bwoy Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Jag hÄller pÄ att bygga tvÄ av Valutronics SQ-50, med ett 'specialdesignat' delningsfilter. Dom Àr inte klara riktigt Àn dock. Jag lÀser att folk tycker SQ-50 har skön basgÄng (andra Àn det skitnödiga folket pÄ Valutronic sjÀlva, gÄ in pÄ deras hemsida om du inte förstÄr vad jag menar), men dÄ jag bÄde lyssnar pÄ och försöker göra egen drum&bass sÄ kÀnner jag pÄ mig att jag kommer vilja ha en sub till sist iallafall. Jag ska driva högtalarna med nÄn halvgammal Audio Pro RV-70, men jag har inte hÀmtat den Àn, sÄ jag vet inte vad det finns för utgÄngar pÄ denna... och jag vet inte riktigt, hur kopplar man in en subwoofer i vanliga fall? Till huvudfrÄgan, Àr jag ute och cyklar om jag hoppas pÄ att hitta en nÄgorlunda hygglig subwoofer för runt 1500-1700? Jag behöver ingen Mega Deluxe Gigant baslÄda dÄ jag bor pÄ 31kvm. Jag ser att jag kan köpa en liten sub för 900-1000 spÀnn pÄ Netonnet, och att den Àr dÄlig, det kan jag mycket vÀl tÀnka mig, men vad sÀger ni, nÄn rekommendation? Tack tack! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 (redigerat) Jag har en helt ok (dom flesta "vanliga" lyssnarna skulle sĂ€ga superbra ljud...men jag Ă€r mkt mer krĂ€sen och har nya fullrangehögtalare nuförtiden sĂ„ jag behöver den inte...) subwoofer till salu som kostade 1800:- för 3 Ă„r sedan och dĂ„ hette Eltax A8.2---den har ett eget slutsteg som du bara kopplar in de bĂ„da högtalarkablarna till frĂ„n din stĂ€rkare/receiver och sedan vidare ut igen till dina högtalare, delar av vid vilken frekvens du vill och vid vilken volym du vill att subben skall jobba pĂ„! Det Ă€r samma sub som Proson sĂ€ljer idag för betydligt mer pengar...finns Ă€ven kvar hos vissa nĂ€thandlare i Tyskland bl.a. vad jag sĂ„g nyss, kolla lĂ€nken till: ELTAX A 8.2 Kontakta mig via pm/mail sĂ„ fĂ„r du ett bra pris! đ (min Ă€r i ljust trĂ€...) Redigerat 26 januari 2007 av Florian le Sage Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
bwoy Postat 26 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 26 januari 2007 Paxad đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
kempor Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Har inte hört suben i frÄga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
aburman Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 (redigerat) Har inte hört suben i frÄga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron... Samma hÀr, min erfarenhet av eltax Àr nog mest problem. Skulle inte förknippa det mÀrket med kvalitet. Redigerat 26 januari 2007 av aburman Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Har inte hört suben i frĂ„ga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron... Samma hĂ€r, min erfarenhet av eltax Ă€r nog mest problem. Skulle inte förknippa det mĂ€rket med kvalitet. Kan bara hĂ„lla med! Jag förknippar varumĂ€rket med budgetprylar, men vem vet dom kanske lyckats göra en bra produkt iaf đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 Vi pratar budget grejor, eller hur, vad menar ni alla med negativa utsgor om denna sub egentligen, har ni sjĂ€lva en sĂ„dan eller har ni haft? Jag har aldrig haft nĂ„got som helst problem med denna och tycker den lĂ„ter förvĂ„nansvĂ€rt bra i sitt prissegment...snackar vi kvalitĂ©t som jag menar sĂ„ kostar grejorna oftast 10-30 ggr mer eller hur...förutom XTZ (ca. 3500:-) som jag lovvordat i en annan trĂ„d...kom nu inte dragandes med AudioPro eller nĂ„got annat smĂ€ck, för i toppen Ă€r det bara Velodyne/B&W eller Paradigm etc som kan leverera ett rent och fint bottenknuff, men dĂ„ snackar vi helt andra pengar! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 NEJNEJNEJNEJ!!! du behöver ingen subba!!! tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka sĂ„ utav helvete.. lĂ„ter det basigt i dessa högtalare, sĂ„ lĂ„ter musiken basigt!!!! innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. đ och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen đhttp://www.idfproductions.se/sfan/index.html de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. đ enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 sĂ€ger han som lovade att köpa denna sub i höstas... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 26 januari 2007 Dela Postat 26 januari 2007 sĂ€ger han som lovade att köpa denna sub i höstas... đ hehe, jo jag snackar sĂ„ mkt, men jag tĂ€nkte ha den som komplement till mina RCF scd6021.. đ fĂ„r jag lĂ„na den o spela lite med den dĂ„?? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
