Jump to content
Annons

Subwoofer för max ~1700 kr

bwoy

Recommended Posts

Jag hÄller pÄ att bygga tvÄ av Valutronics SQ-50, med ett 'specialdesignat' delningsfilter. Dom Àr inte klara riktigt Àn dock. Jag lÀser att folk tycker SQ-50 har skön basgÄng (andra Àn det skitnödiga folket pÄ Valutronic sjÀlva, gÄ in pÄ deras hemsida om du inte förstÄr vad jag menar), men dÄ jag bÄde lyssnar pÄ och försöker göra egen drum&bass sÄ kÀnner jag pÄ mig att jag kommer vilja ha en sub till sist iallafall.

Jag ska driva högtalarna med nÄn halvgammal Audio Pro RV-70, men jag har inte hÀmtat den Àn, sÄ jag vet inte vad det finns för utgÄngar pÄ denna... och jag vet inte riktigt, hur kopplar man in en subwoofer i vanliga fall?

Till huvudfrÄgan, Àr jag ute och cyklar om jag hoppas pÄ att hitta en nÄgorlunda hygglig subwoofer för runt 1500-1700? Jag behöver ingen Mega Deluxe Gigant baslÄda dÄ jag bor pÄ 31kvm. Jag ser att jag kan köpa en liten sub för 900-1000 spÀnn pÄ Netonnet, och att den Àr dÄlig, det kan jag mycket vÀl tÀnka mig, men vad sÀger ni, nÄn rekommendation?

Tack tack!

Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har en helt ok (dom flesta "vanliga" lyssnarna skulle sÀga superbra ljud...men jag Àr mkt mer krÀsen och har nya fullrangehögtalare nuförtiden sÄ jag behöver den inte...) subwoofer till salu som kostade 1800:- för 3 Är sedan och dÄ hette Eltax A8.2---den har ett eget slutsteg som du bara kopplar in de bÄda högtalarkablarna till frÄn din stÀrkare/receiver och sedan vidare ut igen till dina högtalare, delar av vid vilken frekvens du vill och vid vilken volym du vill att subben skall jobba pÄ!

Det Àr samma sub som Proson sÀljer idag för betydligt mer pengar...finns Àven kvar hos vissa nÀthandlare i Tyskland bl.a. vad jag sÄg nyss, kolla lÀnken till: ELTAX A 8.2

Kontakta mig via pm/mail sÄ fÄr du ett bra pris!

😕 (min Ă€r i ljust trĂ€...)

Redigerat av Florian le Sage
Dela pÄ andra sajter

Har inte hört suben i frÄga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron...

Samma hÀr, min erfarenhet av eltax Àr nog mest problem.

Skulle inte förknippa det mÀrket med kvalitet.

Redigerat av aburman
Dela pÄ andra sajter

Har inte hört suben i frÄga men eltax ringer stora varningsklockor i mina öron...

Samma hÀr, min erfarenhet av eltax Àr nog mest problem.

Skulle inte förknippa det mÀrket med kvalitet.

Kan bara hÄlla med!

Jag förknippar varumĂ€rket med budgetprylar, men vem vet dom kanske lyckats göra en bra produkt iaf 😉

Dela pÄ andra sajter

Vi pratar budget grejor, eller hur, vad menar ni alla med negativa utsgor om denna sub egentligen, har ni sjÀlva en sÄdan eller har ni haft?

Jag har aldrig haft nÄgot som helst problem med denna och tycker den lÄter förvÄnansvÀrt bra i sitt prissegment...snackar vi kvalitét som jag menar sÄ kostar grejorna oftast 10-30 ggr mer eller hur...förutom XTZ (ca. 3500:-) som jag lovvordat i en annan trÄd...kom nu inte dragandes med AudioPro eller nÄgot annat smÀck, för i toppen Àr det bara Velodyne/B&W eller Paradigm etc som kan leverera ett rent och fint bottenknuff, men dÄ snackar vi helt andra pengar!

