Jump to content
Annons

Midi >> USB


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, har kommit över några hårdvarusynthar. Eftersom jag har en sedan innan har jag redan införskaffat en Midi >> USB sladd. Nu är frågan hur kopplar jag in alla synthar i datorn utan att behöva sticka in huvudet barkom allt & pela in en midi sladd där så fort jag ska använda en annan synth?. Finns det någon splitter för midi? Jag behöver inte kunna skicka olika signaler till de olika syntharna, även om det hade varit skönt.

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta hårdvarusynthar har något som heter midi thru/through, vilket innebär att du kan koppla syntharna i en lång seriekoppling.

T.ex.

Datorn Out till Synth 1 In

Synth 1 Thru till Synth 2 In

Synth 2 Thru till Synth 3 In ..

Om du sen ställer in syntharna så att de lyssnar på varsin (eller fler) midikanal så kan du då från datorn välja vilken kanal du vill skicka en viss typ av information.

Det går att ha upp till 16 kanaler på ett midiinterface.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, vad brukar den utgången/ingången heta då?

Eller ska man koppla out kanalen från synth 1 till in kanalen i synth 2?

Har tex: "Roland Jp-8000" denna funktion?

Den heter just "thru" eller "through". På de flesta syntharna brukar den sitta mellan in och ut..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det nog bara att skaffa antingen ett flerportars USB->MIDI-interface, eller nån form av MIDI-merge/splitt...

Enklast och mest praktiskt är garanterat det första alternativet. Ett 4portars interface brukar kosta en ~1500kr nytt eller ~500kr om man hittar begagnat.

Kan förresten tillägga att "MIDI thru" enbart går att använda för att skicka vidare signaler från en synth/dator till flera andra. Om du vill använda flera olika klaviatursynthar och kunna spela på dem in till datorn så måste du ha en MIDI-merge eller ett större MIDI-interface hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, tvärtom går ju inte, men oftast så har man väl inget större behov av att kunna klinka på alla syntharna separat för att få in midiinformationen..?

De flesta kör väl med ett masterkeyboard som styr övriga hårdvara..

Fast det är ju smaksak.

Märkligt att det inte finns Midi Thru på din synth dock. Kanske man kan göra om outporten till en thru-port i inställningarna? Vet att det finns synthar som har sånt istället.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...