flintan Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Har sett, läst, hört, gjort det själv... Att skicka en skiva eller notpapper med rekommenderat brev till sig själv för att kunna styrka upphovsrätten om det skulle bli en tvist. Men vad bevisar detta egentligen?? Ingenting! Antingen har jag missat nånting eller också är det helt meningslöst att skicka brev till sig själv. Min fråga är: Vad bevisar att det som ligger i kuvertet låg där det datum som brevet blev stämplat?? Man kan ju lika väl ha skickat ett oförseglat brev, vänta fem år och sen lägga i vad man nu vill och voila...... 😛
Andreas L Postat 15 augusti 2004 Postat 15 augusti 2004 Har sett, läst, hört, gjort det själv... Att skicka en skiva eller notpapper med rekommenderat brev till sig själv för att kunna styrka upphovsrätten om det skulle bli en tvist. Men vad bevisar detta egentligen?? Ingenting! Antingen har jag missat nånting eller också är det helt meningslöst att skicka brev till sig själv. Min fråga är: Vad bevisar att det som ligger i kuvertet låg där det datum som brevet blev stämplat?? Man kan ju lika väl ha skickat ett oförseglat brev, vänta fem år och sen lägga i vad man nu vill och voila...... 😱 Menar du att man kan skicka ett brev som rekomenderat, utan att det är förseglat??? Det tror jag inte alls. Rekomenderat brev har en juridisk betydelse, det är därför detta används vid ex. delgivningar, bouppteckningar etc. där det med hänsyn till lagar är viktigt att en person tagit emot en viss sak vid en viss tid. Diskussionen har funnits här innan och precis som med allt så går det att förfalska, men vad som är förfalskning eller äkta är upp till en domstol att avgöra.
spaceman Postat 16 augusti 2004 Postat 16 augusti 2004 Varför använda snigelposten ? Dom flesta skivbolagen vill helst att man skickar eller ännu bättre mailar dom med länkar där dom kan få tag i dina alster i mp3 format. Skivbolagen ställer inga krav på att ljudkvaliten ska vara audio cd. Det är ändå innehållet i dina låtar som ska bedömas. Är det noter som gäller, är det samma sak där, konvertera noterna till t ex *.pdf format och mejla. När det gäller det upphovsmässiga delen, så kan du alltid spara dina utgående mail. Risken att skivbolagen skulle sno någons låt rakt av är ganska minimal.
Gonte Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Varför använda snigelposten ? Dom flesta skivbolagen vill helst att man skickar eller ännu bättre mailar dom med länkar där dom kan få tag i dina alster i mp3 format. Skivbolagen ställer inga krav på att ljudkvaliten ska vara audio cd. Det är ändå innehållet i dina låtar som ska bedömas. Är det noter som gäller, är det samma sak där, konvertera noterna till t ex *.pdf format och mejla. När det gäller det upphovsmässiga delen, så kan du alltid spara dina utgående mail. Risken att skivbolagen skulle sno någons låt rakt av är ganska minimal. Risken är inte att ett stort bolag sor låten, utan att ett annat band hävdar att de gjorde den först, och i bevisning i den situationen kan det va bra att ha skickat låten till sig själv som REK och sparat brevet oöppnat, då det i domstol väger mycket tyngre än en kopia av ett mail alltså har detta INGET samband med hur musiken skickas till skivbolag
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Hur ofta råkar man som musiker ut för att någon försöker sno ens låt? Finns det någon som känner till ett verkligt fall av dylik låtstöld?
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Finns väl ett antal fall med stora artisters (t.ex. Roxette om jag inte minns fel) låtar som anklagas för vara stölder. Men frågan är ju om det inte bara handlar om låtar som inte uppfyller "verkshöjd" och likheterna bara är slumpmässiga... Tror inte att man behöver va så särskilt orolig. Men jag har överlag en ganska så avlappnad (naiv?) inställning till saker och ting. Mer neurotiska människor kanske tycker om att gå omkrign och oroa sig...? 😕
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Finns väl ett antal fall med stora artisters (t.ex. Roxette om jag inte minns fel) låtar som anklagas för vara stölder. Du tänker på den där tok-losern som sitter i nån småländsk skog och stämmer Gessle med jämna mellanrum? Det var väl ett tag sedan han var ute och snyftade i Expressen, kanske dags igen?
