Jump to content
Annons

Jag ger bort min EP! Hur gör ni?


lonewind

Recommended Posts

Funderar/planerar (sen några månader tillbaks) att släppa en EP jag med. Blir nog gratis nerladdning det med. Håller på och skriver låtarna just nu!

Kanske kan bli en kul trend det här att släppa hela EP's på det här forumet 😉

/Daniel

Man kanske skulle starta en sida med artister som är villiga att ge ut webbskivor... Tankar runt detta? Ska vi spåna lite?

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Okej, vad har du för mikrofonförstärkare då?

Toneport UX2 (jag tycker inte att den låter bra själv så det är min gissning till boven

Har du spelat in i minst 16bit/44khz?

24/48 på den här låten

Har du varit noga med gain, så att den ligger nära 0db hela tiden när du spelar in?

Jajjebulle

Inte för att jag tror att det är boven i det här dramat, men om man kör med 24bitar finns ingen som helst anledning att ligga nära 0dB när man spelar in. Tvärtom ska inspelningsprogrammen funka bättre om man istället låter insignalen ligga nånstans runt -12dB!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Inte för att jag tror att det är boven i det här dramat, men om man kör med 24bitar finns ingen som helst anledning att ligga nära 0dB när man spelar in. Tvärtom ska inspelningsprogrammen funka bättre om man istället låter insignalen ligga nånstans runt -12dB

I princip har man lika hög bakrundsnoise oberoende av bitdjupet. Det blir bara en annan skala på det hela. I inspelningsprogrammet har man sedan headroom tillräckligt. En stark insignal är ALDRIG dåligt, en svag insignal är OFTAST sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag tror att det är boven i det här dramat, men om man kör med 24bitar finns ingen som helst anledning att ligga nära 0dB när man spelar in. Tvärtom ska inspelningsprogrammen funka bättre om man istället låter insignalen ligga nånstans runt -12dB

I princip har man lika hög bakrundsnoise oberoende av bitdjupet. Det blir bara en annan skala på det hela. I inspelningsprogrammet har man sedan headroom tillräckligt. En stark insignal är ALDRIG dåligt, en svag insignal är OFTAST sämre.

Jag är inte säker på att det här har något som helst att göra med att min sånginspelning låter lite keff enligt somliga (själv tycker jag det är helt ok). Jag är iaf övertygad om att det bara är så att UX2 har ett ganska starkt egenbrus och det oavsett bitrate eller vad det nu kan vara.... Det påverkar ju egentligen heller inte själva sångljudet nämnvärt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att det här ovanstående är en lite spännande idé.

Ingen som har några tankar runt det eller lite feedback?

Jag vet inte om jag käkat osynlighetsgröt. Men är det fortarande ingen som vill svara på om det är en intressant ide med en sida där man fritt får lägga upp sina album och dessutom ha fri kontroll över designen på sin sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en intressant ide med det där online-bolaget som släpper gratis EPs..

Isåfall ska man ju nischa sig på att enbart släppa EP's, och inte album eller enstaka låtar.. 😳

Man skulle också kunna ha en tjänst så att man får låtarna hemskickade på skiva, med ett tryck, för en mindre summa på t.ex. 50 kr. Vet dock inte riktigt vad skatteverket säger om sådant ..?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Isåfall ska man ju nischa sig på att enbart släppa EP's, och inte album eller enstaka låtar.. 😳

Man skulle också kunna ha en tjänst så att man får låtarna hemskickade på skiva, med ett tryck, för en mindre summa på t.ex. 50 kr. Vet dock inte riktigt vad skatteverket säger om sådant ..?

/Daniel

Isåfall ska man ju nischa sig på att enbart släppa EP's, och inte album eller enstaka låtar.. 🙂

Har du någon särskild tanke till varför man inte borda bredda sig till album? Enstaka låtar är jag med på att det inte hör hemma på en sån här sida.

Man skulle också kunna ha en tjänst så att man får låtarna hemskickade på skiva, med ett tryck, för en mindre summa på t.ex. 50 kr.  Vet dock inte riktigt vad skatteverket säger om sådant ..?

