Jump to content
Annons

Gästbok


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, skulle gärna vilja ha en ip blocker för min GB.

Skulle vara bra med något script som fungerar på en länk eller i dokumentet som innehåller länken då man inte kan editera ren kod i Gb:n.

Har ni något tips på en gb med ip block?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😮

Hur menar du? Ett admin-gränssnitt där du kan välja att blocka valfri IP-adress? Var inne och glodde på sajten... Om jag förstått det rätt så ska det köras ett script när någon trycker på GB-länken och validerar på ens IP-adress mot en databas av något slag, och antingen skicka vidare till GB:n eller bara säga typ "du är bannad!"? Vilka serverspråk kan du köra på webbservern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asp är nog det enda som inte fungerar på min server...

Php & javacript är det jag är ute efter =). Helts utan någon krånglig mysql data bas också.

Edit: Behöver inte vara ett admin greänssnitt heller 😄.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

😏

EDIT: orkar inte.

eller vafan.

jag hajar nog inte vad du vill göra egentligen. du måste ju logga folks IP-adresser... och till det behöver du nån slags databas. inte mySQL säger du... en ren textfil då? och du måste ju kunna gå in och välja vem du vill banna...... via ett admin-gränssnitt?

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Istället för att länka direkt till gästboken så länkar du till ett skript (eller jsp-sida eller whatever) där du kollar http-headers (gräv fram ip-adressen). I ditt skript jämför du den inkommande ip-addressen med en textfil där du har bannade ip-addresser. Beroende på slutresultatet gör du sen en redirect till antingen guestbook.html eller forbidden.html.

Högre hax0r-säkerhet uppnår du förstås om du modifierar gästboken direkt, med samma princip. Ovanstående lämnar ju i princip ett ganska stort hål för den som märker att man ändå kan bookmarka din guestbook direkt.

Så det blir alltså lite kod och http-headers och en databas i form av textfil. 1-2 timmars jobb give or take.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra förklaring av tsmalmbe, men det ger som sagt inget bra skydd eftersom det bara är en villkorsstyrd redirect typ.

Har du möjlighet att koda direkt i gästboken, eller är det en sån där pryl som ligger avskärmad på en annan server?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tyvärr har jag inga editerings möjligheter i gästboken, så det måste följa "tsmalmbe´s" förslag. Inte så säkert men det är iallfall bätre än nu, gör 50% för att jag vill ha det & 50% för att jag vill lära mig mer 🥰.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tyvärr har jag inga editerings möjligheter i gästboken, så det måste följa "tsmalmbe´s" förslag. Inte så säkert men det är iallfall bätre än nu, gör 50% för att jag vill ha det & 50% för att jag vill lära mig mer  🥰.

Bara nyfiken... Är det viktigt att detta/dessa IP kan komma åt siten över huvud taget? 😄

Edit: Märklig mening --> Inte fullt lika märklig.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

.httacsess och .httuser borde gå att confa så du kan banna olika ip.

men det är nog den krångliga vägen.

Lättast är filer eller SQL.

Jag skulle föredra SQL för det är både smidigare och tar mindre plats och troligen mer säkert och svårare att tasigförbi.

annars gör du på dettavis:

Letaupp en gb som har dom funktioner som du söker, fins garanterat. Om du inte hittar någon så tar det inte många radad kod i php ör att skriva en egen sådan funktion du söker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...