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Jag känner inte till så mycket i det fallet, men det stämmer säkert. Skulle ha skrivit med att det även skulle kunna vara nån som bara bluffar och föröker få in lite pengar eller sina 15 minutes of fame...
android Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 tok-losern som sitter i nån småländsk skog 😕 Skulle kunna va nån som är med här ju! Finns en massa smålänningar på forumet.... 😉😆
hackeman Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Varför använda snigelposten ? Dom flesta skivbolagen vill helst att man skickar eller ännu bättre mailar dom med länkar där dom kan få tag i dina alster i mp3 format. Skivbolagen ställer inga krav på att ljudkvaliten ska vara audio cd. Det är ändå innehållet i dina låtar som ska bedömas. Är det noter som gäller, är det samma sak där, konvertera noterna till t ex *.pdf format och mejla. När det gäller det upphovsmässiga delen, så kan du alltid spara dina utgående mail. Risken att skivbolagen skulle sno någons låt rakt av är ganska minimal. Det finns fall där skivbolag "stulit" inskickat demomaterial och lagt det på annan artist. Det där har vi disktuerat förr (som så mycket annat här 😕 ). Att spara sina skickade mail bevisar inte ett jutta. Rekommenderade brev MÅSTE förslutas, precis om AndreasL påpekar, för att det ska hålla juridiskt. https://www.studio.se/index.php?showtopic=4250
hammagrella Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Den vandrande khaki-skjortan Robert Palmer snodde en låt rakt av från ett reggae-band som repade/lirade in i samma lokaler som han. Påstod senare att han gjort det omedvetet eftersom han hört låten i bakhuvudet utan att tänka på det under så lång tid. "Some guys have all the luck" hette låten och ironiskt nog är det väl forftarande RP som är känd som upphovsman..... Så kan det gå....
Andreas L Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Finns väl ett antal fall med stora artisters (t.ex. Roxette om jag inte minns fel) låtar som anklagas för vara stölder. Men frågan är ju om det inte bara handlar om låtar som inte uppfyller "verkshöjd" och likheterna bara är slumpmässiga... Tror inte att man behöver va så särskilt orolig. Men jag har överlag en ganska så avlappnad (naiv?) inställning till saker och ting. Mer neurotiska människor kanske tycker om att gå omkrign och oroa sig...? ☺️ Jag vill minnas att det där med Roxett handlade om "listen to your heart" och att refrengen sades komma ifrån en låtvers med Heart som hette "What about love" som legat på hitlistorna ett par år tidigare. Det är rätt likt, men jag tror itne att det blev någon större grej där. Öppningsriffet ifrån Gärdestads "Satellit" sägs ju ha kommit via Janne Schaffer ifrån TOTOs "Hold the Line". Men några riktiga stölder..? Det skulle väl vara fiolgnaget i Drängarnas "om du vill bli min fru" vilket är minst sagt snarlikt "tala om vart du skall resa" med landslaget. Det blev ju faktiskt "fällt" oxå. Annars är det nog väldigt sällsynt. Man får nog allt se till att göra något väldigt orginellt eftersom så oerhört mycket í populärmusiken är mer eller mindre återanvänt, både när det gället text och musik.
hammagrella Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Finns väl ett antal fall med stora artisters (t.ex. Roxette om jag inte minns fel) låtar som anklagas för vara stölder. Men frågan är ju om det inte bara handlar om låtar som inte uppfyller "verkshöjd" och likheterna bara är slumpmässiga... Tror inte att man behöver va så särskilt orolig. Men jag har överlag en ganska så avlappnad (naiv?) inställning till saker och ting. Mer neurotiska människor kanske tycker om att gå omkrign och oroa sig...? ☺️ Jag vill minnas att det där med Roxett handlade om "listen to your heart" och att refrengen sades komma ifrån en låtvers med Heart som hette "What about love" som legat på hitlistorna ett par år tidigare. Det är rätt likt, men jag tror itne att det blev någon större grej där. Öppningsriffet ifrån Gärdestads "Satellit" sägs ju ha kommit via Janne Schaffer ifrån TOTOs "Hold the Line". Men några riktiga stölder..? Det skulle väl vara fiolgnaget i Drängarnas "om du vill bli min fru" vilket är minst sagt snarlikt "tala om vart du skall resa" med landslaget. Det blev ju faktiskt "fällt" oxå. Annars är det nog väldigt sällsynt. Man får nog allt se till att göra något väldigt orginellt eftersom så oerhört mycket í populärmusiken är mer eller mindre återanvänt, både när det gället text och musik. Charlie Parker Junior och Huey Lewis var i tvist oxå om vem som hade skrivit Ghostbusters/I wanna new drug. Löjligt, det är ungefär som att tjafsa om Lundell snott ackordföljder av Springsteen och Dylan.....
