Jump to content
Annons

Skrivskyddad cd

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag satt hÀr med masters frÄn förr med en massa wav-filer och skulle framstÀlla mÄnga ex frÄn dem tÀnkte jag, nÀr jag plötsligt mÀrkte att ingen av filerna pÄ ena skivan gick att öppna. DÄ gick jag in och lÀste bland egenskaperna hos filerna och mÀrkte att "Skrivskyddad" var markerad pÄ dessa filer.

1) Kan man ALLTID markera innan om man vill skrivskydda filerna eller inte pÄ en cdr nÀr man brÀnner den, sÄ de inte blir det automatiskt?

(jag har Sonic Record Now DeLuxe)

2) Nu nÀr filerna pÄ cdr 2 Àr skrivskyddade och filerna inte kan nÄs (=kopieras internt i pc:n) - Àr dÄ enda sÀttet att komma runt problemet att kopiera cdr:n till DAT analogt med Superkablar och sedan tanka tillbaka igen till pc:ns hdd?

villrÄdig//:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Filer pÄ cd-skivor Àr alltid skrivskyddade, och detta Àr inte det som gör ditt problem. Skulle tro att din skiva har blivit olÀsbar av nÄgon annan anledning tyvÀrr?!

/Henning.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
...eller sÄ importerar du ljudspÄren i Wavelab och brÀnner en ny skiva dÀrifrÄn.

Ok, sÄ det skulle gÄ lÀttare Àn till Cubase? Det lÄter lovande! Jag har alltsÄ lyckats importera cdr 1 till Cubase, men inte cdr 2 alltsÄ, eftersom de filerna var skrivskyddade. Cubase verkar bara ta emot icke skrivskyddade filer. Men om nu Wavelab tar Àven skrivskyddade sÄ ska jag prova det.

Inte helt ovidkommande kanske, sÄ har jag LE-versioner av dessa program.

😠

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Filer pÄ cd-skivor Àr alltid skrivskyddade, och detta Àr inte det som gör ditt problem. Skulle tro att din skiva har blivit olÀsbar av nÄgon annan anledning tyvÀrr?!

/Henning.

Nu förstÄr jag inte vad du menar, Henning! Jag har tvÄ cdr. Det finns tre alternativ nÀr det gÀller filernas egenskaper: Skrivskyddad, Dold och Arkiv. Studerar man filerna pÄ dessa tvÄ skivor sÄ Àr inget markerat pÄ ena cdr-skivan. PÄ cdr nr 2 Àr Skrivskyddad tyvÀrr förbockat för alla filer. De kan jag alltsÄ inte lÀsa in till hdd:n. Den skillnaden Àr det ju med alla mina cdr... Drösvis. De som jag rÄkat markera Skrivskyddad pÄ kan inte föras till nÄgot program! De verkar stÀngda pÄ nÄgot vis, att meningen Àr att man "inte ska kunna gÄ vidare" med materialet...

Man ska vÀl egentligen aldrig skrivskydda filerna pÄ en cd om man vill jobba vidare med materialet? Det funkar ju hur fint som helst pÄ de cdr med filer som inte Àr skrivskyddade.

Ska bli kul att se om Wavelab klarar detta...

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
😛

Har du rÄkat Skrivskydda bandets enda master...?

😠

Postat

Skivan Ă€r SKRIVskyddad. Det pĂ„verkar inte om den gĂ„r att LÄSA eller inte. Skivan har vĂ€l blivit kass helt enkelt.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Skivan Ă€r SKRIVskyddad. Det pĂ„verkar inte om den gĂ„r att LÄSA eller inte. Skivan har vĂ€l blivit kass helt enkelt.

Jag fattar. Man kan inte skriva till cdr-skivan mer, men man borde kunna kopiera materialet frÄn den till en hdd ÀndÄ.

Det lustiga Àr dock att de filer som inte Àr skrivskyddade gÄr att kopiera till hdd oavsett pÄ vilken dator de brÀnts, med vilket operativsystem och oavsett vilket Är det skett.

