Jump to content
Annons

Jag ger bort min EP! Hur gör ni?


lonewind

Recommended Posts

du lägger det på musikarkivet.se om du har möjlighet till sånnt.

ja, det har jag normalt sett. Men nu när jag måste in för att ändra bort Hallelujah från skivan fort (det blev snabbt en mycket större grej än jag kunde tro det här släppet). Så kommer jag inte in på servern.... De är bara att slita sig i skägget och be för att inte någon ond Leonard Cohen representant börjar snoka runt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låter bra det här.

Ett hett tips är dock att skaffa en bättre mikrofon..

/Daniel

Jaså... ja kanske... jag har en AKG Perception 200 och jag tycker den är helt sjysst. Men däremot är jag ingen höjdar producent direkt så jag misstänker att det kanske är det som gör att du tycker sången låter lite B

Okej, vad har du för mikrofonförstärkare då?

Har du spelat in i minst 16bit/44khz?

Har du varit noga med gain, så att den ligger nära 0db hela tiden när du spelar in?

Eller har du helt enkelt kört sången genom någon konstig rör-emulator?

Konstigt låter det iaf. Instängt, burkigt och lågupplöst.

Mikrofonen är det nog inget fel på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad har du för mikrofonförstärkare då?

Toneport UX2 (jag tycker inte att den låter bra själv så det är min gissning till boven

Har du spelat in i minst 16bit/44khz?

24/48 på den här låten

Har du varit noga med gain, så att den ligger nära 0db hela tiden när du spelar in?

Jajjebulle

Eller har du helt enkelt kört sången genom någon konstig rör-emulator?

Bara lite kompressor, de-esser, reverb och delay

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en del bra script på google,

Google sök!

Sen kan man ju använda webstat om man sätter ett vidare skicknings script på sidan web webstat scriptret inlagt.

<script LANGUAGE="JavaScript">

//***---Efter hur många millisekunder ska man skickas vidare. 0=På direkten; 3000=3 sekunder.
meta_tid=15000

//***---Ange till vilken sida man ska komma här nedan.
sida="http://www.nexustwins.com"

function meta()
{
//***---Ersätt "self" mot "top" om den nya sidan ska komma i helskärm. Om sidan ska komma i en viss frame, ersätt "self" mot "parent.FRAMENSNAMN".
top.location=sida
}
setTimeout("meta()",meta_tid)
//-->
</SCRIPT>

Tiden i scriptet ligger på 15 sek, notera att du ska lägga detta script under din webstat counter eftersom det finns en liten risk att sidan inte hinner laddas klart innan den skickar vidare i till nästa sida. Lite kladdigt är det ochså. Men hoppas att det duger!

------------------------------------

För övrigt tycker jag att det är bra att släppa egna skivor på nätet. Om jag skulle gjort det skulle jag gjort en HTML sida där en låtlista finns så man kan ladda ner varje låt för sig eftersom man kommer att få långt fler nerladdningar på varjje låt eftersom folk med sämre linor inte orkar att tanka ner 100 mb.

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag att det är bra att släppa egna skivor på nätet. Om jag skulle gjort det skulle jag gjort en HTML sida där en låtlista finns så man kan ladda ner varje låt för sig eftersom man kommer att få långt fler nerladdningar på varjje låt eftersom folk med sämre linor inte orkar att tanka ner 100 mb.

//Nexustwins

Hej, tusen tack för jättebra tips.

Jag har precis köpt www.chrismichols.com (ännu inte aktiverat). Och fått serverplats av ett par supersjyssta kompisar,( deras sida är värd att kika på www.musikarkivet.se), så efter jag fått igång den ska det inte vara några större problem hoppas jag att föra statistik.

Eftersom det bara är en EP så är den inte större än 40MB tror jag så det är förhoppningsvis en bra grej. Kommer nog lägga kut låtarna separat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad har du för mikrofonförstärkare då?

Toneport UX2 (jag tycker inte att den låter bra själv så det är min gissning till boven

Har du spelat in i minst 16bit/44khz?

24/48 på den här låten

Har du varit noga med gain, så att den ligger nära 0db hela tiden när du spelar in?

Jajjebulle

Eller har du helt enkelt kört sången genom någon konstig rör-emulator?

Bara lite kompressor, de-esser, reverb och delay

Okej 😉 .. Hur som helst så är det bra musik, och det är ju det viktigaste. Dock så är jag lite av en ljudnerd, så jag kan tycka att ett visst av ljud kan förstöra en låt så att säga.

Med det säger jag alltså att det är/kan vara subjektivt vad som är bra och dåligt ljud 😄

/Diplomat-Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad har du för mikrofonförstärkare då?

Toneport UX2 (jag tycker inte att den låter bra själv så det är min gissning till boven

Har du spelat in i minst 16bit/44khz?

24/48 på den här låten

Har du varit noga med gain, så att den ligger nära 0db hela tiden när du spelar in?

Jajjebulle

Eller har du helt enkelt kört sången genom någon konstig rör-emulator?

Bara lite kompressor, de-esser, reverb och delay

Okej 😉 .. Hur som helst så är det bra musik, och det är ju det viktigaste. Dock så är jag lite av en ljudnerd, så jag kan tycka att ett visst av ljud kan förstöra en låt så att säga.

Med det säger jag alltså att det är/kan vara subjektivt vad som är bra och dåligt ljud 😄

/Diplomat-Daniel

Härligt att höra att du gillar musiken. Verkligen.