Danny Cort (oregistrerad) Postat 13 oktober 2004 Postat 13 oktober 2004 Finns väl ett antal fall med stora artisters (t.ex. Roxette om jag inte minns fel) låtar som anklagas för vara stölder. Du tänker på den där tok-losern som sitter i nån småländsk skog och stämmer Gessle med jämna mellanrum? Det var väl ett tag sedan han var ute och snyftade i Expressen, kanske dags igen? Hehe Förmodligen är det dags snart igen. & PG kommer som vanligt försvara sig med att "det är klassiska powerpopackord", med all rätt naturligtvis. Den gubben som sitter & stämmer Gessle med lämna mellanrum hävdar alltid att han skrev just den låten som bidrag till melodifestivalen. Har Gessle tillgång till bidragsarkivet? vilken guldgruva isåfall. Eller inte.
Lindeberg Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Charlie Parker Junior och Huey Lewis var i tvist oxå om vem som hade skrivit Ghostbusters...... Hehe, du måste mena Ray Parker Junior...?
Nisse Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Jag har också vart lite paranoid av detta (Tänk om någon snor mig låt..? 😳 Hjälp vad gör jag då?), men har nu kommit till insikten att ingen förmodligen skulle ha något intresse av att stjäla mina alster ...ingen skulle kunna bli rik på mina låtar ändå 😛 //Nisse
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 (redigerat) Det finns fall där skivbolag "stulit" inskickat demomaterial och lagt det på annan artist. Visst, men risken är ju så minimal att alla ansträngningar i den rikningen är helt bortkastade. Om jag skulle skicka rekommenderade brev till mig själv varenda gång jag gör en ny låt skulle jag bli pank direkt. Och ja, vi har diskuterat det förut. Som sist så menar jag att om du är så duktig att nån vill sno din låt så har du inga problem med att fixa din försörjning, bara att skriva en till liksom. Redigerat 14 oktober 2004 av nattvaktaren
hackeman Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Det finns fall där skivbolag "stulit" inskickat demomaterial och lagt det på annan artist. Visst, men risken är ju så minimal att alla ansträngningar i den rikningen är helt bortkastade. Om jag skulle skicka rekommenderade brev till mig själv varenda gång jag gör en ny låt skulle jag bli pank direkt. Och ja, vi har diskuterat det förut. 🙁 Som sist så menar jag att om du är så duktig att nån vill sno din låt så har du inga problem med att fixa din försörjning, bara att skriva en till liksom. Dead end att diskutera det där med dig ju. Och du anser säkert dito. 😆
Nisse Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Som sist så menar jag att om du är så duktig att nån vill sno din låt så har du inga problem med att fixa din försörjning, bara att skriva en till liksom. Precis, om någon snor en låt kan man ta det som en komplimang typ.. 🙁 Sedan kan man skriva en ny, mycket bättre låt (och skicka den rekommenderad till sig själv då) och så är det bara att kamma in cashen sen 😆 //Nisse
hackeman Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Som sist så menar jag att om du är så duktig att nån vill sno din låt så har du inga problem med att fixa din försörjning, bara att skriva en till liksom. Precis, om någon snor en låt kan man ta det som en komplimang typ.. 😮 Sedan kan man skriva en ny, mycket bättre låt (och skicka den rekommenderad till sig själv då) och så är det bara att kamma in cashen sen 🙂 //Nisse Oksåhärdå: Person A gör dj-vligt bra musik, men har inte de rätta kontakterna och får inte ut sin musik kommersiellt. Person B gör inte hälften så bra musik, men har de rätta kontakterna. Person B's halvbra musik lanseras, marknadsförs och säljer som attans. Det där vet vi alla är en verklighet, varje dag spelas det exempel på radion. Låtar som är långt sämre än många låtar här på forumet. 😆 Nå, så person A blir inte upptäckt, annat än att person B upptäcker några av person A's verk, snor dem, och ger dem till sina kontakter som sina egna verk (alternativt att skivbolaget är med på det hela). De stulna verken lanseras genom de kommersiella jättarna, person B blir rik, person A blir blåst. Och då ska person A bara tycka "ajavafan det är ju bara trevligt att jag gör så pass bra musik att någon annan vill sno och tjäna pengar på den"...?!? 🙁 Och nä, jag syftar inte på mig själv. Varken A eller B.