De som Àr gjorda för flera Är sedan, förra mÄnaden eller rentav igÄr, gÄr inte att kopiera, om filerna Àr skrivskyddade.

Vi pratar om hrmm...100-tals skivor... Detta Àr ju ett systemfel och inget som gÀller en enskild skiva, nu nÀr jag kollat hela högen hÀr bredvid.

😠

Alla filer ÄR inte skrivskyddade per automatik. Det vĂ€ljer man tydligen.

Det Àr ju bara att gÄ in pÄ en fil pÄ en cdr och kolla om skrivskyddad Àr markerat eller ej.

Redigerat av musik
Postat

men vÀnta nu... filerna som du brÀnner ner pÄ en cdr-skiva blir ju skrivskyddade hursomhelst... SÄ lÀnge dom ligger pÄ cdr...

musik (oregistrerad)
Postat
men vÀnta nu... filerna som du brÀnner ner pÄ en cdr-skiva blir ju skrivskyddade hursomhelst... SÄ lÀnge dom ligger pÄ cdr...

😉😄😉

Jo, men... som förmodligen fler Àn jag sett sÄ finns det 3 stycken egenskaper som kan vara förbockade, nÀr det gÀller en fil i en dator:

Skrivskyddad, Dold och Arkiv, för varje fil pÄ en cdr (t.ex.).

BetrÀffande de filer pÄ cdr som var Skrivskyddade pÄ cdr och betrÀffande de filer som INTE var markerade dÀr pÄ cdr som Skrivskyddade var det skillnad. De förra kan jag INTE föra över till hdd, de senare gÄr det bra att göra sÄ med...

Postat

Har du provat nĂ„got sĂ„ enkelt som att testa ett program avsett för att "rippa" CD-skivor? Finns vĂ€l flera men jag kan inte komma pĂ„ namnet pĂ„ nĂ„got av dem just nu. 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren hittills. Jag Äterkommer.

😉

Postat (redigerat)

Klistrar vÀl in mitt svar frÄn den andra trÄden hÀr ocksÄ dÄ..

- Skivorna med de stora audiofilerna har du brÀnt som data-cd, dvs om du sÀtter in i cd-spelaren i stereon kommer det inte fungera. Det Àr som en stor diskett som du behöver en dator för att kunna komma Ät. Bara att kopiera och klistra in direkt dÀr man vill ha det.

- Skivorna med de smÄ filerna Àr audio-cd, som du kan lyssna pÄ i din cd-spelare. Dom mÄste du, som flera pÄpekat, anvÀnda nÄgon form av grabber för att kunna anvÀnda i din dator. SmÄfilerna som du försöker anvÀnda pekar bara pÄ musikspÄren, och innehÄller i sig inte den minsta lilla audio-information.

Som tillÀgg, filerna pÄ skivan du brÀnt som audio-cd Àr read-only för att dom bara pekar pÄ spÄr pÄ skivan. Dom gör ingen nytta pÄ nÄgon hdd. Gör som hellpig sa, rippa!

edit: Ă€sch, sĂ„ bumpades den andra trĂ„den precis samtidigt sĂ„ att det blev samma info pĂ„ bĂ„da stĂ€llena... sorry 😛

Redigerat av Fidden
Postat

Vi har ett liknande problem pÄ en av vÄra protoolsmaskiner. Man ser filerna och egenskaper som vanligt nÀr man tittar skivan (protools stÀngt). Startar man protools kan man se filerna men det gÄr inte att komma Ät dom eller se egenskaper. Enligt uppgift sÄ Àr det i-tunes som "tar över" och dÄ inte visar waw och andra ljudfiler.

Funkar om man kopierar in filerna pÄ skrivbordet innan man startar protools.

Vet inte om detta kan vara en hint.....