Jag börjar bli lite ljudnerd själv så snart blir jag väl tvungen att köpa mig en dyr mickförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var med och släppte en folkmusikskiva -99, vi gjorde en egen produktion, vi fick studiotid via tjänster/gentjänster, samma med layout på skivan... Vi sålde 1500 ex av skivan, ganska bra för att vara hyfsat anonym inom folkmusikgenren... med tanke på att vi lade ut ca 25 000 totalt, på skivan, inkl. tryck och ncb å allt... Inom folkmusikvärlden behöver vi oftast inte vara oroliga för att ordna med distr. då man nästan uteslutande säljer skivor vid gig... Det säljs väldigt lite folkmusik ute i affär´n... Om man inte tillhör dom ledande grupperna... vilka inte heller säljer nån nämnbar mängd skivor ute i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var med och släppte en folkmusikskiva -99, vi gjorde en egen produktion, vi fick studiotid via tjänster/gentjänster, samma med layout på skivan... Vi sålde 1500 ex av skivan, ganska bra för att vara hyfsat anonym inom folkmusikgenren... med tanke på att vi lade ut ca 25 000 totalt, på skivan, inkl. tryck och ncb å allt... Inom folkmusikvärlden behöver vi oftast inte vara oroliga för att ordna med distr. då man nästan uteslutande säljer skivor vid gig... Det säljs väldigt lite folkmusik ute i affär´n... Om man inte tillhör dom ledande grupperna... vilka inte heller säljer nån nämnbar mängd skivor ute i butik.

Om jag inte räknar som en treåring (vilket jag faktiskt är känd för att göra kroniskt) så måste det väl varit en förlustaffär för er eller?

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var med och släppte en folkmusikskiva -99, vi gjorde en egen produktion, vi fick studiotid via tjänster/gentjänster, samma med layout på skivan... Vi sålde 1500 ex av skivan, ganska bra för att vara hyfsat anonym inom folkmusikgenren... med tanke på att vi lade ut ca 25 000 totalt, på skivan, inkl. tryck och ncb å allt... Inom folkmusikvärlden behöver vi oftast inte vara oroliga för att ordna med distr. då man nästan uteslutande säljer skivor vid gig... Det säljs väldigt lite folkmusik ute i affär´n... Om man inte tillhör dom ledande grupperna... vilka inte heller säljer nån nämnbar mängd skivor ute i butik.

Om jag inte räknar som en treåring (vilket jag faktiskt är känd för att göra kroniskt) så måste det väl varit en förlustaffär för er eller?

nja.... vi tog 150 per skiva... X (gånger) 1500 skivor = 225 000... eller räkna bort lite

men vi gick med bra vinst...

EDIT;

sen sålde vi endel till företag som fick rabatt, men hursomhelst, så gick vi med en jädra vinst på den omgången.. Inte en enda skiva såldes i butik

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var med och släppte en folkmusikskiva -99, vi gjorde en egen produktion, vi fick studiotid via tjänster/gentjänster, samma med layout på skivan... Vi sålde 1500 ex av skivan, ganska bra för att vara hyfsat anonym inom folkmusikgenren... med tanke på att vi lade ut ca 25 000 totalt, på skivan, inkl. tryck och ncb å allt... Inom folkmusikvärlden behöver vi oftast inte vara oroliga för att ordna med distr. då man nästan uteslutande säljer skivor vid gig... Det säljs väldigt lite folkmusik ute i affär´n... Om man inte tillhör dom ledande grupperna... vilka inte heller säljer nån nämnbar mängd skivor ute i butik.

Om jag inte räknar som en treåring (vilket jag faktiskt är känd för att göra kroniskt) så måste det väl varit en förlustaffär för er eller?

nja.... vi tog 150 per skiva... X (gånger) 1500 skivor = 225 000... eller räkna bort lite

men vi gick med bra vinst...

EDIT;

sen sålde vi endel till företag som fick rabatt, men hursomhelst, så gick vi med en jädra vinst på den omgången.. Inte en enda skiva såldes i butik

Oj haha... jag sa ju det.... jag behöver kanske inte nämna att mattedelen inte var den del på HP som drog upp betyget :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag var med och släppte en folkmusikskiva -99, vi gjorde en egen produktion, vi fick studiotid via tjänster/gentjänster, samma med layout på skivan... Vi sålde 1500 ex av skivan, ganska bra för att vara hyfsat anonym inom folkmusikgenren... med tanke på att vi lade ut ca 25 000 totalt, på skivan, inkl. tryck och ncb å allt... Inom folkmusikvärlden behöver vi oftast inte vara oroliga för att ordna med distr. då man nästan uteslutande säljer skivor vid gig... Det säljs väldigt lite folkmusik ute i affär´n... Om man inte tillhör dom ledande grupperna... vilka inte heller säljer nån nämnbar mängd skivor ute i butik.

Om jag inte räknar som en treåring (vilket jag faktiskt är känd för att göra kroniskt) så måste det väl varit en förlustaffär för er eller?

nja.... vi tog 150 per skiva... X (gånger) 1500 skivor = 225 000... eller räkna bort lite

men vi gick med bra vinst...

EDIT;

sen sålde vi endel till företag som fick rabatt, men hursomhelst, så gick vi med en jädra vinst på den omgången.. Inte en enda skiva såldes i butik

Ja nackdelen med mitt sätt är väl att man inte blir rik direkt.... Men man har kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar/planerar (sen några månader tillbaks) att släppa en EP jag med. Blir nog gratis nerladdning det med. Håller på och skriver låtarna just nu!

Kanske kan bli en kul trend det här att släppa hela EP's på det här forumet 😏

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...