😉

Dela pÄ andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

du behöver ingen subba!!!

tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka sÄ utav helvete.. lÄter det basigt i dessa högtalare, sÄ lÄter musiken basigt!!!!

innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 😉

och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen 😉http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. 😠

enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. 😳

Dela pÄ andra sajter

sĂ€ger han som lovade att köpa denna sub i höstas... 😉

hehe, jo jag snackar sĂ„ mkt, men jag tĂ€nkte ha den som komplement till mina RCF scd6021.. 😠

fĂ„r jag lĂ„na den o spela lite med den dĂ„?? 😉

Dela pÄ andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

tro mig, i studion som vi driver i Kalmar har vi ett pas sq-50.. och dessa högtalare har den absolut torraste basen jag ngnsin hört.. raka sÄ utav helvete.. lÄter det basigt i dessa högtalare, sÄ lÄter musiken basigt!!!!

innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 🙂

och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen 🙂http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. 🙂

enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. 🙂

Man kan nĂ€stan tro att du jobbar pĂ„ Valutronic đŸ˜±

Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först dĂ„. Men jag Ă€r skeptisk. Och nu Ă€r jag skeptisk till Floreans sublĂ„da ocksĂ„ 😏

Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du ska nĂ€rmast vara skeptisk till din budget, inte Florerarens lĂ„da som endast Ă€r skydlig till att möte den! För den nĂ€mnda pengen kommer du att fĂ„ en lĂ„da som dundrar i takt med bastrumman. Ur den synvinkeln mĂ„r du bĂ€ttre utan. För 3-400€ kan du tĂ€nka dig fĂ„ en liten sub som jobbar ditĂ„t.

Dela pÄ andra sajter

Det var vÀrst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som Àr till salu, frÄgan kvarstÄr alltsÄ, har ni alla hört den och stÀllt in den perfekt i ert hem sÄ att ni verkligen vet att den Àr sÄ sunkig...nej!

Det rör sig alltsĂ„ om antaganden byggda pĂ„ förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istĂ€llet för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna pĂ„ nĂ€mnda produkt tex...jag har ingen brĂ„dska-det handlar inte om att jag fĂ„r den sĂ„ld hĂ€r/nu eller sĂ„, men jag ogillar presumptiva gissningar utklĂ€dda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp hĂ€r pĂ„ forumet! 😄

Dela pÄ andra sajter

Det var vÀrst vad alla vet mycket om just denna min subwoofer som Àr till salu, frÄgan kvarstÄr alltsÄ, har ni alla hört den och stÀllt in den perfekt i ert hem sÄ att ni verkligen vet att den Àr sÄ sunkig...nej!

Det rör sig alltsĂ„ om antaganden byggda pĂ„ förutfattade meningar vilket gör stackars bwoy förvirrad istĂ€llet för att han ges chans att bilda sig en egen uppfattning genom att lyssna pĂ„ nĂ€mnda produkt tex...jag har ingen brĂ„dska-det handlar inte om att jag fĂ„r den sĂ„ld hĂ€r/nu eller sĂ„, men jag ogillar presumptiva gissningar utklĂ€dda i bessewisserkostymen som alltför ofta dyker upp hĂ€r pĂ„ forumet! 😳

OK lugna ner sig lite nu....Ingen har sagt att din sub Àr dÄlig utan jag med flera har uttalat sig om mÀrket Eltax som Àr ganska allmÀnt kÀnt Àr ett riktigt lÄgbudgetmÀrke

Dela pÄ andra sajter

Jag hade en gÄng ett par "hemmabiofrontar" av mÀrket eltax, de hade tvÄ 6.5 tummare och diskant.

Det var nÀstan det vÀrsta jag hört, nÀstan inget mellanregister alls!