Olle

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Kan det vara sÄ att de filer som inte Àr skrivskyddade pÄ CD rÄkar ligga pÄ multisession-skivor som inte Àr stÀngda Àn, medan de skrivskyddade ligger pÄ stÀngda skivor?

Skrivskyddade filer ska inte vara nÄt problem att kopiera till HD o jobba dÀrifrÄn med, men dÀremot att lÀsa dem direkt frÄn CD:n kan vara problem i ett ljudprogram om programmet vill skapa en ljudvÄgsfil pÄ samma plats som ljudfilen ligger.

Kopiera till HD, avbocka skrivskyddet.

Borde funka.

musik (oregistrerad)
Postat
Kan det vara sÄ att de filer som inte Àr skrivskyddade pÄ CD rÄkar ligga pÄ multisession-skivor som inte Àr stÀngda Àn, medan de skrivskyddade ligger pÄ stÀngda skivor?

Skrivskyddade filer ska inte vara nÄt problem att kopiera till HD o jobba dÀrifrÄn med, men dÀremot att lÀsa dem direkt frÄn CD:n kan vara problem i ett ljudprogram om programmet vill skapa en ljudvÄgsfil pÄ samma plats som ljudfilen ligger.

Kopiera till HD, avbocka skrivskyddet.

Borde funka.

Hej MrPhil!

Dessa cdr jag pratar om skapades för mellan 4-10 Är sedan. DÄ anvÀnde jag Win 95. Ja, jag har funderat pÄ om de inte Àr stÀngda, dessa skivor. Har inte kollat om jag kan stÀnga dem nu efterÄt, i WinXP som jag har nu. Men det gÄr kanske?!

Problemet Ă€r just att jag har problem att kopiera filerna frĂ„n cdr till hdd, nĂ€r de Ă€r skrivskyddade. Jag kan inte avbocka Skrivskydd - har försökt, men det stĂ„r dĂ„: "Åtkomst nekad". Inte sĂ„ konstigt kanske, filen ligger ju pĂ„ en cdr, vars info man inte kan Ă€ndra hursomhelst.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
- Skivorna med de stora audiofilerna har du brÀnt som data-cd, dvs om du sÀtter in i cd-spelaren i stereon kommer det inte fungera. Det Àr som en stor diskett som du behöver en dator för att kunna komma Ät. Bara att kopiera och klistra in direkt dÀr man vill ha det.

- Skivorna med de smÄ filerna Àr audio-cd, som du kan lyssna pÄ i din cd-spelare. Dom mÄste du, som flera pÄpekat, anvÀnda nÄgon form av grabber för att kunna anvÀnda i din dator. SmÄfilerna som du försöker anvÀnda pekar bara pÄ musikspÄren, och innehÄller i sig inte den minsta lilla audio-information.

Som tillÀgg, filerna pÄ skivan du brÀnt som audio-cd Àr read-only för att dom bara pekar pÄ spÄr pÄ skivan. Dom gör ingen nytta pÄ nÄgon hdd. Gör som hellpig sa, rippa!

Har provat med flera olika cdr nu ikvĂ€ll/natt. Har fortfarande stora problem med att föra över en del filer som Ă€r skrivskyddade genom att föra filen med pekdonets hjĂ€lp över skrivbordet frĂ„n enhet X (cd-brĂ€nnaren) till enhet XX (en extern hdd). Har ocksĂ„ prova att högerklicka och sedan anv "Skicka till enhet XX". Det gör ingen skillnad. Nu nĂ€r jag provat pĂ„ en massa cdr-skivor mĂ€rker jag att det mest gĂ€ller Ord-dokument. Dessa gjorda i Lotus företrĂ€desvis. De kan jag inte öppna i Word direkt frĂ„n skivan och inte heller föra frĂ„n cdr till hdd. Var pĂ„ skolan som jag gĂ„tt pĂ„ och testade ocksĂ„, de har ju Lotus m.m., men dĂ„ kom meddelandet att filerna var i Win95 och datorn hade WinXp och inte kunde lĂ€sa dem. "Ja, gammalt operativsystem", sa bibliotekarien... 😛 "BakĂ„tkompatibelt", trodde jag. En del ligger pĂ„ diskett (tack ChromaWoods för tipset), en del pĂ„ cdr. De pĂ„ cdr kan jag inte lĂ€sa hemma, för det stĂ„r: "OkĂ€nd filĂ€ndelse" i Word. .lpx. Ă€r det, har jag för mig. Det Ă€r vĂ€l beteckningen för att det Ă€r en Lotus-fil...

