Jump to content
Annons

Sälja sina alster.


Palleman (oregistrerad)

Recommended Posts

Visst minskar den traditionella skivförsäljningen. Tycker ändå inte Pallemans idé är helt oäven. Tror bara det gäller att sätta press på de band/artister som skickar in skivorna som ska säljas. Kanske ska man förslagsvis kräva ett par hundra kronor av varje grupp som vill att skivorna ska säljas på sidan, som en typ uppläggningsavgift. Hindrar folk att bara ösa in osålt material till företaget och ger banden mer press att vara ute och spela och marknadsföra sig själva om man inte vill gå back. Om skivan sen säljs för 100 kr på sidan går 30 till företaget och 70 till bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Palleman (oregistrerad)
Visst minskar den traditionella skivförsäljningen. Tycker ändå inte Pallemans idé är helt oäven. Tror bara det gäller att sätta press på de band/artister som skickar in skivorna som ska säljas. Kanske ska man förslagsvis kräva ett par hundra kronor av varje grupp som vill att skivorna ska säljas på sidan, som en typ uppläggningsavgift. Hindrar folk att bara ösa in osålt material till företaget och ger banden mer press att vara ute och spela och marknadsföra sig själva om man inte vill gå back. Om skivan sen säljs för 100 kr på sidan går 30 till företaget och 70 till bandet.

Typ så jag menade, fast ett par hundra kan vara lite för högt. Jaja en liten budget på detta ska utarbetas.

Tur man har gått företagsekonomi A på högskola. haha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Palleman (oregistrerad)
Ha ha...ja den var lärorik den kursen! Jag skulle kunne skissa ned Maslows behovs-trappa för att ytterliggare lägga grunden för idén!

Haha den har jag fan glömt bort.... usch och fy på mig.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en affärside i natt när jag itne kunde sova. Med en skivaffär på nätet där sådanna som er utan skivkontrakt kan sälja sina skivor.

Hade sporadiskt tänkt mig ett företag där vanligt folk skickar de skivor man vill sälja. (alltså all skivproduktion sköts av musikern själv) Och där sedan företaget säljer vidare och då får musikern pengar i efterhand beroende på försäljningen.

Musikern får då betala en summa för att ha sina skivor på sidan.

Är det någon här som skulle tända på iden och kunna tänka sig att skicka sina skivor för försäljning.

Denna ide är bara på tankestadiet och jag kollar bara upp intresset för affärsiden.

Vore tacksam för förslag och påpekningar m.m.

Mvh Palleman

Hej!

Jag driver ju ett mp3-bolag där vi släpper all musik för gratis nerladdning.

I princip är det dansmusik vi gör, men även lite "lyssningselectronica".

Vi får skapligt med press just nu, P3 dans supportar också, men likväl är det svårt att få riktigt många att hitta till sidan.

Detta tror jag är det största problemet; det finns för mycket därute som konkurrerar om uppmärksamheten!

Mitt tips är att göra det väldigt smalt och att vara oerhört noga med att bara släppa upp bra grejer. Mp3.com älskades ju av alla musiker, men hur många orkade egentligen sitta och lyssna igenom allt elände på sajten, i hopp om att hitta nåt kul?

Sedan tror jag också, som tidigare sagts, att det är svårt att få folk att betala för skivor. Man måste ha något väldigt speciellt att komma med för att nån ska bry sig.

Att bara låta musiker-som-saknar-skivkontrakt i största allmänhet bjuda ut sina skivor till försäljning tror jag riskerar att bli en affär enbart för släkt och vänner.

Och då måste man ju fråga sig om det är värt besväret?

Grundtanken och platsen är rätt; musik ska spridas via nätet och jag tror faktiskt också att den (så långt det är möjligt) måste vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...