Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är kondensator micken T-Bone en bra mikrofon när man ska spela in sång och gitarr.

Jag har testat att spela in med den några gånger och är inte så haj på mikrofoner.

Jag har läst att man ska spela in gitarren så att man har micken riktad snett från gitarr hålet. Men hur gör man för att inte få med så mycket rumsklang. I alla fall med gitarrinspelning och hur långt ifrån ska man vara ifrån micken när man ska sjunga. Spelar f.öv. in med nylonsträngad gitarr. Tycker inte om att lajna akustisk gitarr, det blir ett sånt hemskt ljud då.

Redigerat av Bulldog
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Är kondensator micken T-Bone en bra mikrofon när man ska spela in sång och gitarr.

Vad skall vi svara på detta? Priserna på olika T-Bone mikrofoner sträcker sig från 29€ till 435€. Jag garanterar att du hittar en mikrofon av märke T-Bone som är bra och som lämpar sig för nämnda ändamål.

Du får rumsklang om du inta har micken tillräckligt nära. Rikta den mot 12:e bandet, snett mot hålet, 10cm från halsen. Får du ännu mycket rumsklang, kolla att du inte har micken riktad åt fel håll från gitarren...

Spelar du in i en betongbunker? Lev med rumsklangen i såfall, eller sök här på forumet på akustik och/eller akustikbehandling.

Postat (redigerat)
Hur menar du att jag inte ska ha micken riktad åt fel håll från gitarren?

Om det är en cardioid-mic du har, så tar den upp ljudet nästan bara från ena sidan - så om du vänder baksidan (micens baksida alltså... 😄 ) mot ljudkällan, kommer det att låta väldigt dåligt.

Redigerat av Claes
Postat

Jag har en sådan:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...px-Ldc-mike.jpg

Och inte ett alltför avancerat mixerbord. Det ligger på 6 kanaler och jag är lite fundersam över en sak gällande inspelning med akustisk gitarr.

Jag har börjat spela in så man har micken riktad mot 12:bandet och micken snett mot gitarrhålet ca 10 cm ifrån men det är saker som uppstår som stör en aning.

Har jag micken ungefär 10 cm så blir basträngarna väldigt "bumliga" medan de diskanta strängarna inte alls blir lika hörbara och om jag ökar avståndet minskar bassträngarnas bumlighet men då hörs de diskanta inte alls.

Och om jag drar på för mycket i volymstyrka på den kanalen så blir det för mycket rum med.

Vad är rimligast att ha som signal för när jag har som jag beskrev först så kommer signalen knappt upp till -25....

Postat

Intressant.. t.bone SC450 verkar vara samma mic som luthman köper in och kallar för TSM MT87S. Vad som förvånar mig är att Thomann tar 300kr mer för den.

Postat

Desto mer micken pekar mot hålet i gitarren deto basigare/bumligare blir det. Försök hitta en position där du får lagom balans.

Kanske kan vara nån proximityeffekt som spökar om du kommer alltför nära också.

Postat
Jag har en sådan:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...px-Ldc-mike.jpg

Och inte ett alltför avancerat mixerbord. Det ligger på 6 kanaler och jag är lite fundersam över en sak gällande inspelning med akustisk gitarr.

Jag har börjat spela in så man har micken riktad mot 12:bandet och micken snett mot gitarrhålet ca 10 cm ifrån men det är saker som uppstår som stör en aning.

Har jag micken ungefär 10 cm så blir basträngarna väldigt "bumliga" medan de diskanta strängarna inte alls blir lika hörbara och om jag ökar avståndet minskar bassträngarnas bumlighet men då hörs de diskanta inte alls.

Och om jag drar på för mycket i volymstyrka på den kanalen så blir det för mycket rum med.

Vad är rimligast att ha som signal för när jag har som jag beskrev först så kommer signalen knappt upp till -25....

Det du råkar ut för är den bashöjande proximitetseffekten som finns i alla cardioid-micar. Flytta micen lite längre ifrån ljudkällan, så minskar effekten. Omkring 20-25cm brukar vara ganska ok.

Är du säker på att mikrofonen är vänd med rätt sida mot gitarren? Minskar diskanten väldigt kraftigt på bara lite längre avstånd, så skulle det vara en mycket sannolik förklaring.

En kondensatormic ska du kunna få överstyrning med, om du drar upp Gain på mixern. Den ska inte ligga och skvalpa på -25dB... Ytterligare en sak som gör att jag misstänker att du har fel sida mot gitarren.

Postat

Usch, spela in akustisk gitarr när man själv spelar är ett elände tycker jag. Det går att få bra ljud med din mic, men man får prova sig fram en hel del.

Jag brukar köra med mina LineAudio CM3 numera, det funkar lite lättare tycker jag.

Postat

Jo, det var visst det som var fallet...Att micken var fel riktad så nu blev resultatet rätt så bra, men inte helt hundra.

Spelar in med kontrabas också. Funderar på om denna T-Bone mick är ett bra alternativ för inspelning med kontrabas. Eller är nån annan mick att föredra?

Postat

Inte en aning, eftersom jag aldrig har testat några t.bone micar, men visst borde det fungera. Det är ju bara att testa och se om ljudet blir ok.

För övrigt hade det varit intressant för mig om det finns folk med t.bone-micar som har möjlighet att låna ut dem till mig under någon veckas tid i samband med nästa omgång testinspelningar. Det är ju intressant att kunna jämföra dem med alla andra på testsiten, så att folk vet vad de kan förvänta sig... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.