Nu betrÀffande detta med AUDIO- och DATA-FILER. Jag har tvÄ typer av cdr-skivor:

CDR "typ 1". INFO:

Högerklickar pÄ filen: Track 01

Filtyp: cd-ljudspÄr

Filtyp: Track 01.cda

Plats: X

Storlek: 44 byte

Storlek pÄ disk: 2.00 kb

Attribut: Skrivskydd

VĂ€n med cd-spelare: KAN spelas i vilken cd-spelare som helst!

Försöker gÄ in i Cubase LE med denna typ av fil. VÀljer "New Project". "Import Audiofil". FÄr svaret "Invalid or not supported file". .cda Àr alltsÄ inte en Audiofil.

Jag omvandar dÄ detta/dessa smÄ .cda-filer till stora Wav-filer (44.1 kHz, 16 bits, st) i Cubase LE, genom Import Options "Cop file to Working Directory". Sample Size 16 bit to 24 bit. Klickar OK. Sedan kan jag greja med dem i Cubase LE.

CDR "typ 2". Info:

Högerklickar pÄ filen: Track 01

Filtyp: Wave-ljud

16 bitar, st

44 kHz

Ljudformat: PCM

Storlek: 33.9 Mb

VĂ€n med cd-spelare: Nej.

Försöker föra filen frÄn cd-brÀnnaren direkt till Cubase LE, för att bearbeta den dÀr. FÄr Felmeddelandet: "Audio Engine System Error - Felaktig parameter". Detta sÀger mig inget direkt... Försöker dÄ kopiera filen frÄn cdr till hdd, genom att föra den över Skrivbordet pÄ vanligt vis med pekdonets hjÀlp, frÄn Enhet X (I Den hÀr datorn) till Enhet XX (I Utforskaren). Fungerar bra. Sedan jobbar jag med filen i Cubase LE, som avsett Àr.

1) Vad betyder "Audio Engine System Error"?

2) MÄste jag troligen ha Lotus tidigare version för att kunna öppna ordfilerna? (Det Àr en halv bok...)

P.s. Klart det blir förvirrande nĂ€r sĂ€ljare OCH tekniker i affĂ€ren jag köpt datorerna (bĂ„de 1998 och 2005), bĂ€gge sagt att "det Ă€r Wav-filerna, för de Ă€r dom som Ă€r stora", som jag kan spela i vilken cd-spelare som helst. NĂ€r det i sjĂ€lva verket Ă€r sĂ„ att det Ă€r tvĂ€rtom. Wav-filer Ă€r ett namn pĂ„ en typ av data-filer, som datorns program kan lĂ€sa och bearbeta. cda-filer eller cd-ljudspĂ„rsfiler Ă€r dĂ€remot de som lĂ€ses av vanliga cd-spelare... Dessutom ska jag pĂ„peka för alla kompisar som sĂ€ger att det Ă€r bĂ€ttre att ha lĂ„tarna pĂ„ cd i minneskrĂ€vande Wav-format Ă€n pĂ„ mp3 - för "det lĂ„ter bĂ€ttre" Ă€n mp3 - att det inte kommer att lĂ„ta ett dugg bra om de Ă€r i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... RĂ€tt va? 🙂 D.s

Redigerat av musik
Postat
Försöker gÄ in i Cubase LE med denna typ av fil. VÀljer "New Project". "Import Audiofil". FÄr svaret "Invalid or not supported file". .cda Àr alltsÄ inte en Audiofil.