bwoy Postat 27 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 27 januari 2007 NEJNEJNEJNEJ!!!du behöver ingen subba!!! tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka sĂ„ utav helvete.. lĂ„ter det basigt i dessa högtalare, sĂ„ lĂ„ter musiken basigt!!!! innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. đ och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen đhttp://www.idfproductions.se/sfan/index.html de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. đ enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. đ Man kan nĂ€stan tro att du jobbar pĂ„ Valutronic đ± Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först dĂ„. Men jag Ă€r skeptisk. Och nu Ă€r jag skeptisk till Floreans sublĂ„da ocksĂ„ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Du ska nÀrmast vara skeptisk till din budget, inte Florerarens lÄda som endast Àr skydlig till att möte den! För den nÀmnda pengen kommer du att fÄ en lÄda som dundrar i takt med bastrumman. Ur den synvinkeln mÄr du bÀttre utan. För 3-400⏠kan du tÀnka dig fÄ en liten sub som jobbar ditÄt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Det var vĂ€rst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som Ă€r till salu, frĂ„gan kvarstĂ„r alltsĂ„, har ni alla hört den och stĂ€llt in den perfekt i ert hem sĂ„ att ni verkligen vet att den Ă€r sĂ„ sunkig...nej! Det rör sig alltsĂ„ om antaganden byggda pĂ„ förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istĂ€llet för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna pĂ„ nĂ€mnda produkt tex...jag har ingen brĂ„dska-det handlar inte om att jag fĂ„r den sĂ„ld hĂ€r/nu eller sĂ„, men jag ogillar presumptiva gissningar utklĂ€dda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp hĂ€r pĂ„ forumet! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
kempor Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Det var vĂ€rst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som Ă€r till salu, frĂ„gan kvarstĂ„r alltsĂ„, har ni alla hört den och stĂ€llt in den perfekt i ert hem sĂ„ att ni verkligen vet att den Ă€r sĂ„ sunkig...nej! Det rör sig alltsĂ„ om antaganden byggda pĂ„ förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istĂ€llet för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna pĂ„ nĂ€mnda produkt tex...jag har ingen brĂ„dska-det handlar inte om att jag fĂ„r den sĂ„ld hĂ€r/nu eller sĂ„, men jag ogillar presumptiva gissningar utklĂ€dda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp hĂ€r pĂ„ forumet! đł OK lugna ner sig lite nu....Ingen har sagt att din sub Ă€r dĂ„lig utan jag med flera har uttalat sig om mĂ€rket Eltax som Ă€r ganska allmĂ€nt kĂ€nt Ă€r ett riktigt lĂ„gbudgetmĂ€rke Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Jag hade en gÄng ett par "hemmabiofrontar" av mÀrket eltax, de hade tvÄ 6.5 tummare och diskant. Det var nÀstan det vÀrsta jag hört, nÀstan inget mellanregister alls! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
bwoy Postat 27 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 27 januari 2007 Om en timme Ă€r det provlyssning av SQ-50 hĂ€r! DĂ„ ska vi se om det mĂ€rks pĂ„ en gĂ„ng att sub kommer behövas ... eller hur det blir đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Lycka till! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 NEJNEJNEJNEJ!!!du behöver ingen subba!!! tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka sĂ„ utav helvete.. lĂ„ter det basigt i dessa högtalare, sĂ„ lĂ„ter musiken basigt!!!! innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. đ och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen đhttp://www.idfproductions.se/sfan/index.html de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. đ enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. đ Man kan nĂ€stan tro att du jobbar pĂ„ Valutronic đ Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först dĂ„. Men jag Ă€r skeptisk. Och nu Ă€r jag skeptisk till Floreans sublĂ„da ocksĂ„ đ hehe ne jag jobbar inte dĂ€r, men ge lĂ„dorna ngra veckor att spela in sig ordentligt osv. de lĂ„ter sĂ„ jĂ€vla mkt bĂ€ttre Ă€n man kan tro.. jag funderar pĂ„ dessa byggsatser fast x4 sĂ„ jkag bygger tvĂ„ feta lĂ„dor med tvĂ„ baselement och tvĂ„ diskanter i varje lĂ„da.. đź Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Lycka till! đ no need.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
