Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Måste skruva till gitarrsoundet från Rammsteins "Engel". (exempel finns bifogat nedan)

Har tillgång till rätt duktig gitarrist (inte jag själv dvs 😉), en ESP EC1000 Deluxe, en Fender strata, en Epiphone les paul och Amplitube 2. Kan även låna hem NI's guitar rig om det hjälper...

Gitarrsoundet finns bifogat.

Vad säger era vana gitarristöron?

ESP:n genom en....?

Är själv kass på sånt här, ska spela in ett riff och preset-surfa nu... 😉

EXEMPEL: https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=567556

Redigerat av milton
Annons
Postat

Ett spår på varje sida med ett ljud, ett till spår på varje sida med ett annat ljud...

Rammstein kör en kombination av ENGL och Mesa Rectifier.

Använd LTD'n. Va tajt som fan. Blanda mellan dom olika ljuden.

Deras guror brukar ju va allt anant än dynamiska, och vanligtvis brukar man inte behöva så mycket kompressor till väldigt distade gitarrer men testa att slänga på lite och se hur det fungerar...

Du får prova dig fram och posta gärna nåt klipp så kanske man kan säga nåt mer...

studioigloo (oregistrerad)
Postat

Avänd inte Amplitube 2 om du söker ett doomsday gitarrljud

jag vet att det finns många där ute som tycker att Emulatorer och allsköns digital skit gör jobbet. Men sådant har mig veteligen, aldrig varit sättet som banden jag tror du gillar fixat sin biff på ( oj nu blev jag inpopulär. Men skit samma)

ljudet du söker börjar enkel och slutar svårt

SM 57 +en polare som kan finjustera mic´n under tiden du lyssnar efter köttet

Det här med stärkaren. klart man skall ha en Messa (jag har en) men de är dyra så om du inte kan låna eller hyra någon, får du koll upp andra lösningar. Själv har jag fått fram grymt feta ljud med en, Vox bulldog distortion, som jag kör rakt in i en Ibanez GX 60b( bass förstärkare med ett 18 tums bredbands högtalare.

syrrans lille fender stärkare och bra distpeda. En Korg tonwork Hyperdistortion rakt in i datorn´s ljud kort. vad som helst sedan om du inte blir nöjd, kan du ju kör på med "amputations" pluggar i datorn. sorry för tonen men jag är av den gamla skolan

det där med det feta gitarr ljudet är inget helt enkelt. i mixen samverkar ljudet på ett komplext vis med övriga instrument så det behöver inte nödvändigtvis var fetheten i gitarrljudet som gör det så där gött som vi alla gillar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.