Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

vad passar bäst för min adk a51, 50 eller 200 Ohm?

jag vet inte direkt vad det gör för skillnad, men nån kanske vet vad som passar den micken bäst?

edit:

och en grej till, balanced out innebär väl inte att man MÅSTE ha balancerad xlr?

Redigerat av mietek
Annons
Postat (redigerat)

Ja kör min på 50, har en mxl990 kondensator som är likvärdig din mic. Och nej du måste inte ha balanced 😲

Redigerat av Yllet
Postat

En lite lustig detalj, är att det inte är 50 resp 200 ohms inimpedans i dessa lägen. Fullkomligt obegripligt för mig varför man sätter dessa siffror vid switchen, när det är enligt följande:

Mic Input (Rear switch in 200 ohm position): 2000 ohms

Mic Input (Rear switch in 50 ohm position): 300 ohms

Normalt ska man ha switchen på högsta inimpedansen, men om man vill belasta micen hårdare (och alltså få lite mindre risk för rundgång, men samtidigt också förändra soundet en del, om micen har transformatorutgång), så använder man den lägre inimpedansen.

Postat

Impedanser.-.-.-.

Mic Input (Rear switch in 200 ohm position): 2000 ohms - Här 200 ohm gäller för impedans av mic (dem flesta dinamiska micar har impedans runt 200 ohm) och 2000 ohm ska då vara ingångs impedans.

Mic Input (Rear switch in 50 ohm position): 300 ohms - Se upp.

Förvirring med impedanser förekomer ganska ofta därför jag här på forumet försöker förklara det lite. 😉

MVH

Mirrza

Postat

hmm jag hänger fortfarande inte, med är det dumt att köra på 50?

skadar man nåt, svårare till dist och rundgång låter ju bra i mina öron?!

kan nån ta det snabbt på svenska så är jag ytterst tacksam 😄

Postat
hmm jag hänger fortfarande inte, med är det dumt att köra på 50?

skadar man nåt, svårare till dist och rundgång låter ju bra i mina öron?!

kan nån ta det snabbt på svenska så är jag ytterst tacksam 😳

Du skadar ingenting, utan det ät fritt fram att experimentera och se vad som händer. En mikrofon som inte har transformatorutgång, kommer troligen inte att påverkas ett dugg, utan ger samma ljud oavsett inställningen. Med en mic som har transformatorutgång, kommer det däremot troligen att bli skillnad i soundet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.