bwoy Postat 28 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 28 januari 2007 Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gĂ„tt frĂ„n en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden Ă€r otroligt stor. BasĂ„tergivningen Ă€r FĂRVĂ NANDE! Jag kĂ€nner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi fĂ„r vĂ€l se sen, men just nu Ă€r jag extremt nöjd. Hehe, svĂ„rt att inte lĂ„ta lika entusiastiska som Valutronic lĂ€ngre faktiskt. Notera att jag inte anvĂ€nder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- frĂ„n ELFA. Receptet till dessa finns hĂ€r: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767 LĂ€s gĂ€rna den trĂ„den, ni som Ă€r intresserade av SQ-50. Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Kul, var kan man lyssna pÄ dessa högtalare? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
bwoy Postat 28 januari 2007 TrĂ„dstartare Dela Postat 28 januari 2007 (redigerat) Gör ett besök pĂ„ deras högst opartiska hemsida! đ http://www.valutronic.se edit: Visstja, jag byggde SQ-50L ... lite lĂ€gre men mycket djupare lĂ„dor. Redigerat 28 januari 2007 av bwoy Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gĂ„tt frĂ„n en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden Ă€r otroligt stor. BasĂ„tergivningen Ă€r FĂRVĂ NANDE! Jag kĂ€nner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi fĂ„r vĂ€l se sen, men just nu Ă€r jag extremt nöjd. Hehe, svĂ„rt att inte lĂ„ta lika entusiastiska som Valutronic lĂ€ngre faktiskt. Notera att jag inte anvĂ€nder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- frĂ„n ELFA. Receptet till dessa finns hĂ€r: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767 LĂ€s gĂ€rna den trĂ„den, ni som Ă€r intresserade av SQ-50. Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r đ didnt i tell you.. đ kul att du gillade dom.. jag gillade dom som fan ja me första gĂ„ngen.. och efter ett tag nĂ€r högtalarna Ă€r inspelade och Ănlyssnade vill du itne höra musik frĂ„n ngt annat Ă€n dessa.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 januari 2007 Dela Postat 28 januari 2007 Kul, var kan man lyssna pĂ„ dessa högtalare? antingen skaffar du kiten o meckar ihop dom o sĂ„, eller sĂ„ kan ja mecka upp ett par, eller sĂ„ skaffar jag ett par till.. đ dom e sĂ„ tokbilliga o lĂ„ter sĂ„ jĂ€vla bra att de Ă€r definitivt vĂ€rt priset pĂ„ 750:-/byggsats...!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
eddieeagle (oregistrerad) Postat 6 juli 2007 Dela Postat 6 juli 2007 Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gĂ„tt frĂ„n en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden Ă€r otroligt stor. BasĂ„tergivningen Ă€r FĂRVĂ NANDE! Jag kĂ€nner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi fĂ„r vĂ€l se sen, men just nu Ă€r jag extremt nöjd. Hehe, svĂ„rt att inte lĂ„ta lika entusiastiska som Valutronic lĂ€ngre faktiskt. Notera att jag inte anvĂ€nder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- frĂ„n ELFA. Receptet till dessa finns hĂ€r: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767 LĂ€s gĂ€rna den trĂ„den, ni som Ă€r intresserade av SQ-50. Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r đ± Hej Jeg vil ogsĂ„ bygge et par sq50, men helt nĂžgagtigt hvilket filter har du brugt? Der er flere filtre i det link du har her, men sĂ„ vidt jeg kan se er delefrekvensen omkring de 1700Hz og tweeter hĂžjttaleren DT-280 fra Monacor skulle inte komme under 2000Hz v12dB, se link http://www.monacor.dk/produkter/hoejttaler...ant/vnr/103850/ -- Eddie Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.