Jag omvandar dÄ detta/dessa smÄ .cda-filer till stora Wav-filer (44.1 kHz, 16 bits, st) i Cubase LE, genom Import Options "Cop file to Working Directory". Sample Size 16 bit to 24 bit. Klickar OK. Sedan kan jag greja med dem i Cubase LE.

Windows Àr stenÄlders och har inget cdda-filsystem. cda-filerna Àr alltsÄ som tidigare sagts inga audiofiler. Enklast rippar du en audio-cd med exempelvis EAC eller CDex.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jakob2.jpg

lassearetshifihandlare.jpg

TvÄ audiofiler. Helt klart!! Jobbar i HiFi-butik.

Redigerat av musik
Postat
(...)Dessutom ska jag pĂ„peka för alla kompisar som sĂ€ger att det Ă€r bĂ€ttre att ha lĂ„tarna pĂ„ cd i minneskrĂ€vande Wav-format Ă€n pĂ„ mp3 - för "det lĂ„ter bĂ€ttre" Ă€n mp3 - att det inte kommer att lĂ„ta ett dugg bra om de Ă€r i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... RĂ€tt va? 😆 D.s

Inte riktigt.. Om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ Àr "Wav", precis som apples motsvarighet "Aiff", numera helt enkelt ett sÀtt att tolka pcm-kodad musik.. cd-audio lÀses alltid som wave i en pc och aiff i en mac, och innebÀr bara att det Àr vÄgformerna som PCM-kodats istÀllet för datafilen..

Det struliga blir nÀr man brÀnner dessa filer.. de mÄste fortfarande PCM-kodas som musik för att gÄ att spela överallt (eftersom filerna Àven Àr data) Àven om de flesta spelare kan lÀsa .wav som data-cd..

Ergo: Cd-audio Àr wav i en dator.. men wav i en dator Àr inte cd-audio om den inte skrivs till en cd pÄ det sÀttet..

Jag Ă€r fantastiskt trött just nu och orkade faktiskt inte kolla upp exakt hur det ligger till.. VĂ€lkommen att slĂ„ mig pĂ„ fingrarna ni som kan datorns historia.. Men nĂ„tt ditĂ„t Ă€r det 😆

Postat

DB POWERAMP CD RIPPER OCH ELLER DB POWERAMP AUDIO CONVERTER eller va den hette funkar till allt 😆 Fast det behövs lite plugins men dom finns att ladda ner pĂ„ deras hemsida 😆

Postat (redigerat)

Jag ser att du har löst problemet med att du inte kunde anvÀnda mastrarna, bra det. Det var inte jÀttelÀtt att lÀsa ut det av ditt inlÀgg, men det gick.

Ser ocksÄ att du fortfarande inte riktigt verkar förstÄtt att cda-filer inte innehÄller nÄgon audio. Dom pekar bara pÄ spÄr som man kan ha skapat av exempelvis wav-filer.

Du misstÀnker sjÀlv att ditt Lotusproblem Àr ett kompatibilitetsproblem, och det misstÀnker jag ocksÄ. Men jag vet inte. Det Àr nog inget problem med skrivskydd iallafall.

Vad "Audio Engine System Error - felaktig parameter" innebÀr vet jag inte, men nu gissar jag vilt. Cubase LE kanske vill skapa en arbetsfil i samma mapp som orginalfilen hÀmtas frÄn? Eller sÄ försöker den kanske skriva till filen direkt. Eftersom den ligger pÄ cd, gÄr inte detta. HÀr kan det alltsÄ vara just skrivskyddsparametern som Àr problemet. Fast egentligen ser jag inte problemet, mÄste vara mycket bÀttre (snabbare och tystare att slippa anvÀnda cd-lÀsaren) att dra över filerna till en mapp med alla projektets audio-filer. Och som jag förstod, fungerade det nÀr du gjorde sÄ.

