Svarling Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 LÅTNAMN: Du ger mig liv ARTIST/GRUPP: Joakim Svärling GENRE: Slow soul LÅTLÄNGD: 2.50 KOMPOSITÖR: Joakim Svärling PRODUCENT: Joakim Svärling EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2007 FORMAT: mp3 STORLEK: 3.3 mb STATUS: Skiss LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag är ingen vidare soulsångare, men det är kul att byta genre ibland 🙂
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Låter ju trevligt. Mera slöa kompressorer för att få bättre koll på nivåer. Bort med autotunern, om du inte vill låta kastrerad? Lite ner med rösten. Lite mera liv i virveln kanske?
Southbound (oregistrerad) Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 ner med sången, annars riktigt skönt.
Svarling Postat 23 januari 2007 Trådstartare Postat 23 januari 2007 Låter ju trevligt. Mera slöa kompressorer för att få bättre koll på nivåer. Bort med autotunern, om du inte vill låta kastrerad? Lite ner med rösten. Lite mera liv i virveln kanske? Jag ska låta bli den där autotunern. Den dödar all personlighet och känsla. Håkan Hellström hade inte blivit stor med autotune 😆 Vad menar du med just "slö" kompressor? Seg attack å release?
mimla Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Jag personligen är väldigt kär i soul när den låter lite äldre, då det är lätt att det blir väldigt sliskigt när det görs lite modernare. Jag skulle därför föredra ganska mkt mindre reverb i hela produktionen, och framför allt på sången. (som jag för övrigt tycker är lite väl starkt mixad.) En sånhär låt drar sig väldigt lätt åt Mariah Carey-hållet, även om den har orgel, om den låter för modern. Det är ju bara min personliga smak som talar nu (inget fel på mariah carey fifan), men jag skulle t ex gärna se lite starkare och mer komprimerade körer som är nästan helt torra, och gärna lite smygdistade som ligger där bak och tar över lite av orgelns pad-funktion, medan den riktar in sig lite mer på små licks än på just mattor. Framför allt mot slutet av låten kanske. I början smyger ju orgeln fram fint 😛 (hört blind boys of alabama t ex?) 😆 Om man nu vill motverka "sliskigheten" som jag snackar om skulle jag fimpa lite effekter på den akustiska gitarren också, men självklart är det ju helt personligt vilket håll man vill dra produktionen åt. Bara lite spontana tankar, kan ju vara skönt med lite färska inputs. Det är en schysst låt med mycket potential iaf. Får lite nästan lite Solomon Burke-vibbar, och det kan ju aldrig vara dåligt?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 januari 2007 Postat 23 januari 2007 Vad menar du med just "slö" kompressor? Seg attack å release? Jups, just det, så att det definitivt inte pumpar, utan bara sköter nivåjämning. Nånslags optoemulation brukar fungera fint.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.