar vince dit syntharna. Erasures musik är faktiskt väldigt nyanserad om man lyssnar ordentligt, och sångaren måste vara en av de mest underskattade som finns! 😳
Emulator Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Enligt era definitioner är tex. en dirigent inte heller en musiker. Han viftar bara lite med en pinne och får andra att spela musik som någon annan har gjort. Rätt likt en DJ fakiskt. Alla DJs är kanske inte musiker men välldigt många idag använder andras musik för att skapa ny musik. En slags colageteknik. Ingen skulle dock dröma om att ifrågasätta en konstnär som använder sig av colaget som form. Men vi musiker är antagligen ett sällsynt korkat konservativt släkte för vi vägrar konsekvent att släppa in dom riktigt stora konstnärerna bara för att dom inte kan spela gitarr eller något annat sk. riktigt instrument. Är tom beredd att påstå att en som är väldigt skicklig på ett instrument visserligen är en musiker men inte per automatik en konstnär. Väldigt många av oss är tyvärr bara duktiga hantverkare utan någonting att säga. Däremot finns det många producenter och även mindre skickliga musiker som skapar genialisk musik. Finns givetvis musiker som både är skickliga och har något att säga också. Men hantverket är ointressant det är bara ett medel för att skapa något uttrycksfullt som berör. nu tjatar jag lite...men deta inlägg va oxo jättebra!!! Flera av mozartoch gossarna spelade väl inte speciellt muskcet själva..... Gillar liknelsen med bra hantverkare vs konstnär oxo. klockrent!
surface Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 du kanske inte ska skriva / prodda musik då om du inte ens kan en sån grundläggande sak som att göra melodier. Det är ingenting man frågar om i ett forum. " hur gör jag lika snygga mål som foppa ? " du kanske ska bli ljudtekniker istället då ...
DivineCo Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Tack Emulator äntligen en som förstår vad jag försöker säga. Personligen skiter jag i om en dirigent eller Dj ska klassas som musiker eller något annat det enda som jag reagerar på är vår dumhet och vår oförmåga att släppa in andra som skapar fantastisk musik utan att vare sig använda keyboard eller gitarr. För övrigt tycker jag att Andy Bell/Vince Clark är oerhört underskattade skulle kunna nämna många fler. Dessa snubbar kan göra låtar inget snack om saken.
DivineCo Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Angående surfaces inlägg. Att göra melodier är tydligen inte grundläggande. Så säg inte att det är enkelt. På detta forum har jag hört många fantastiska saker men jag har sällan eller aldrig hört en melodi som bär. Snarare har jag hört melodiska utfyllnader till en massa harmonier. Men överbevisa mig gärna!
DivineCo Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Till MrPhil vill jag säga att låten aldrig hade kommit till utan dom harmoniska grunderna. Jag ser det som ett gott sätt att göra musik. Lika bra som alla andra. Många låtar bygger dessutom på ett riff men då måste det riffet vara djävulskt bra. Läs Smoke on the water eller My Generation. Melodin är inte lika viktig där. Då gäller det att komma upp med någonting fantastiskt på ett fåtal takter. Gör man inte det så kanske man helt enkelt ska försöka skriva en sång.
floaty Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 du kanske inte ska skriva / prodda musik då om du inte ens kan en sån grundläggande sak som att göra melodier. Det är ingenting man frågar om i ett forum. " hur gör jag lika snygga mål som foppa ? " du kanske ska bli ljudtekniker istället då ... Alla kan ju göra en melodi, men färre kan göra en bra sådan. Han kanske är lite mer självkritisk än du bara?
DivineCo Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Vi håller tråden igång. Det är kul. Han som skapade den lyser med sin frånvaro.
