Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har börjat leka mycket med Logics tremoloplugg på senaste, temposynkar den och gör olika rytmiska effekter med den, superkul. Dock ganska begränsat. Vad jag förstår används nån liknande effekt mycket inom trance, fast då lite mer utvecklad, med nån sorts sequencer som rullar på och bara styr volymen, om jag har förstått det hela rätt.

Är jag på rätt spår? Finns nåt sånt för Logic, alltså i AU-format? Rentav gratis? 🙂

EDIT: Alternativt om det finns nåt hyfsat smidigt sätt att göra detta på redan i Logic.

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

Borde gå att göra en sån i environment, vet inte exakt hur du tänkt men Per Boysen beskriver ju i senaste Studio hur man gör en multieffekt i Logics environment för midi.

Postat

Hmm... men det ska ju inte vara en midieffekt... själva poängen är att den kommer efter instrumentet så att enveloper mm fortsätter över flera hack.

Och så vill jag kunna köra den på audiospår också.

Postat (redigerat)
Hmm... men det ska ju inte vara en midieffekt... själva poängen är att den kommer efter instrumentet så att enveloper mm fortsätter över flera hack.

Och så vill jag kunna köra den på audiospår också.

Du kan inte styra nån plugg genom att sidechaina med midi då?

Sorry om det inte är till nån hjälp, inte riktigt mitt område egentligen 😳

Redigerat av Phobos
Postat

Joo... man kanske kan sidechaina en vanlig gate med en synth? 🙂

Ska testa! 😳 Tack för tipset.

Postat
Funkade ju alldeles förträffligt! Gör typ exakt vad jag var ute efter. Tackar. 😳

Så lite så 🙂

Postat

Vad fint, nu har även jag startat en tråd som skulle kunna besvaras såhär:

"Sidechain. :rolleyes: "

😉

Diaks (oregistrerad)
Postat
Funkade ju alldeles förträffligt! Gör typ exakt vad jag var ute efter. Tackar. 🙂

Har också försökt ratta fram något liknande, skulle vara trevligt om du kunde dela med dig av ditt fynd och förklara hur man går till väga 😎

Mvh Diaks

Postat (redigerat)

Du gör en extra mjukvarusyntkanal där du har ett syntljud med kortaste möjliga attack och release, ingen release EDIT: decay! och max på sustain, se till att den är på hyfsat hög volym, sen skickar du den till en bus som du mutear. På kanalen där du vill ha hack-effekten lägger du nu in en gate där du tar in sidechain från ovan nämnda bus. Förslagsvis drar du även ner attack, hold och release på gaten.

Nu kommer kanalen med gaten på bara höras när något ljud kommer från första synten, dvs du kan nu lätt programmera in olika rytmiska effekter som du loopar t ex.

Redigerat av tbruce
Diaks (oregistrerad)
Postat

coolt ska provas! tack för beskrivningen 🙂

• 5 veckor senare...
Elof (oregistrerad)
Postat
Jag kanske är lost, men är det inte enklare att bara automatisera volymen på kanalen?

Det är betydligt mer petigt att sitta och rita fram rytmer med automationsverktyget än att kunna trycka ner en tangent på klaviaturet när gaten ska öppna sig. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.