illWill Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Hej! Har postat lite frågor här tidigare om studiobygge och vill tacka för alla bra svar. Har varit lite dålig på att hinna med att svara i de trådarna *skäms* men nu undrar jag då vad för mick som är bra och prisvärd vokalmick för 1-2000 kr? /William
Andreas L Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Ta du och sök lite efter frågor som rör mikrofoner, du kommer inte att bli besviken.
Claes Holmerup Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Börja gärna med att lyssna igenom mina testinspelningar. Det finns f.n. ca 60 olika micar som jag har spelat in sång, akustisk gitarr (tyvärr inte alla, men de flesta...) och material genom högtalare med. Du hittar dem på min testsite - adress finns i signaturen. 😱
Janne Johansson Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Min favorit (för manlig sång) i prisklassen runt 2000 kronor är MXL V67. Du kan även testa MXL992, som är mer allround, om än ett par hundralappar dyrare. Sedan finns ju Rodes NT1000, som många säljer för under 2000 kronor, och som betraktas som väldigt prisvärd. Även den väldigt mångsidig.
trombonisten Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Hej William, det finns nog inget enkelt svar på din fråga. Tanken är ju att en vokalmik skall hjälpa till att skapa det "sound" man vill ha. Och det beror på så mycket, hur sångaren låter, hur låten är tänkt att bli med mera. En manlig rocksångare har ju så olika behov från en kvinnlig operasångare. Så den mik som passar perfekt för en röst kan vara rätt dålig för en annan. Så enda sättet är väl ändå att prova. Det verkar finnas en del favoriter som återkommer, men de flesta av "proffsens" favoriter hamnar över prisklassen du nämnt. Lite är det fråga om mystik, men det finns nog också en del erfarenhet samlad. En av de få som hamnar under gränsen är väl Shure SM58 och dess syskon SM57. Bägge är utmärkta på sång, tål massor av stryk och går att använda till både det ena och det andra. Det finns en hel mängd projektmikrofoner på marknaden under 2.000. Några är kanske rent av dåliga, men nästan allihop är nog helt OK. Jag har inte provat så många av dem, Claes har provat mängder av dem i stället. Och jag gick på hans tips och köpte en Studio Projects B1 och kan väl passa rekommendationen vidare. Kring 1000 lappen och helt OK, inte låter jag som en rockstjärna med den miken, men det har nog med mest med mig att göra. Du kommer säkert att få massor av favoriter i förslag, men som sagt, det handlar om att det skall passa rösten. Lycka till i sökandet.
alexfree Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Studio Projects C1 tycker jag är skitbra, om man nu kan hantera den och man har en bra mikpreamp!
hammagrella Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Jag kör med en JJLabs 010 som kostade under tusenlappen på Jam. Jag kanske är helt okritisk men jag tycker den är kanonbra (med en micpreamp)! Nu jämför jag iofs med en hel del halvtaskiga lajv-mickar jag haft tidigare, så jag kanske nöjer mig med lite, men som sagt, du ville ju ha nåt billigt också.
alexfree Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 har en c1, väldigt varm och krispig! hur hanterar du krispigheten?....sänker du några db där uppe i mixningen eller har du kvar dem? Jag tycker C1+VTB1 är oslagbara i det prissegmentet!!!
alexfree Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 (redigerat) 😄 Redigerat 20 augusti 2004 av alexfree
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.