Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag heter Toomas. Sysslat med egen musik i många år. Har studerat ljudteknik på SAE Institute i Solna. Där gick vi igenom det mesta vad gäller digital och analog inspelning, mastring , mixning, pro tools etc. Att man gått på SAE betyder nog inte så mycket om man nu ska söka jobb. Alla kan ju ha ett certifikat.

Vad jag förstår är det bättre att på egen hand skapa sig en portfolio på nåt sätt och sedan visa upp.

Som jag vet är det svårt att få jobb inom ljud branchen som läget är om man inte har riktigt nära och bra kontakter med folk inom denna branch.

Om jag nu är sjukt intresserad och brinner för allt som har med ljud och musik att göra. Hur kan man gå tillväga för att få in en fot i ljud branchen på nåt sätt.? Kanske komma in och vara delaktig i nåt ljudprojekt bara.

Vad som helst egentligen. Skapa ljud, lägga ljud på film, reklamjinglar, mixa, syssla med ljudtalböcker etc.

Har ni några tips och vägledningar? Och ni som redan jobbar med nåt inom ljud hur kom ni in?

Alla började ju nånstans nångång.

Tacksam för svar!

/Toka

MSN: funkytoka@gmail.com

Annons
Postat

Jag kanske inte e rätt människa att svara. Men för att du ska känna att forumet bryr sej så svarar jag.

Se till att göra exempel på saker du vill/kan tänka dej att jobba med. Gör radiojinglar, videomusik, textläsningar, filmmusik. Paketera det på en Data DVD och/eller en hemsida. Se till att besöka och visa DVD'n och/eller skicka DVD'n till produktionsbolag, reklambolag, reklamradiostationer osv.

Om du vill spela in musikgrupper så ta kontakt med olika PA-uthyrare och kolla om det finns möjlighet att få följa med på några ( väl valda ) spelningar och få spela in konserter i praktiksyfte. Om du blir bra så kanske du kan hooka nån grupp och sen få fler grupper att testa dina kunskaper osv. Oså börjar det rulla.

Mkt enkla råd men hoppas du får lite inspirationfrån nåt av det. / Mikke

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Annonsera dina tjänster på lämpligt ställe: musikaffärer, kulturhus, studieförbund etc.

Kan du hitta praktikplats i nån studio är det en bra väg.

Allt bygger på kontaktnät o rykte. O det kräver att du gjort bra jobb.

Postat

Börja i låg skala!

Man kan ju inte räkna med att hamna i bohusstudio direkt. Skaffa en liten studio (i bemärkelsen att du ändå kan spela in ett helt band utan att det låter urkas) alternativt kolla om du kan få jobb i någon etablerad studio. jobba dig uppåt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.