Emulator Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 väl talat tycker jag. Andy Bell/Vince Clark skriver på detta sätt. Andy sjunger ofta in ett par stämmor, sedan ploppar vince dit syntharna. Erasures musik är faktiskt väldigt nyanserad om man lyssnar ordentligt, och sångaren måste vara en av de mest underskattade som finns! 😄 HÅLLER MED DIG! Jag, som är djävulens advokat kommer härmed att svära i kyrkan: Andy Bell/Vince Clarke är en bättre konstellation än vad Vince Clarke/Dave Gahan & co någonsin har varit. Alltså gillar jag nästan vad som helst som Erasure har gjort - t o m de mindre bra grejorna, mer än vad något Depeche Mode har gjort någonsin! Så.... ny flamtråd kanske? Kom igen nu, jag är totalt okänslig för sarkasmer... Det lustiga är ju att du nämnder detta för norra europas mest fjolligt fanatiske depechefantast! dock inser jag vad du menar tror jag, för min del är DM framförallt fantastisk syntproduktion. Alan Wilder stod för 90% där, Martin skrev låtarna. Erasure avfärdas ofta som popfjantar, blippbloppmusik etc, likt DM i början. Men lyssna på Andys sång!! Karl'n spänner väl över typ 3 oktaver+ ! Stor sångare är han, spöar nog de flesta inom pop. En bra melodi kan ett barn också! så sant
Larsson Postat 5 februari 2007 Postat 5 februari 2007 Men slutsats: Man kan aldrig lära sig skriva musik/melodier via postorder, internet, eller STUDIO eller andra forum. Det liksom, måste utföras in real life och empririskt som det så vackert heter. Vi kan hålla på och tjafsa här i oändlighet vi hjälper inte killen ändå till sist i slutänden. ghaa..så jävla elitistisk ton det var här då... man kan lära sig vad som helst bara man vill..och om man vill lära sig och får tips så är det bara bättre.. om man funderar mycket på melodier..så kommer det till en!! svårare en så är det inte..lär man sig inte så var man antagligen inte intresserad från första början.. man drunknar i besserwissers på det här forumet! 😄
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Flera av mozartoch gossarna spelade väl inte speciellt muskcet själva..... Tvärtom: Mozart m fl var rena virtuoser på sina instrument.
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Till MrPhil vill jag säga att låten aldrig hade kommit till utan dom harmoniska grunderna. Jag ser det som ett gott sätt att göra musik. Lika bra som alla andra.Många låtar bygger dessutom på ett riff men då måste det riffet vara djävulskt bra. Läs Smoke on the water eller My Generation. Melodin är inte lika viktig där. Då gäller det att komma upp med någonting fantastiskt på ett fåtal takter. Gör man inte det så kanske man helt enkelt ska försöka skriva en sång. Inte riktigt säker på vad du säger o menar, men jag tror jag håller med...? 😛
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Men slutsats: Man kan aldrig lära sig skriva musik/melodier via postorder, internet, eller STUDIO eller andra forum. Det liksom, måste utföras in real life och empririskt som det så vackert heter. Vi kan hålla på och tjafsa här i oändlighet vi hjälper inte killen ändå till sist i slutänden. ghaa..så jävla elitistisk ton det var här då... man kan lära sig vad som helst bara man vill..och om man vill lära sig och får tips så är det bara bättre.. om man funderar mycket på melodier..så kommer det till en!! svårare en så är det inte..lär man sig inte så var man antagligen inte intresserad från första början.. man drunknar i besserwissers på det här forumet! 😛 Man lär sig bara om man har talang för något, åtminstone om man ska skapa något som lyfter lite över nivå 1A. Och har man talang o intresse så lär man sig förr eller senare oavsett hjälp. Man hittar. Hur melodier kommer till en, är väldigt individuellt. För en del blir det bara svårare ju mer man funderar. Där funkar tvärtom bättre.
Emulator Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Flera av mozartoch gossarna spelade väl inte speciellt muskcet själva..... Tvärtom: Mozart m fl var rena virtuoser på sina instrument. jo, vet att Mozart spelade sånt piano...vad det nu heter...taffel? Men han behörskade knappast hela synmfonin menar jag, men skriva kunde han. Jag vet dock att några av de "stora mästarna" inte spelade...vet inte vilka dock. Någon som vet?
