Egghuvud Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Vem vill bli "artist" egentligen? Funderar mycket över det där med Artist. Vad är det? Hur blir man det? Var går skiljelinjen mellan att vara t e x sångare/musiker och artist? Har inte ordet artist fått en litet löjets skimmer över sig? Enligt ett uppslagsverk på nätet så är en artist: ”Artist, person som på ett eller annan sätt uppträder.” Jaha uppträder men ett uppträde kan ju vara ap-konster på alla möjliga sätt. Enligt uppslagsverk är uppträdande: inför publik ”framträda”…hmmm framträda…. Enligt SAOL är ”framträda” att skymta fram, visa sig…Tja det blev inte mycket klarare. Jag fortsätter at Googla för att få klarhet. Veckans artist vecka 20 2004 är enligt P2: Takács-kvartetten – hmmm det verkar seriöst ju. På artistguiden kan man hyra en gästbartender. Tänker osökt på Robinssonfolk som harvar runt i landet och uppför ap-konster. Läser en artikel i Aftonbladet om Bert och den svenska Artisteliten. De består enligt artikeln av bla Kikki Bettan Lotta samt Tomas Ravelli….Hmmm Tja en fotbollsartist kanske. Och Prince sedan som är känd som the artist och allt det där. Blev inte mycket klarare Hmmmm vad säger ni? Vill ni bli artister?
hammagrella Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Hmm, bra fråga. Måste nog fundera ett tag till. Men apropå Ravelli, vill minnas att han blev utsedd till "ÅRETS ROLIGASTE IDROTTSMAN" för några år sen, eftersom han hade skrikit rakt i örat på Pontus Kåmärkt på en match plus att han gjort kosackdans mot kameran. Star quality om man säger..... Och bara för det blev han för resten av sitt liv inbjuden till tv-soffor och lekprogram. Är absolut inte misunnsam mot den käre målishjälten, men min poäng är att i vissa kretsar är det jäkligt lätt att bli "artist" eller "kändis". Annat exempel är t ex med den helgalna, tokiga, spattiga, kluriga Carolina Kluft som gjorde lite grimaser mot en kamera vid nån tävling - vips så fick hon karamellodiktstipendiet. Tredje exemplet är John Pohlman som ju blev känd som Sveriges roligaste väderman i TV. Varför? Var han typ Jim Carrey? Nä, jag tror han hade med sig ett paraply i studion en gång. Så - ska man bli kändis så måste man hitta en oexploaterad nich och göra något bara så lite oväntat. Jag kan lova er att om ett socialdemokratiskt grått stadsråd skulle moona mot talarstolen så skulle han/hon bli årets politikerpersonlighet. Svårare att göra nåt oväntat inom musikbranchen helt klart.... Snacka om off topic 😄
tordA Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 bli eller inte bli... jag tror nog att det är något man ÄR outvecklat så kan artistskapet tränas men man måste nog "ha det i sig" 😄
Reason Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Sen har det väl lite med talang att göra oxå. Robert Arselberg hade en fin talang vid namn pruttmannen i sitt program 😄
spaceman Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Det är väl samma sak som vad är en stjärna? Fotbollstjärna, rockstjärna, stjärna en avokado. Artist kan man ju vara med en fotboll som på cirkus med jongleringsbollar. Artist är en utryck som framförallt massmedia använder i alla möjliga sammanhang mera än i dagligt tal.
Rix Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Sen har det väl lite med talang att göra oxå. Robert Arselberg hade en fin talang vid namn pruttmannen i sitt program 😄 Mr. Methane från England ju!! I grön trikå framförde han God Save the Queen med mumindalen till bredden fylld med barnpuder. Kvalitetsunderhållning och en stor artist om ni frågar mig.
Tokas Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Jag går dit musiken tar mig, artist eller inte artist.
hackeman Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Jag föredrar betydelsen av ordet "artist" på engelska. Svenskans "artist" översätter (bl.a) till "performer" på engelska, och just att uppträda verkar vara en förutsättning för att berättigas svenska titeln "artist". Däremot engelskans "artist" översätter (bl.a) till "konstnär" på svenska, vilket man inte behöver uppträda för att vara. I engelskan räcker det att vara artistic/konstnärlig(t lagd) för att vara "an artist" (typ). 😄 Således - vi som sitter här o komponerar musik, och inte uppträder, vi är artists (eng) medans de som uppträder är artister (sv). 😛 Artist - javisst! 😉
Egghuvud Postat 17 augusti 2004 Trådstartare Postat 17 augusti 2004 den som inte är så bra då... är den ap-trist?
spaceman Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Den som sjunger playback då..är den en statist? Det är en artist sampling. 😆
insolitus Postat 17 augusti 2004 Postat 17 augusti 2004 Själv kallar jag mig nog musiker... Det tycker jag räcker! 🙂
MusicGene Postat 21 augusti 2004 Postat 21 augusti 2004 Här är några riktiga artister/musiker. Rock n' Roll bäbä!artister
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.