Jump to content
Annons

Roland MV-8000 Vs. Akai MPC 4000

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)
Postat

Till att börja med - är detta rätt avdelning för att detta inlägg ska få den exponering jag önskar, finns ju minst 4 andra avdelningar där detta skulle pasa in...nåväl - som titeln antyder är jag lite intresserad av vad ni andra tycker. Har själv provkört båda men har inte arbetat med någon så pass länge att jag kan utse en "vinnare", för i slutändan handlar det nog mycket och tycke och smak.

Är det över huvudtaget idé att jämföra Akai's MPC-serie eftersom dom fått den här industri-standard-stämpeln, känns som att alla andra tillverkare ligger i lä redan där. MEN kan det vara så att vi stirrar oss blinda på detta och inte ens ger de andra tillverkarnas modeller en chans. Jag tror att någon som aldrig använt vare sig MV-8000 eller MPC4000 skulle tveklöst välja Akai om han fick den gratis, utan att ens ta reda på vad Rolands maskin har under skalet. Nåväl vad tycker ni talar för/emot respektive modell, varför skulle just du välja Roland/Akai. Jag återkommer med mina plus/minus på respektive modell senare men skulle vara intresserad i första han vad ni andra anser.

PS!. Ni som tänk skriva att en mjukvarusampler är bästa valet göre sig icke besvär ;-) skämt å sido, jag är inte intresserad av vad mjukvarusamplers kan och inte kan. Jag har provat så pass många att jag VET att för min del är det en workstation som lockar fram det bästa. Det jag "förlorar" i pris (ser det i och för sig som en investering) vinner jag i intuivitet, snabbhet och känsla. Den där idén man får när man hör några sekunder av ett låtintro hinner försvinna när man inser hur mycket mekande det är för att få in samplingen i mjukvaru-pluggen innan man kan börja arbeta med den. Det där låter säkert som en klyscha vid de här laget men för mig för mig är det ett faktum. Att arbeta med en workstation är som att vrida på en kran för min del, inom några minuter har jag förverkligat det som nyss bara var en idé.

hoppas på många givande svar, tack på förhand!

Annons
Postat

Mycket intressant frågeställning, e lite inne på samma bana. Har dock aldrig ägt en MPC förut men vet ju att de har ju stenhård respekt =)

Beror ju lite på vad du ska ha den till, jag som tänker ha den till live spelningar fastna lite extra för Rolands burk, då där e möjligheter till att synka video...i övrigt känns Roland burken mer intressant pga att de verkar vara mer aktiva när det gäller att utveckla mjukvaran å tillbehör....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.