Jump to content
Annons

Jag kanske startar en sajt för såna som oss!


lonewind

Recommended Posts

Så här va. Jag släppte nyss min första EP gratis på nätet. Kolla gärna den här tråden nu och återkomm.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=36667&st=0

Det växte fram en idé hos mig (och jag har fått en del bra tips och feedback redan) om en sajt där man kan få ge ut sin skiva för gratis nedladdning.

Min idé är som följer:

Vi erbjuder ett konto till vilken artisten laddar upp sin skiva (en idé finns om hur skivan ska bli en skiva och inte bara en bunt mp3er men det är inte klart än).

Man får även en egen sida med en egen snabbURL som man antingen kan använda vår standard design till eller välja att få designa helt fritt. Den fria sid-designen tror jag är ett starkt kort.

Så... det är väl grundidéerna.

Nu önskar jag att ni delar med er av era tankar runt det här.

Skulle du vilja ge ut din skiva här?

Vad tycker är viktigt att tänka på med en sån här sajt?

Tror du på idéen?

Har du annat som du tycker är viktigt att tillägga?

Vore fruktansvärt tacksam för att höra era tankar

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker det vimmlar av såna sidor redan..

jepp de gör det.. b ra idé, men kanske lite förlegat.. jag tror hellre på individuella sajter o egen promotion!!!

precis under 300 nertankningar nu.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja med komceptet av 'virtuella album' kunde du kanske hitta en egen nisch bland alla andra musiksiter som finns runt om på nätet. Kanske kan bli intressant som du spånar fram lite originella idéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja med komceptet av 'virtuella album' kunde du kanske hitta en egen nisch bland alla andra musiksiter som finns runt om på nätet. Kanske kan bli intressant som du spånar fram lite originella idéer!

Precis... det är den virtuella album-lösningen som vi har i fokus. Det är inte på något sätt tänkt att bli en myspace sida. Det är albumet som ska vara helt i fokus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att den som "äger" sajten oxo tjänar pengar på dem som ger ut sin musik gratis?  Eller??

Om du säger det så... det vore väl åtminstone kul om det skulle gå runt... Men jag får en känsla av du tror jag siktar på att "uttnytja" artister för egen vinning... men tror du det så har du fått någon om bakfoten eller behöver läsa trådstarten närmare. Tror du inte det så är jag paranoid och ber om ursäkt för den klåpare jag ofta är ;-)

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja lonewind..... jag har webhotell med och funderat på samma saker. Men jag funderar mer på typ Veckans Demo.... folk får lägga upp sina demos på sidan och folkfår lägga en röst. Vinnaren vinner en studioinspelning 😉 .....eller en påse OLW nötter 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja lonewind..... jag har webhotell med och funderat på samma saker. Men jag funderar mer på typ Veckans Demo.... folk får lägga upp sina demos på sidan och folkfår lägga en röst. Vinnaren vinner en studioinspelning 😎 .....eller en påse OLW nötter 😏

Tjenare.... veckans demo har jag dock sett på några fler sajter än vad jag sett rena webbalbums

Link to comment
Dela på andra sajter

Min skiva går bra med den lilla promotion jag gör. Det skulle verkligen vara kul att få göra en sajt och promota andras musik också

Jag gillar din skiva sjukt mycket.

Har du fått tag i några stråkar som du annonserade om?

....väntar på resultat !

ang. en demosajt så tycker jag att det finns möjligheter, det är ju rätt kul att hålla på med det med, det som finns (kanske missat en hel del) känns rörigt och stort.

Jag skulle föreslå att du skulle hitta en medhjälpare.... en som pysslar med innehållet och en med utseende.

Skicka gärna PM om du hittar på något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé, som vi spånade om tidigare..

Säg till om du behöver hjälp med något.

Min planerade EP lär inte vara klar än på flera månader....kanske halvår. Vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett intresse för hela album idag? Jag bara slänger ut den här frågan rätt av... för när jag lyssnar på musik så lyssnar jag oftast på helt album.

Visst händer det att jag med bara sätter på en enstaka låt för att jag fått den på hjärnan men ett helt album är ju mer intressant på något sätt. Jag förstår mig inte på de som sätter samman playlists av MP3-filer - att man ids liksom. Eller folk som hört en "skitbra" låt med någon artist och sedan laddar ner den låten men inget annat. Skulle kunna uteckla mig mer men jag orkar inte just nu... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett intresse för hela album idag? Jag bara slänger ut den här frågan rätt av... för när jag lyssnar på musik så lyssnar jag oftast på helt album.

