Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur väl dämpar en sådan ljud?

jag har inga planer på att lägga ut många tusen på dämpning av min hemmastudio, dels pga. att jag inte spelar akustiska instument och för att en flytt är i sikte.

jag undrar om man kan dämpa hyfsat med en vanlig skumgummimadrass?

alltså, skruva fast på väggen. det jag vill uppnå med det hela är att dämpa "oljudet"

så grannarna håller käften...

jag funderar även på att hänga tjocka tunga militärfiltar i taket.

mvh!

Annons
Postat (redigerat)

En madrass är inte samma material som akustikskum, så den tar mest diskant, precis som filtar.

Sådana saker gör dessutom ingenting alls åt ljuddämpning (som är det du behöver), utan det ger bara effekt på akustiken i rummet. Likadant är det med akustikskum.

Akustikbehandling och ljuddämpning är två helt olika saker - och det finns flera trådar som behandlar ämnena.

Det handlar om att du behöver bygga en extra vägg och annat "kul" - annars kommer du inte att få någon dämpning mot omvärlden.

Redigerat av Claes
Postat
En madrass är inte samma material som akustikskum, så den tar mest diskant, precis som filtar.

Sådana saker gör dessutom ingenting alls åt ljuddämpning (som är det du behöver), utan det ger bara effekt på akustiken i rummet. Likadant är det med akustikskum.

Akustikbehandling och ljuddämpning är två helt olika saker - och det finns flera trådar som behandlar ämnena.

Det handlar om att du behöver bygga en extra vägg och annat "kul" - annars kommer du inte att få någon dämpning mot omvärlden.

aah. jag trodde de hade med varandra att göra.

det enda jag hittar när jag söker är

dessa

mvh!

Postat
Prova DETTA i stället, så är det bara att börja beta av trådarna... 😄

haha. jag skyller på trötthet 😄

tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.