Jump to content
Annons

dumskallen

Recommended Posts

Janne L (oregistrerad)
Postat

* LÅTNAMN: Dumskallen

* GENRE: Vanlig Dumskallemusik

* LÅTLÄNGD: 04:58

* KOMPOSITÖR: Janne L

* PRODUCENT: Janne L

* MEDVERKANDE: Janne L

* INSPELNINGSÅR: 2007

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6.2 MB

* STATUS: Demo/Skiss

Hej forumiter!

Jag brukar läsa här ibland, men inte skriva. Tänkte att jag skulle presentera mig med en nykomponerad truddelutt. Det var förrgår morse vid uppvaknandet som jag slogs av denna låtidé.

Vore kul att få lite kritik om soundet och mixen. Har nämligen haft lite problem med det övre mellanregistret

Tack på förhand!

Janne L.

dumskallen160.mp3

Annons
Postat

😆😆

Hur kan man slås av denna låtidé. Fan vilken jobbig sömn du måste ha. 😛

Hur fräckt som helst i alla fall. Uppfriskande. Är det du som spelar trummorna, eller är det programerat, grymt i så fall. Gitarren är underbart snöig.

Jag vill veta, vad är vad i denna produktion. Basen är också apskön.

// Steffo

Janne L (oregistrerad)
Postat

Tack för dom roliga kommentarerna! Kom gärna med mer idéer. Alla är välkomna!

Jag vill veta, vad är vad i denna produktion.

Hur menar du med "vad är vad"?

Kompositionsmässigt så har jag tänkt 2(3) linjer. Basens uppåtgående och de kromatiskt nedåtgående kvarterna i pianot, som båda spelar punkterade fjärdedelar genom hela temat. Dessa två mer eller mindre konsekventa linjer bildar tillsammans ett rikt spektrum av harmonier som, förhoppningsvis, ändå inte känns helt slumpmässiga eller oregelbunda.

Själva melodistämman, som jag har valt att i alla 3 stämmor (gitarr, trombon och barytonsax) begränsas till tonen F#, är improviserad till rytmen och bygger på samspelet mellan improvisatörerna.

Detta kan också ses som en linje, den tredje linjen. Denna linje rör sig inte upp eller ner utan i djupled som jag ser det. Målet är att den ska korsa basens och pianots väv och bidra till att ge musiken en tredje dimension.

Basens uppåtgående linje "nollställs" genom att förflyttas ned till oktaven under för att där fortsätta bygga vidare på den hoppfulla framåt-/uppåt-strävande andan som jag försökt få med genom hela stycket.

Postat

Man blir ju bara så glad! Genialiskt tema och otroligt väl genomfört.

Man sitter dessutom som på nålar genom precis hela låten, grym närvaro och intressant hela tiden. Det känns som om man leds frammåt rakt igenom hela låten trots att allt bygger på minimalism och repetitiva fraser. Postbop när den är som bäst.

Kan vara det bästa jag hört på forumet hittils. Hatten av för Janne och hans dumskalle.

Postat

Jag tänkte mer på samplat/riktiga instrument, den fördelningen eftersom du bara uppgav dig själv som medverkande.

Är det övningsstycket "Spindeln" du har använt för gitarrfiguren? 😳

Nä fan. Det är underbart.

Postat

låter mer som ett impoviserat. "kommerintepåvadjagskaspela" stycke där ideér tagit slut 🙂

Trummorna är bäst och mest varierad,

Basen känns som en övning 1:a i kromatikskalan

Gitarren.. tja, nervöst...som psykologer säger gränsen mellar geni och tvångströja är hårfin

🙁

Janne L (oregistrerad)
Postat

Jag tänkte mer på samplat/riktiga instrument, den fördelningen eftersom du bara uppgav dig själv som medverkande.

då är fördelningen 6/1

Postat

Sån här jazz (?) brukar jag kunna tycka om, detta låter (som nån sa) uppfriskande.. Var seg som fan (morgon här), men efter kaffe och denna låt är jag jättepigg.

Verkar genomtänkt, mycket skickligt! (Utan att vara nån expert på jazz)

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Intressant tidsfördriv.

Janne L (oregistrerad)
Postat

Tack för kommentarerna! Det är jättekul att läsa vad ni tycker. Ni får gärna beskriva något mer ingående vad ni menar. Ibland kan det vara svårt att veta om ni syftar på kompositionen, arrangemanget, mixen eller själva framförandet.

Intressant tidsfördriv.

Menar du för dig eller för mig? 😄

Postat

då är fördelningen 6/1

Grymt. Kan man gå trumprogrammeringsskola hos dig? 😄

Janne L (oregistrerad)
Postat
Grymt. Kan man gå trumprogrammeringsskola hos dig?  🙂

Självklart! Du kan gå en av Janne L's intensivkurser i trumprogrammering som hålles i samband med alla större kristna högtider.

Den är utformad som ett 24-timmarspass med 24 minuter paus varannan timme.

Prissättningen är helt baserad på vädret. Vid kraftigt lågtryck är utgångspriset 24 000,- (1 000,-/timme) och vid kraftigt högtryck 1 200,- (50,-/timme).

Nederbördshalten kan också påverka marginellt, men det beror mycket på formen (regn, snö eller hagel) samt PH-värdet.

Den relativa luftfuktigheten bör ligga runt 80 - 96% för att jag ska överväga att hålla kursen.

Eftersom kursen är så enormt krävande så är man berättigad till CSN-stöd motsvarande dubbla heltidsstudier, studietakt 200%.

Postat
Grymt. Kan man gå trumprogrammeringsskola hos dig?  🙂

Självklart! Du kan gå en av Janne L's intensivkurser i trumprogrammering som hålles i samband med alla större kristna högtider.

Den är utformad som ett 24-timmarspass med 24 minuter paus varannan timme.

Prissättningen är helt baserad på vädret. Vid kraftigt lågtryck är utgångspriset 24 000,- (1 000,-/timme) och vid kraftigt högtryck 1 200,- (50,-/timme).

Nederbördshalten kan också påverka marginellt, men det beror mycket på formen (regn, snö eller hagel) samt PH-värdet.

Den relativa luftfuktigheten bör ligga runt 80 - 96% för att jag ska överväga att hålla kursen.

Eftersom kursen är så enormt krävande så är man berättigad till CSN-stöd motsvarande dubbla heltidsstudier, studietakt 200%.

Verkar ju enkelt. 🙂

Postat

Det är roligt att flera verkar uppfatta stycket som rörigt. Jag ser det som ovanligt strukturerat för genren och det i sig gör låten intressant. Väldigt tydliga riktningar och linjer som gör det till en bra komposition liksom...

Kul att du tar upp samspelet mellan git/trb/sax i temat som en tredje linje/stämma/dimension! Detta ger ju stycket möjligheter att forma sig själv beroende på vilka som spelar. Är det tänkt att man cuear ut temat eller är det ett fast antal takter? Hur fritt får trummisen röra sig mellan stämmorna? Trumslagaren blir ju någon sorts nyckelperson i stycket här till skillnad från sådana här arr i traditionell bemärkelse då basisten brukar ha den rollen.

Har lyssnar några gånger till nu och låtejäkeln håller i längden också. Bra gjort!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.