Redigerat av Fidden
musik (oregistrerad)
Postat
Vad "Audio Engine System Error - felaktig parameter" innebÀr vet jag inte, men nu gissar jag vilt. Cubase LE kanske vill skapa en arbetsfil i samma mapp som orginalfilen hÀmtas frÄn? Eller sÄ försöker den kanske skriva till filen direkt. Eftersom den ligger pÄ cd, gÄr inte detta. HÀr kan det alltsÄ vara just skrivskyddsparametern som Àr problemet. Fast egentligen ser jag inte problemet, mÄste vara mycket bÀttre (snabbare och tystare att slippa anvÀnda cd-lÀsaren) att dra över filerna till en mapp med alla projektets audio-filer. Och som jag förstod, fungerade det nÀr du gjorde sÄ.

Ja jo, men det var bara det att sÀljar'n i affÀr'n sa att jag kunde göra vilket som: antingen ta dem frÄn cd:n direkt in i Cubase LE eller via cdr till hdd och sedan in i Cubase LE. Men varför inte spara tid? Ta det direkt frÄn cd:n dÀrför, tyckte han.

SjÀlv tror jag det Àr ett fel i Systemet, pÄ sÄ sÀtt att cd-lÀsaren roterar sÄ mycket lÄngsammare Àn hdd:n. Som du skriver sÄ gÄr det lÄngsammare med cd-lÀsaren. Det gÄr helt enkelt sÄ lÄngsamt att det inte funkar alls...

😕

musik (oregistrerad)
Postat
Ser ocksÄ att du fortfarande inte riktigt verkar förstÄtt att cda-filer inte innehÄller nÄgon audio. Dom pekar bara pÄ spÄr som man kan ha skapat av exempelvis wav-filer.

JodÄ, jag vet. Man fÄr skilja mellan Audiofil (cda) och Datafil (wav).

Se dock Pitekillens inlÀgg ovan...

😕

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Dessutom ska jag pÄpeka för alla kompisar som sÀger att det Àr bÀttre att ha lÄtarna pÄ cd i minneskrÀvande Wav-format Àn pÄ mp3 - för "det lÄter bÀttre" Àn mp3 - att det inte kommer att lÄta ett dugg bra om de Àr i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... RÀtt va?  D.s

Nu cyklar du.

Det ÄR bĂ€ttre att ha ljud lagrat som .wav Ă€n som .mp3.

Men dÀremot gÄr de inte att spela upp i en vanlig CD-spelare.

Det gÄr inte mp3-filer heller.

Men nÀr man brÀnner en ljud-cd av dessa filer för att kunna spela i en CD sÄ Àr det bÀttre att utgÄ frÄn .wav Àn .mp3.

.slut.

Redigerat av MrPhil
musik (oregistrerad)
Postat
Dessutom ska jag pÄpeka för alla kompisar som sÀger att det Àr bÀttre att ha lÄtarna pÄ cd i minneskrÀvande Wav-format Àn pÄ mp3 - för "det lÄter bÀttre" Àn mp3 - att det inte kommer att lÄta ett dugg bra om de Àr i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... RÀtt va?  D.s

Nu cyklar du.

Det ÄR bĂ€ttre att ha ljud lagrat som .wav Ă€n som .mp3.

Men dÀremot gÄr de inte att spela upp i en vanlig CD-spelare.

Det gÄr inte mp3-filer heller.

Men nÀr man brÀnner en ljud-cd av dessa filer för att kunna spela i en CD sÄ Àr det bÀttre att utgÄ frÄn .wav Àn .mp3.

.slut.

Du har helt rÀtt. Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att wav-filer inte lÄter ALLS nÀr de spelas i en cd/dvd-spelare, men att mp3-filer gör det, i dvd-spelare med stöd för sÄdan uppspelning alltsÄ... HÄller med om att audio-cd lÄter bÀttre Àn mp3. Det Àr nog dÀrför jag inte har nÄn mp3-spelare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.