Det tycker jag är en mycket lovande idé. Det är väl inte värre än att man får registrera sig som företag? Fast kanske inte är så bara? Någon som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isåfall ska man ju nischa sig på att enbart släppa EP's, och inte album eller enstaka låtar.. 🙂

Man skulle också kunna ha en tjänst så att man får låtarna hemskickade på skiva, med ett tryck, för en mindre summa på t.ex. 50 kr.  Vet dock inte riktigt vad skatteverket säger om sådant ..?

/Daniel

Isåfall ska man ju nischa sig på att enbart släppa EP's, och inte album eller enstaka låtar.. 🙂

Har du någon särskild tanke till varför man inte borda bredda sig till album? Enstaka låtar är jag med på att det inte hör hemma på en sån här sida.

Man skulle också kunna ha en tjänst så att man får låtarna hemskickade på skiva, med ett tryck, för en mindre summa på t.ex. 50 kr.  Vet dock inte riktigt vad skatteverket säger om sådant ..?

Det tycker jag är en mycket lovande idé. Det är väl inte värre än att man får registrera sig som företag? Fast kanske inte är så bara? Någon som har erfarenhet?

Gillar idén. En gratis EP-sida för artister som förhoppningsvis är up & coming.

Ska man bara kunna ladda ner musiken är det enkelt – krävs inte mer än serverplats och en lämplig webbapplikation.

Ska man däremot kunna beställa skivorna blir det ett större projekt. Vem sköter

CD-pressningen/bränningen? - antingen företaget självt (som då tar en bit av 50-kronorskakan)

eller så går beställningen från sidan direkt till artisten som får bränna ut CD:n hur han själv vill.

I mindre skala skulle även första varianten funka med skatteverket. Företaget pröjsar artisten

för beställda EP:s, artisten tar själv upp det i deklarationen som inkomst av hobbyverksamhet.

...Men, grejen var ju att det skulla va gratis. Jag gillar alternativet gratis nedladdning, om man vill ha "riktig skiva" går beställningen till artisten personligen. Det ger en sån skön hantverks-underground-touch på hela grejen 😳

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar idén. En gratis EP-sida för artister som förhoppningsvis är up & coming.

Ska man bara kunna ladda ner musiken är det enkelt – krävs inte mer än serverplats och en lämplig webbapplikation.

Ska man däremot kunna beställa skivorna blir det ett större projekt. Vem sköter

CD-pressningen/bränningen? - antingen företaget självt (som då tar en bit av 50-kronorskakan)

eller så går beställningen från sidan direkt till artisten som får bränna ut CD:n hur han själv vill.

I mindre skala skulle även första varianten funka med skatteverket. Företaget pröjsar artisten

för beställda EP:s, artisten tar själv upp det i deklarationen som inkomst av hobbyverksamhet.

...Men, grejen var ju att det skulla va gratis. Jag gillar alternativet gratis nedladdning, om man vill ha "riktig skiva" går beställningen till artisten personligen. Det ger en sån skön hantverks-underground-touch på hela grejen  :rolleyes:

Härligt att höra....

jag har faktiskt diskuterat lite med några rätt tunga webbsnubbar idag om att starta den här sajten med hjälp av dem....

Så jag hör gärna mera idéer runt det här... tror jag kanske ska starta en egen tråd om det.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho... jag sitter och gör nya skivor för de har redan tagit slut de första.... Jag är glad

Oj.... jädrar vad jag ska ut på rockklubb nu och dela ut skivor

Och alla gick åt och mycket glad respons... sjukt bra kväll... Det är så kul hur glada folk kan bli för en liten skiva. Känner mig som jultomten, eller kanske santa's little helper :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi har spelat in samanlagt 3 fullängdsdemos av varierande kvalitet. Alla är släppta gratis i sin helhet på vår hemsida. Har aldrig förstått resonemanget när man ska sälja sina demos för en tjuga eller en femtilapp eller vad det är. Dom flesta kommer förmodligen dra sig ur när det kostar pengar. Hellre då att jag ger bort min musik på den nivån, det kommer nog betala sig i längden.

Är nån intresserad så finns det som sagt 3 gratis doom/gothic metal-skivor att hämta 😉 Påminner en hel del om My dying bride, moonspell o sånt.. opeth kanske.. ibland.

http://www.sabachthani.org eller http://www.myspace.com/sabachthanisweden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...