Jump to content
Annons

Filer från gamla program


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har haft huvudbry nu med mina några år gamla musikfiler, eftersom de inte alltid kan öppnas i min "nya" pc. De har gjorts i sequenserprogrammet Digital Orchestrator Plus, men mastrats i Wave SE i mitten/slutet av 90-talet. Dessa filer kan dock inte läsas av Cubase. Och Wave SE har/hade jag bara för Win95 - vet inte ens om det programmet finns längre, för Win XP. Knappast...

En del filer som kan höras i vanlig cd-spelare och står angivna som cd-ljudspår på de gamla cdr-skivorna och bara är på ynka 44 byte när man klickar på dem, kan även spelas i Windows Media Player. Men de kan inte föras till Cubase, eftersom de inte är stora Wav-filer. De är väl data-filer av musiken!? Värdelöst att spara i det formatet, när man kanske inte har programmen kvar (vilket jag iofs har) och när de är i fel operativsystem. Får väl spela upp dem på nytt i en vanlig CD-spelare och spela in ett DAT-band och tanka ned till pc:n igen då??

Jag har också några textfiler som skapats i Lotus Pro. Nu kör jag Word och det programmet kan inte öppna Lotus-filerna (har provat på skolan). De ligger på diskett. Kommer ni ihåg dem? Var köper man en usb-diskettstation förresten, finns det såna? 😄 Jag har kvar Lotus Pro, men fick upp ett meddelande om att det var fel operativsystem när jag försökte installera det (Win95 och ej WinXP).

Sånt här är jobbigt. Finns det något universalmedel?

1) De där pyttesmå filerna (ej wav) är väl "data-filer" av musiken!? Och man har bara nytta av att spara i de där små minnesplatsbesparande formaten när man har program, operativsystem och dator i övrigt som de passar in på, eller hur?

2) Är nu enda sättet att spela upp dem på nytt i en vanlig CD-spelare och spela in ett DAT-band och tanka ned till pc:n igen för att skapa x antal Wav-filer då?? Sånt format som alltså Cubase (och Wavelab) kan förstå...

3) Var köper man en usb-diskettstation - finns sånt?

4) Eller är de där filerna Wav-filer iaf? Hur kan jag annars spela dem på vilken cd-spelare som helst? Men då borde de ju vara större (i Mb mätt) och inte på ynka 44 byte, när man klickar...

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

extrahera = ta ut (Wikipedia)

Jag försökte i Cubase att använda "importera audio-fil" för dessa små (40 byte) i vanlig cd-spelare spelbara filer, men det gick inte!! Det stod "not supported file format". Dessa skivors filer är skrivskyddade (de ska dock inte ha någon betydelse enligt förstå-sig-påare).

Jag kunde dock använda importera audio-fil i Cubase för andra spår på andra skivor (lika gamla), som hade stora wav-filer (35-50 Mb styck...). Och alltså få in dem i Cubase. Dessa skivors filer är INTE skrivskyddade (med som nämndes ska det inte spela någon roll. Eller?)

Det är samma låtar på skivorna (lika långa alltså), men i olika versioner.

Bägge cd:na läsas i vilken cd-spelare som helst. Hur kan den ena skivans spår kräva så mycket mer plats (Mb istället för byte), när man klickar på filerna i datorn?

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Hur kan den ena skivans spår kräva så mycket mer plats (Mb istället för byte), när man klickar på filerna i datorn?

Den ena är en referens till den riktiga audio-datan (i redbook format antar jag), och den andra är en data-cd med nedbrända audiofiler (pun intended).

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, nu förstår jag också vad problemet är. Som tsmalmbe påpekar har du bränt dom på olika sätt:

- Skivorna med de stora audiofilerna har du bränt som data-cd, dvs om du sätter in i cd-spelaren i stereon kommer det inte fungera. Det är som en stor diskett som du behöver en dator för att kunna komma åt. Bara att kopiera och klistra in direkt där man vill ha det.

- Skivorna med de små filerna är audio-cd, som du kan lyssna på i din cd-spelare. Dom måste du, som flera påpekat, använda någon form av grabber för att kunna använda i din dator. Småfilerna som du försöker använda pekar bara på musikspåren, och innehåller i sig inte den minsta lilla audio-information.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag återkommer. Tack för svaren hittills.

😉

Jepp. Och wav-filer är datafiler och ingenting annat. Har kompisar och släktingar som kallat dem som ligger färdiga för avlyssning i cd/dvd-spelare på bränd cd, för wav-filer, men det är ju fel då. De kan INTE läsas av cd/dvd-spelare, men av datorns program direkt för bearbetning. De som läses av cd/dvd-spelare direkt å andra sidan kallas cda-spår, cd-ljudspår eller PCM-ljudformat.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...