hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 (redigerat) Latmasken har äntligen läst reglerna och bifogar således följande information: LÅTNAMN: No peace of mind ARTIST/GRUPP: Abaday GENRE: Reggae LÅTLÄNGD: 4:35 KOMPOSITÖR: Hanna Cinthio MEDVERKANDE: Hanna Cinthio - sång, David Cinthio - trummor, Mårten Cinthio - gitarr, Erik Strandh - rhodes, Edwin Walter - bas INSPELNINGSÅR: 2006/11 MIXAD AV: Yllet FORMAT: mp3 STORLEK: 6.3 MB STATUS: Replokalsinspelning LÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag UPDATE: Lagt på lite stämmor Redigerat 2 februari 2007 av hanna
Emulator Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Jag kan absolut inget om den här typen av musik. Vad jag kan säga att detta är en av de få demos jag hört som man helt plötsligt kommer på .."viist fanken, detta är inte p3". Låter som en färdig låt helt klart! Skulle kanske vilja ha lite mer variationer i låten, lite körer kanske. Kanske lägga en ljusare andrastämma eller dubba en oktav upp? Spännande röst, anar lite Ardisvibrato nånstans....utnyttja det så blir det super! En redan egen och bra röst har du ju! Som sagt, andra lyssningen....låter skitbra!
VacUm Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Låter snyggt. Kanske lite spretigt mixat (tror det är det brighta reverbet jag inte riktigt gillar). Jäkla bra sång emellanåt. Blås? Man saknar det. I alla fall jag. Eller kanske lite kör eller nåt annat. Är lite väl ensamt med bara sång och komp tycker jag. Även om rhodeskillen gör ett kanonjobb så räcker det inte. Fast jag har usel koll på genren; det kanske ska låta som det gör...
milton Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 (redigerat) Bra: gillar verkligen Rhodes-ljudet, knarrar till ibland. Och du sjunger lätt & ledigt - bra! Dåligt: stör mig nåt otroligt på ditt Impact-typsnitt. Men sen är jag en typsnittsalkis också. 😆 :lol: Redigerat 26 januari 2007 av milton
hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Alltså, ni har ju båda så rätt. Detta är inspelat efter förutsättningarna, d v s en enda tagning med den sättning som fanns i ögonblicket: trummor (bror), gitarr (kusin), bas (kompis) & rhodes (kompis). Inget blås (som jag ständigt önskar mig) och inga körer (visst, jag skulle kunna lägga efteråt, men ville höra vad ni tyckte om grundförutsättningen s a s). Rösten är det, f. y. i, inte gjort mycket med. Så - tipsen, som jag förstår det, är lite blås och lite kör.... Ok, jobbar vidare. Tack!
hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Ok, lägger av med att försöka verka intressant genom extrem layout. Anpassar mig efter Jante och håller mig till det gängse typsnittet.
Emulator Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Du sjunger redan mycket bra men jag skulle vilja höra dig labba lite med olika" ljud" i stämman, typ kanske catatonia, ardis....Janis joplin (inte så extremt...) så kan det blir riktigt intressant 😆
milton Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 (redigerat) Ok, lägger av med att försöka verka intressant genom extrem layout. Anpassar mig efter Jante och håller mig till det gängse typsnittet. 😆 Nej för f-n, det är just Impact som har en viss hatkärlek bland mig & vänner...och det hör egentligen inte alls hemma på ett musikforum. (men om nån är nyfiken se här) För att återgå till ämnet, lyssnar igen nu, funderar jag om man kunde markera refrängen lite mer, t.ex. med körer el likn som diskuterats innan. Eller en fet räka innan så man känner att nu är det dags...här kommer refrängen. Redigerat 26 januari 2007 av milton
hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Vad ni är fina som tar er tid med att svara! Jo, alltså, det är ju precis som ni antyder: detta är mer en låtskiss än en låt: bara "stommen" är inspelad, inga extras. Skulle vara skitkul att få tillfälle till lite experimenterande både vad gäller "pålägg" (gitarr, rhodes = räkor) och körer/stämmor. Men eftersom jag är så nällad (som det heter i Skåne) på att höra era åsikter om mixen, så kunde jag inte hålla mig... Känner ni inte igen nybörjarsyndromet från Cubase? (Eller är det bara jag...?) Tack söger Hanna.