Visst händer det att jag med bara sätter på en enstaka låt för att jag fått den på hjärnan men ett helt album är ju mer intressant på något sätt. Jag förstår mig inte på de som sätter samman playlists av MP3-filer - att man ids liksom. Eller folk som hört en "skitbra" låt med någon artist och sedan laddar ner den låten men inget annat. Skulle kunna uteckla mig mer men jag orkar inte just nu... 🙂

Nej.

Är ju så att vi hinner/orkar inte lyssna på något halvbra...

Konsumera - slänga gäller musik med !

För 10 år sen kunde man köpa en hel skiva och lyssna på flera gånger om.... idag laddar man ner, lyssnar på 1-2 låtar på varge album.

Jag tycker därimot att det är kul att lyssna på nya saker, så tror det kan vara ett visst intresse.

Tror man måste kunna provlysna på alla låtar för att plocka hem album. Tror inte på att folk har lust att plocka hem ett album i rar lr zip format utan att veta vad det är !

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett intresse för hela album idag? Jag bara slänger ut den här frågan rätt av... för när jag lyssnar på musik så lyssnar jag oftast på helt album.

Visst händer det att jag med bara sätter på en enstaka låt för att jag fått den på hjärnan men ett helt album är ju mer intressant på något sätt. Jag förstår mig inte på de som sätter samman playlists av MP3-filer - att man ids liksom. Eller folk som hört en "skitbra" låt med någon artist och sedan laddar ner den låten men inget annat. Skulle kunna uteckla mig mer men jag orkar inte just nu... 😄

Nej.

Är ju så att vi hinner/orkar inte lyssna på något halvbra...

Konsumera - slänga gäller musik med !

För 10 år sen kunde man köpa en hel skiva och lyssna på flera gånger om.... idag laddar man ner, lyssnar på 1-2 låtar på varge album.

Jag tycker därimot att det är kul att lyssna på nya saker, så tror det kan vara ett visst intresse.

Tror man måste kunna provlysna på alla låtar för att plocka hem album. Tror inte på att folk har lust att plocka hem ett album i rar lr zip format utan att veta vad det är !

Jag är så jävla packad så att fast jag läser eeeett öga så fattar ja g inte ett skit.................. jag får återkomma.....................puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, virtuella skivbolag finns - flera tusen faktiskt! Jag skulle kunna skriva några spaltmeter om svårigheten med att nå ut och göra sig hörd (har själv viss erfarenhet), men det får bli en annan gång!

Här är två kataloger över netlabels, som de kallas:

http://www.phlow.de/netlabels/index.php/Special:Categories

http://www.numia.org/yellowpages.php

En förklaring av fenomenet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Netlabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett intresse för hela album idag? Jag bara slänger ut den här frågan rätt av... för när jag lyssnar på musik så lyssnar jag oftast på helt album.

Visst händer det att jag med bara sätter på en enstaka låt för att jag fått den på hjärnan men ett helt album är ju mer intressant på något sätt. Jag förstår mig inte på de som sätter samman playlists av MP3-filer - att man ids liksom. Eller folk som hört en "skitbra" låt med någon artist och sedan laddar ner den låten men inget annat. Skulle kunna uteckla mig mer men jag orkar inte just nu... 😎

Nej.

Är ju så att vi hinner/orkar inte lyssna på något halvbra...

Konsumera - slänga gäller musik med !

För 10 år sen kunde man köpa en hel skiva och lyssna på flera gånger om.... idag laddar man ner, lyssnar på 1-2 låtar på varge album.

Jag tycker därimot att det är kul att lyssna på nya saker, så tror det kan vara ett visst intresse.

Tror man måste kunna provlysna på alla låtar för att plocka hem album. Tror inte på att folk har lust att plocka hem ett album i rar lr zip format utan att veta vad det är !

Jag är så jävla packad så att fast jag läser eeeett öga så fattar ja g inte ett skit.................. jag får återkomma.....................puss

MOHAHAHA... Gott du pratar , var ganska packad själv när jag skrev detta 😆😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, virtuella skivbolag finns - flera tusen faktiskt! Jag skulle kunna skriva några spaltmeter om svårigheten med att nå ut och göra sig hörd (har själv viss erfarenhet), men det får bli en annan gång!

Här är två kataloger över netlabels, som de kallas:

http://www.phlow.de/netlabels/index.php/Special:Categories

http://www.numia.org/yellowpages.php

En förklaring av fenomenet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Netlabel

Hej!

Tack för info, jag är dock väl medveten om exitensen av virtuella skivbolag. Skulle dock inte ville kalla min idé för ett virtuellt skivbolad. Varför vill jag inte säga ju då det "avslöja" för mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...