Hans Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 (redigerat) är inte dj:n en musiker?? Eh, nej. En disckjockey spelar andras musik på skiva (ja jag vet att det finns en promille som gör mer kreativa saker - lite effekter, nån loop etc) och då är man givetvis inte musiker. En soloviolinist i en symfoniorkester spelar andras musik så enligt din definition är inte han/hon heller musiker 😛! Givetvis är man musiker så fort man förmedlar musik som man själv påverkar, i soloviolinistens ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av dirigenten, i DJ´ns fall ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av publiken (och får man betalt för att musicera på heltid är man professionell musiker.) Redigerat 6 februari 2007 av Hans
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 är inte dj:n en musiker?? Eh, nej. En disckjockey spelar andras musik på skiva (ja jag vet att det finns en promille som gör mer kreativa saker - lite effekter, nån loop etc) och då är man givetvis inte musiker. En soloviolinist i en symfoniorkester spelar andras musik så enligt din definition är inte han/hon heller musiker 🙂! Givetvis är man musiker så fort man förmedlar musik som man själv påverkar, i soloviolinistens ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av dirigenten, i DJ´ns fall ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av publiken (och får man betalt för att musicera på heltid är man professionell musiker.) Suck.... Det finns en skillnad i att spela musik, o att spela UPP musik. Enl din def så är radioprataren musiker, speciellt om han tonar ner en låt innan den är slut - dvs 'påverkar' musiken.... Min mamma sätter på en singel med Elvis... på 33varv.... påverkar alltså orginalmusiken.... o VIPS - hon är musiker...
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 3. för att vi har för mycket tid o för lite att göra. 😱
Hans Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 (redigerat) är inte dj:n en musiker?? Eh, nej. En disckjockey spelar andras musik på skiva (ja jag vet att det finns en promille som gör mer kreativa saker - lite effekter, nån loop etc) och då är man givetvis inte musiker. En soloviolinist i en symfoniorkester spelar andras musik så enligt din definition är inte han/hon heller musiker 😆! Givetvis är man musiker så fort man förmedlar musik som man själv påverkar, i soloviolinistens ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av dirigenten, i DJ´ns fall ligger skickligheten i att rent tekniskt hantera sitt instrument, att ha musikalisk närvaro och att kunna känna av publiken (och får man betalt för att musicera på heltid är man professionell musiker.) Suck.... Det finns en skillnad i att spela musik, o att spela UPP musik. Enl din def så är radioprataren musiker, speciellt om han tonar ner en låt innan den är slut - dvs 'påverkar' musiken.... Min mamma sätter på en singel med Elvis... på 33varv.... påverkar alltså orginalmusiken.... o VIPS - hon är musiker... 😱 ... samtidigt som min 1-åriga bror som står och bankar med sina nävar på pianot och ibland träffar tangenterna enligt dig är musiker 😎! Så Nej, och i synnerhet inte då allting är relativt! Precis som alla kan spela upp musik så kan även alla "spela musik" på ex en gitarr, men det innebär inte att alla är musiker. 1 Om man spelar upp trumloop på datorn, är man då musiker? 2 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga på datorn, är man då musiker? 3 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till dålig melodi i otakt , är man då musiker? 4 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till briljant melodi med rytmkänsla, är man då musiker? Om svaret på 3 är Nej medan svaret på 4 är Ja, vart går gränsen mellan "dålig melodi i otakt" respektive ¨"briljant melodi med rytmkänsla"?? Exakt vad är dålig melodi?, vad är otakt?, hur låter en briljant melodi? Vem avgör detta? Vad som räknas som musik och musiker är således subjektivt, mao en definitionsfråga både vad gäller instrument OCH skivspelare! Redigerat 6 februari 2007 av Hans
IDF Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 otakt varför envisas alla att srkiva otakt istället för otajt?? e de för att k o j sitter brevid varandra på tangentbordet?? takt är för guds skull inte ett mått på tempo, hastighet, timing etc utan bara ett begrepp för hur att ringa in ex antal taktslag för att kunna tidsbestämma en separat del.. otajt däremot är ifall en trummis, som ska spela efter metronom, inte gör det.. 🙂 ja, jag är lite fassi när de kommer till dessa begrepp!! 😄
Larsson Postat 6 februari 2007 Postat 6 februari 2007 Man lär sig bara om man har talang för något, åtminstone om man ska skapa något som lyfter lite över nivå 1A.Och har man talang o intresse så lär man sig förr eller senare oavsett hjälp. Man hittar. Hur melodier kommer till en, är väldigt individuellt. För en del blir det bara svårare ju mer man funderar. Där funkar tvärtom bättre. jag antar att du själv inte klassar dina egna melodier som nivå 1A.. men det var ju rart av dig att ta hänsyn till att vissa lär sig bättre utan tips funderat på att bli musiklärare kanske?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.