lavrell Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 För att klara ut saker och ting så tar knappt några skivbolag (iaf dom större) emot mp3:or via mail pga att deras mailserver skulle bli överfull! Det är så sjukt mycket demos som skickas in till bolagen att dom hellre tar emot fysiska skivor. Dessutom finns även risken med virus vid dataöverföring.
hammagrella Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Oksåhärdå: Person A gör dj-vligt bra musik, men har inte de rätta kontakterna och får inte ut sin musik kommersiellt. Person B gör inte hälften så bra musik, men har de rätta kontakterna. Person B's halvbra musik lanseras, marknadsförs och säljer som attans. Det där vet vi alla är en verklighet, varje dag spelas det exempel på radion. Låtar som är långt sämre än många låtar här på forumet. ☺️ Nå, så person A blir inte upptäckt, annat än att person B upptäcker några av person A's verk, snor dem, och ger dem till sina kontakter som sina egna verk (alternativt att skivbolaget är med på det hela). De stulna verken lanseras genom de kommersiella jättarna, person B blir rik, person A blir blåst. Och då ska person A bara tycka "ajavafan det är ju bara trevligt att jag gör så pass bra musik att någon annan vill sno och tjäna pengar på den"...?!? 😉 Och nä, jag syftar inte på mig själv. Varken A eller B. A, åk hem till B, spöa upp honom, lägg honom i en koffert och låt Vladimir skeppa honom till Murmansk, sen snor A B's identitet (lätt fixat nuförtiden, kolla in Efterlyst för en instruktion) och lever mumma på listorna med rätta! 😉
Johan Royen Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Det där med rekommenderat brev är lite omtvistat, men principen är ju hsh att man ska se till att det blir jävligt förseglat, dvs stoppa skivan i kurvertet, slicka på fliken och vik ned den, se till att få det stämplat med datum osv och be att de drar en herrans massa genomskinlig tejp över datumstämpel, försegling osv osv. Det där med att spara utgående mail är däremot helt värdelöst. Utan vidare kunskaper kan man fejka emailkorrespondens mellan Adolf Hitler och Jesus angående midsommarfirandet 1401. Vi som jobbar med datorer har ivf den fördelen att vi kan plocka fram källfilerna med Microsofts något hårdare dateringar för när en fil är skapad osv osv....
hackeman Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Vi som jobbar med datorer har ivf den fördelen att vi kan plocka fram källfilerna med Microsofts något hårdare dateringar för när en fil är skapad osv osv.... Fast det går ju oxå att fejka, så det lär inte heller hålla vid en tvist...
Mr Keys Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Nä, det håller inte uteslutande i en juridisk tvist, men alla saker man har som pekar på att man har gjort låten hjälper till. I slutändan är det ändå bara ord mot ord, och då gäller det att vara trovärdig. Daterade filer på "backuper", rekomenderade bred till sig själv (gärna på hela projektet och i flera olika utvecklingsstadier), vittnen som kan intyga om vem som gjort låten osv osv....! Ju mer man samlar på sig som pekar på att man själv gjort låten, desto större chans är det att man klarar sig i en tvist.... Alla viktiga låtar vi har är skickade rekomenderat till oss själva, DVD-backuper ligger i bankfack där det tydligt syns när dessa "sattes in"....osv osv.... Jag är hellre onödigt försiktig och sover gott, än oförsiktig och orolig....
Mr Keys Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 men vad jag förstår så slutar det i 99% av fallen med förlikning....någon typ av 50/50 uppdelning....! Har som tur är alldrig själv varit inblandad i något tjafs, men vet flera som varit i situationen....
staf Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Folk här verkar tro att man tjänar miljarder när man skriver på ett skivkontrakt ?
Mr Keys Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Folk här verkar tro att man tjänar miljarder när man skriver på ett skivkontrakt ? Vad får dig att tro det?
Stinkey (oregistrerad) Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Man kan skaffa sig ett billigt notskrivar program t.ex. Note Worthy Composer (som jag brukar tjata om när jag får en chans), kostar runt $40. Sen skriver man ut och skickar till STIM, förutsatt att man är medlem, men det är ju gratis. Kostar ifs bläck och papper. (www.ntworthy.com)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.