Lexor Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Finns nåt "sus" som inte borde vara där men helt OK för att vara en skiss med så lite byggstenar. En annan sak som slog mig var att den kändes lång, är nog det låga tempot som gör att det känns så. Ser fram emot att höra låten igen med lite körer och påhitt !
hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Säkert har du rätt i att både lågt tempo och få variationer skapar känslan av en lång låt. Det finns massor kvar att jobba med och jag tar tacksamt emot alla tips.
hanna (oregistrerad) Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 Förresten, bara för att komplicera det ytterligare tänker jag starta ännu en tråd. Men fortsätter mer än gärna diskussionerna här...
flintan Postat 26 januari 2007 Postat 26 januari 2007 (redigerat) Gillar refrängen. Snyggt spelat. Mixen känns lite spretig. Behövs väl mixas lite allmänt. Separera och ge plats med eq och skapa lite tryck och närhet med kompressor, skita ner med lite dist här och var. ☺️ Måste ju som redan nämnts på med fetta blåsriff i stämmor och körer. Men väldigt enkelt och sparsmakat, mycket luft och tystnad. Kommer bli kalas då. 😉 edit: tycker inte den känns för lång, om du får in lite mer variationer så tror ja det blir bra Redigerat 26 januari 2007 av flintan
djonas Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Detta gungar skönt i mina öron. 😉 Du sjunger nice. Bra lirat av de andra oxå. Go taktkänsla. Har inte så mkt annat att tillägga...låter bra! Mvh / djonas
equality Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Snyggt när refrängen kommer in i dur och bryter av. Blås som sagt? Annars topp.
Anderson Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Det här tyckte jag om, saknade inte blås faktiskt. Mixen kändes behaglig och din röst är sanslöst bra. Kanske att polarna i kompet inte var 100% tighta, men det störde mig inte.. Hmm.. Gillar sån här musik så det kan hända att jag inte är fullkommligt objektiv.. 😏 MVH Anderson
Sebskater (oregistrerad) Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 men detta var ju ännu fetare... med gott blås hade detta toppar pop listan! 😏
hanna (oregistrerad) Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 (redigerat) Demoinfo uppdaterad enligt önskemål. Redigerat 27 januari 2007 av hanna
Jon Rinneby Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 (redigerat) Hej Hanna, du var snabb med att slänga upp mixen 😉 ---------------------------------------------------------------- Visst är detta riktigt bra och det var himla kul att mixa, lite annorlunda från det man vanligen håller på med. Mixade tillsammans med stackerlee som för övrigt spelar trummor på låten. Mixen gjordes ganska hastigt och här e några tankar: Jag försökte medvetet hålla mixen ganska ren utan för mycket effekter eller reverb (efter önskemål). När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar. Kompressorn (på mastringen) jobbar inte särskillt hårt, men det vill jag inte heller. Kanske att man kan lyfta fram basen lite mer (riktigt svårt dock då basisten spelar på ett väldigt speciellt och dämpat sätt) och trycka ihop trummorna ytterligare. Att komprimera rhodes har jag inga erfarneter av (kör den genom en twinreverb plugg och ökat lite runt 1000-1500hz för o få fram de göttiga). På gitarren har jag lagt ett svagt reverb samt vintage warmer, ganska vass (efter önskemål) Har skurit ganska rejält i de olika instrumenten. Tar tacksamt emot fler tankar dock, det e bara kul. P.S Om det finns nån blåsare kanske ni kan kontakta Hanna om eventuella pålägg, vore ju kanon, annars plockar jag fram min kazoo D.S Redigerat 27 januari 2007 av Yllet
tbruce Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Svängigt och välspelat! Bra sång. Sådär text tycker jag dock, vissa grejer som kändes lite krystade. Fast det är väl säkert en väldigt personlig uppfattning. Tumme upp, på det stora hela! 😉
stackerlee Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Hej Det var verkligen kul att mixa med Yllet. Har precis gett mig in på detta för mig nya område. Är överlag nöjd med resultatet. Som Yllet sa var en del av instrumenten rätt svårjobbade. Trummorna hade knappt nån hörbar bastrumma som var lite knepig att plocka fram. Basisten spelar med väldigt korta toner och dessutom med dämpade strängar. Tyvärr var basspåret också distat på en del ställen - svårt att lyfta fram basen utan att också lyfta fram disten alltså. Bandet har inga blåsare (eller jo, men de är upptagna på andra instrument) så förutsättningarna är ju utan blås men det är möjligt denna låten skulle lyftas med. Vet inte riktigt. Kul med all respons och alla tips!
