Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla inspelare?

DET här är kanske för basic för att platsa här (släng ut mig i så fall) MEN vad gör man när man inte vet?? ---frågar och hoppas att någon kunnig vill hjälpa till.

Jag är NY på allt vad gäller dator + ljud. 😱

Vill någon vänlig själ vara snäll och förklara för mig hur ljudsignalen AUDIO går i en dator

(XP) och vidare till ett externt ljudkort?+ även tillbaka

Om man är ny och inte fattar detta så tror jag att man har svårt att förstå hur det övriga sedan hänger i hop.

Har jobbat med vanliga analoga mixerbord så dessa vet jag hur de fungerar.

1) om jag får ljud från tex en ljudfil på (datorns)radio eller på en CD skiva---

Hur går den signalen? Har externt ljudkort---firewire

Hur sparar jag den?

Behöver jag speciell programvara?

2) Måste datorns egen ljud- mixer ( den som kommer fram när man klickar på högtalar-symbolen) användas när jag har ett ljudkort med mixer ---- anar på ngt sätt att denna ställer in mastervolymen in i datorn ?? (vet ej om det är rätt)

3) Vad är det för fel om denna högtalarsymbol inte syns i fältet längst ner till höger på den andra datorn vi har?

4) Om jag får en väldigt svag utnivå till ljudkortet ---nästan inte hörbar vad kan vara felet?

5) Om ett ljud kommer från en radioutsändning jag hör via datorn och sedan skall skickas ut via mina högtalare:

5a) Hur går ljudsignalen från min internetuppkoppling---inne i datorn ---till ljudkort?

5b) VAR tar ljudkortet över hanteringen av signalen---och skickar den till ljudkortets utgång ---main out?

Hoppas att någon VILL svara på även sådana här riktiga nybörjarfrågor --fattar att dom är riktigt B ---(eller om ni har tips var man kan läsa om allt detta )

fruuuuktansvärt tacksam nybörjare!!!! 😄

LEGATO

Redigerat av Legato
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
3) Vad är det för fel om denna högtalarsymbol inte syns i fältet längst ner till höger på den andra datorn vi har?

Inget fel. Kruxa i "Place volume icon in the taskbar" under Control Panel -> Sounds and AUdio Devices -> Volume, om du tycker om att se högtalaren.

Postat

Hej tsmalmbe

Tack för svar!

Nej det är inte så att jag gillar just högtalaren MEN min tanke var att om denna volymregel styr volymen in i mitt ljudkort (VILKET JAG INTE VET du kanske kan detta--och kan ge mig tips) så trodde jag att det var praktiskt att ha denna symbol klick- bar för att snabbt ställa volymen IN OM dennna har ngt med in volymen till ljudkortet att göra?

Tacksam för svar från vem som vill

LEGATO

När jag kollade på detta ställe du beskriver var detta gråmarkerat dvs ej åtkomligt för att kryssa i ???

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.