Jump to content
Annons

Osynkade inspelningar "tappar takten"

Dejavo

Recommended Posts

Hejsan! Det var ett tag sen som jag postade en tråd om det här.

Mitt problem är att ljud-spåren i te x audacity (har testat Cubasis VST 2.0 också) inte synkar med varandra. I ungefär 15 sekunder går spåren i takt men efter det så tappas takten mer och mer.

I förra tråden blev slutsatsen ungefär att mitt ljudkort är värdelöst och att jag bör skaffa ett nytt. Sagt och gjort! Nu har jag ett X-Fi Xtreme Music som har nåt slags inspelningsläge t o m. Men trots mitt nya ljudkort så har jag fortfarande det här problemet.

Mikrofonen är en Samson C01U USB. Eftersom den är kopplad till datorn via USB och inte ljudkortet så kanske det inte är så konstigt att det inte är nån skillnad sen sist, men jag har testat en desktopmikrofon som kopplas till ljudkortet och det är samma problem med den.

Vore himla trevligt med lite hjälp så man kan lösa det här 😛

Dela på andra sajter

Annons

Har nu testat ASIO4ALL drivisarna. Det finns ingen inställning i Audacity för att välja drivrutiner tyvärr och i cubasis så låter det ingenting av det jag spelat in om jag väljer de drivisarna. Det registreras ljudvågor konstigt nog. :S

Är väldigt tacksam för hjälp 😕

uppdatering:

Nu fick jag det att fungera för ljudkortet, som skrivbordsmicken är kopplad till. :rolleyes:

Redigerat av Dejavo
Dela på andra sajter

När folk pratar om att det skulle behövas ett byte av ljudkort, så brukar de inte mena byte till Soundblaster - men X-fi kortet ska väl fungera ganska ok i alla fall, om jag har förstått det rätt...

Kör du med ASIO4ALL, så finns risken att alla funktioner i kortet inte är tillgängliga. Kör med kortets egna ASIO-drivers för att allt ska fungera - för det ska finnas ASIO-drivers till X-fi kortet...

Dela på andra sajter

Okej nej det är nog inget värstingljudkort i dessa sammanhang men jag har inte så höga krav, bara att det fungerar för en glad amatör 😄

Mikrofonen är ju inte kopplad till ljudkortet så om jag väljer Creatives ASIO så hittas inte mikrofonen. ASIO4ALL däremot hittar mikrofonen.

Dela på andra sajter

Mitt problem är att ljud-spåren i te x audacity (har testat Cubasis VST 2.0 också) inte synkar med varandra. I ungefär 15 sekunder går spåren i takt men efter det så tappas takten mer och mer.

Kan det vara nåt knas med olika samplingsfrekvens på olika spår som sen "tvingas" över till en annan frekvens (av ljudkortet?) vid uppspelning på något sätt? En tanke bara.

Dela på andra sajter

Kan det vara nåt knas med olika samplingsfrekvens på olika spår som sen "tvingas" över till en annan frekvens (av ljudkortet?) vid uppspelning på något sätt? En tanke bara.

Hmm ingen aning. Jag vet inte vad samplingsfrekvenser innebär riktigt 🙂

I Audacity står följande: Standard samplingsfrekvens "22050hz"

Annars vet jag inte vart jag ska kolla det.

Dela på andra sajter

Hmm ingen aning. Jag vet inte vad samplingsfrekvenser innebär riktigt 🙂

I Audacity står följande: Standard samplingsfrekvens "22050hz"

Annars vet jag inte vart jag ska kolla det.

Någon annan kan förklara bättre, men det är typ hur många gånger per sekund som ljudet registreras.

44.100 khz är CD standard. Har för mig att det går att ställa frekvens separat för varje spår i Audacity? Vet inte alls om detta är problemet.. Men du kan ju kolla på info om dett ljudkort vad det klarar för frekvenser. Kör sen på 44.100 khz eller, om ljudkortet hellre föredrar 48.000 khz. Sen ställer du samma på alla spår/inställningar i Audacity.

Men jag är bara ute och cyklar nu.. Kan vara värt att kolla i.o.f.s. 😆

Förresten, ändras pitch/tonhöjd eller bara tempo?

Dela på andra sajter

Upptäckte en del intressanta saker när jag experimenterade med samplingsfrekvensen.

48000hz: Sologitarren kommer direkt i otakt och spelas ungefär på halvtonerna.

44100hz: Liiite bättre. Märks inte så mycket när jag spelar in gitarrer men det låter riktigt hemskt när jag spelar in tillsammans med ett metronom-spår.

32000hz: Nu blir det störningar i ljudet och i en inspelning med den här frekvensen så ändrades takten och allt i låten. Blev helt knasigt.

Har kollat så att alla spår kör på samma frekvens och inställningar. Ibland låter det nästan som att det fungerar. Ibland fungerar det ett tag för att sen gå otakt.

Det verkar som att resultatet varier gång från gång också.

(Och nej, det är inte jag som inte kan hålla takten 🙂)

Tack för din hjälp Flintan, uppskattas verkligen.

Redigerat av Dejavo
Dela på andra sajter

Tack för din hjälp Flintan, uppskattas verkligen.

Varsego, för all del, men jag kan eg. inte så mycket om sånt här... Har alltid kört ProTools och där går bara att ställa in en frekvens och så blir det samma i hårdvara, mjukvara, samt på alla spår.. Kör jämt på 44100 khz.

Men om ljudet/kanalen är inspelad i en viss samplingsfrekvens så bör den spelas upp i samma. Annars kommer den att pitchas upp/ned. Som jag förstår det har du möjlighet att använda filer med olika frekvens på olika spår i samma session men motsvarande fil måste spelas upp i rätt frekvens.

Har du kollat inställningar för drivrutinerna?

Kom igen nu, kan inte nån som kan PC, asio drivisar och Audacity svara?

Dela på andra sajter

Har pillat en del med Samsons ASIO-drivrutiner nu och installerat de bergsäkert enligt instruktioner. Konstigt nog hittas inte micken av dessa drivrutiner i inspelningsprogram. "No record device" står det när jag försöker spela in. :rolleyes:

Däremot hittas mikrofonen i enhetshanteraren och där står allt rätt till.

Det finns ju andra ASIOdrivisar som borde fungera. T ex ASIO4ALL och dessa hittar mikrofonen och det registreras och "ljudvågor" i kanalerna när jag spelar in med dessa. MEN det kommer inge ljud när jag lyssnar på det jag spelat in! Jättekonstigt för alla mätare rör på sig och så. Det blir så både i Cubasis och SoundForge.

Det skulle vara intressant att få ASIO4ALL att fungera på min samsonmick för de löste synkningsproblemet på min skrivbordsmicken.

Några ideér? 😆

Dela på andra sajter

´lite klargörning:

det är inte 44100 kHz, utan 44,1 kHz ELLER 44100 Hz...

ngt annat blir helt fel.. 😉

😏 Ja såklart. Ser att jag skrivit fel på flera ställen, vet inte varför, men själva andemeningen går ju fram iallafall...

Redigerat av flintan
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.