flintan Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Bandet har inga blåsare (eller jo, men de är upptagna på andra instrument) så förutsättningarna är ju utan blås men det är möjligt denna låten skulle lyftas med. Men då kan de väl lägga blås i efterhand? 😄
flintan Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar. Känns lite vasst på trummorna och i reverbet tycker jag. Skär diskant på reverb och kanske lite de-esser på cymbalerna. Lite mer botten i bas och trummor skulle inte skada. För mig får sån här musik gärna vara rätt skitig dvs. hård bandkompression, dist och mycket bas. 😄
stackerlee Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 När ni skriver spretig mix är jag lite sugen på att veta vad ni menar. Känns lite vasst på trummorna och i reverbet tycker jag. Skär diskant på reverb och kanske lite de-esser på cymbalerna. Lite mer botten i bas och trummor skulle inte skada. För mig får sån här musik gärna vara rätt skitig dvs. hård bandkompression, dist och mycket bas. 😄 Begriplig och befogad tanke. Det stämmer nog.
steve Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 I like En sötaktig dimma la sig runt laptoppen, feels nice! 😄 Lite skitigare rhodes hade varit mumma, lite mer markerat suck i "skrapet", mer skit i soundet 😄 Snygg låt och nice sång! Tummen upp! 😄
Light Head Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Rätt bra faktiskt, men skulle så gärna hört en trumpet oxo... Om jag funderar lite, blundar och tänker på ett möjligt scenario, så är det definitvt en trumpet med! Det känns som om låten skulle bli mer homogen då. Bra sång, bra spelat, hyfsad mix, rätt ok text.
stackerlee Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Rätt bra faktiskt, men skulle så gärna hört en trumpet oxo... Om jag funderar lite, blundar och tänker på ett möjligt scenario, så är det definitvt en trumpet med! Det känns som om låten skulle bli mer homogen då. Bra sång, bra spelat, hyfsad mix, rätt ok text. Hmm. Gitarristen råkar vara trumpetare också. Ska nog få honom att göra ett pålägg.
Tokai Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Låter helt rätt så vitt jag förstår. Men sången stämmer inte överens med reaggaen tycker jag. Alltså själva reaggaen är bra, med dom rätta synkoperna osv Låter som om sången skulle passa bättre till en annan typ av musik, alltså jag talar här om melodistämman. Jag vet inte. Kanske sången skulle ha typiska för genren upprepande ekon? är ingen expert på denna typ av musik tyvärr. Refrängen känner jag igen från nån låt men kan inte placera den riktigt, men det betyder inte så mycket. Det låter ljudmässigt bra. Gillar rasslet i virveln i breaken. Sexig röst, om jag nu får säga så... Visst vore blås coolt men också en orgel, en sån där ettrig sak. Kanske lite hårt ljud över det hela. Borde vara lite mulligare, typ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.