Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har letat som 17 efter cd med japanska 80-talssyntarna Logic.

Vad jag vet så släppte de tre fantastiskt bra album: Logic System, Orient Express och Venus. Egentligen var de väl inte nån grupp, jag tror det var en producent vid namnet Hideki Matsutake (eller nåt liknande) som stod bakom det hela.

Nån som känner till dem?

Kanske vet om det går att få tag på deras album på cd?

Annons
Postat

Jag har nog den första du nämner på lp, tyvärr ej på cd. Det finns en låt där som är kanon. Undrar om dom inte hade någon koppling till Yellow Magic Orchestra?

Jag kom ikontakt med logic första gången när jag hörde en låt av dem på ett radioprogram med Kjell Alinge - någon gång i början på åttiotalet. programmet var ett kollage av låtar med en massa syntgrupper som jag då aldrig hört talas om.

Dessa grupper har jag sedan letat upp en efter en - på skivreor och loppisar.

Logic system - Yello - Drinking electricity... var några av dem.

Postat

Jo, Hideki Matsutake programmerade visst åt YMO, men han var inte med i bandet.

Han har visst även nån koppling till Yukihiro Takahashi, som gjorde det utmärkta albumet "Neuromantik" (som jag lyckats hitta på import från USA!).

Postat

Jag surfade runt och kollade lite nu. Det var nog låten "Unit" från plattan "Logic" som kördes i Kjell Alinges program. Denna låt är kanon! Såg även att Matsutake jobbat åt Isao Tomita - elektronmusikkompositör och tolkare av klassiska verk. Av honom har jag kanske 7 - 8 vinyl. Honom rekommenderar jag också. Kanske inte så syntpopig men en kille som verkligen förtjänar en plats i synthhimlen - likaväl som Kraftwerk, Bruce Haack, Giorgio Moroder, Synergy, Tangerine Dream, Klaus Schultze m.fl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.