Dela pÄ andra sajter

NEJNEJNEJNEJ!!!

innan du lĂ€gger ner massor av pengar pĂ„ att skaffa en subbas.,. ta o lyssna in dig ORDENTLIGT pĂ„ högtalarna!! o appropĂ„ dnb, sĂ„ tycker jag att det ska bli skoj att höra vad du gör.. 🙂

och om du vill fĂ„r du gĂ€rna tanka min platta som slĂ€pptes för ett par vecckor sen 🙂http://www.idfproductions.se/sfan/index.html

de e dnb influerad musik.. lite mer drillnbass Ă€n ren dnb.. 🙂

enjoy, och hör gĂ€rna av dig om du har ngra frĂ„gor om högtalarna.. 🙂

Man kan nĂ€stan tro att du jobbar pĂ„ Valutronic 😏

Men alright, jag bygger klart och lyssnar ett tag först dĂ„. Men jag Ă€r skeptisk. Och nu Ă€r jag skeptisk till Floreans sublĂ„da ocksĂ„ 😎

hehe ne jag jobbar inte dÀr, men ge lÄdorna ngra veckor att spela in sig ordentligt osv.

de lÄter sÄ jÀvla mkt bÀttre Àn man kan tro..

jag funderar pĂ„ dessa byggsatser fast x4 sĂ„ jkag bygger tvĂ„ feta lĂ„dor med tvĂ„ baselement och tvĂ„ diskanter i varje lĂ„da.. 😼

Dela pÄ andra sajter

Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gĂ„tt frĂ„n en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden Ă€r otroligt stor. BasĂ„tergivningen Ă€r FÖRVÅNANDE! Jag kĂ€nner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi fĂ„r vĂ€l se sen, men just nu Ă€r jag extremt nöjd. Hehe, svĂ„rt att inte lĂ„ta lika entusiastiska som Valutronic lĂ€ngre faktiskt.

Notera att jag inte anvÀnder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- frÄn ELFA. Receptet till dessa finns hÀr: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

LÀs gÀrna den trÄden, ni som Àr intresserade av SQ-50.

Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r 😄

Dela pÄ andra sajter

Ja... Wow. Vilket fantastiskt ljud. Jag har gĂ„tt frĂ„n en vanlig sunkig "halv-micro"-stereo till SQ-50 och skillnaden Ă€r otroligt stor. BasĂ„tergivningen Ă€r FÖRVÅNANDE! Jag kĂ€nner spontant nu att jag inte kommer behöva en sub. Vi fĂ„r vĂ€l se sen, men just nu Ă€r jag extremt nöjd. Hehe, svĂ„rt att inte lĂ„ta lika entusiastiska som Valutronic lĂ€ngre faktiskt.

Notera att jag inte anvÀnder Valutronics egna filter, vi lödde ihop filter med komponenter för ca 800:- frÄn ELFA. Receptet till dessa finns hÀr: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=130767

Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r 🙁

didnt i tell you.. 🙁

kul att du gillade dom.. jag gillade dom som fan ja me första gÄngen..

och efter ett tag nĂ€r högtalarna Ă€r inspelade och Ă­nlyssnade vill du itne höra musik frĂ„n ngt annat Ă€n dessa.. 😎

Dela pÄ andra sajter

Kul, var kan man lyssna pÄ dessa högtalare?

antingen skaffar du kiten o meckar ihop dom o sĂ„, eller sĂ„ kan ja mecka upp ett par, eller sĂ„ skaffar jag ett par till.. 🙁

dom e sÄ tokbilliga o lÄter sÄ jÀvla bra att de Àr definitivt vÀrt priset pÄ 750:-/byggsats...!!

Dela pÄ andra sajter

• 5 mĂ„nader senare...
eddieeagle (oregistrerad)

Det blev en SQ-50-trĂ„d det hĂ€r đŸ˜±

Hej

Jeg vil ogsÄ bygge et par sq50, men helt nÞgagtigt hvilket filter har du brugt? Der er flere filtre i det link du har her, men sÄ vidt jeg kan se er delefrekvensen omkring de 1700Hz og tweeter hÞjttaleren DT-280 fra Monacor skulle inte komme under 2000Hz v12dB, se link

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttaler...ant/vnr/103850/

-- Eddie

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.