Jump to content
Annons

Har människan aldrig varit på månen?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av att jag läste ett antal frågor som några (antagligen en skolklass) hade ställt till någon Hare Krishna-medlem,

514763.jpg

ser exempelvis ut såhär

så blev jag fascinerad och frapperad av en del av svaren:

200px-Aldrin_Apollo_11.jpg

Fråga nummer 18. Tror ni att människan inte har varit på månen?

Svar: Varför skulle vi tro det? Var finns bevisen? Därför att det visades på TV? Så många saker visas på TV. Därför att det stod i tidningen? Så många saker kan skrivas i tidningar. Och därför att de visade några stenar precis likadana som man kan hitta i vilken öken som helst? Eller därför att alla tror det? För ett par år sedan trodde miljoner människor att Hitler hade rätt. Men hade han verkligen? I dag vet vi att han inte hade det. Så varför tror DU att de var på månen? Var finns bevisen?

Eehhh... jag vad säger ni?

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågade dom vad han tror eller hur hela Hare-Krishnarörelsen tror?

Det finns många spännande konspirationsteorier och månlandningen är ett klassiskt kul exempel.

På Discovery visades ett bra program som praktiskt motbevisade påståendena om att skuggor, vind, foton, kameror, rekvisita mm skulle vara fejkade av Nasa.

Skeptikerna bara fortsatte ifrågasättandet.

Sen finns de ju de som tror att jorden inte kan vara mer än ca 6 tusen år och att vi levde samtida med dinosaurierna. Ingen kol 14 metod biter på dom.

En sann skeptiker säger nog att man inte kan vara säker på något :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Njaaa... jag tror att de menade "Hare Krishna-rörelsen", när de frågade med ordet "ni" och inte han som enskild individ. De ville alltså ha reda på vad de trodde.

Vad som fascinerar mig är varför de verkar så aggressiva mot detta att människan ska ha besökt månen. Är det så att det står i deras läroböcker nånstans att människan inte kan besöka månen eller i vart fall inte ska ha besökt månen ännu? I så fall är det klart att de är skeptiska, för då omkullkastas ju en del av vad de tror på...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var nog inte så medietränad :rolleyes:

De skulle ha frågat honom vad som bevisar att vi inte har varit på månen.

Nu kommer jag inte ihåg hur Hare Krishna fungerar, men har de en blind tro som inte kan ifrågasättas så är de nog väldigt skeptiska till vetenskap och nya upptäckter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns snömannen? Dog verkligen Elvis eller gick han bara under jorden? Flydde Hitler egentligen till Sydamerika? Det finns en massa myter naturligtvis.

Men månlandningen tror jag stenhårt på. Varför skulle man hitta på det? Det finns en hel massa olika internetsiter och tidskrifter och böcker som bara ämnar bevisa att hela månlandingen var en bluff. Man kan själv jämflöra fotografier som "bevis" för att det andrlig hände.

Personligen så tycker jag nog att trovärdigheten är tillräckligt stor.

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/

http://primeline-america.com/moon-ldg/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 12 människor har varit på månen. Senaste gången var 1972, intresset minskade drastiskt efter att ha slagit ryssarna dit.

Finns flera teorier om att detta inte skulle vara sant. Bland annat saknas jetstrålen på månlandaren och flaggan vajar på filmerna trots att det inte finns någon vind.

Flaggan vajar längre än på jorden efter att någon har rört den i ett luftfritt utrymme. Månlandaren drivs av hydrazin och dinitrogen som bildar en genomskinlig låga.

Det finns fler teorier och en klippsk skalle har lätt att dementera dessa teorier med lite sunt förnuft, det är nästan som om folk vill tro att det är en bluff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns snömannen? Dog verkligen Elvis eller gick han bara under jorden? Flydde Hitler egentligen till Sydamerika? Det finns en  massa myter naturligtvis.

Men månlandningen tror jag stenhårt på. Varför skulle man hitta på det? Det finns en hel massa olika internetsiter och tidskrifter och böcker som bara ämnar bevisa att hela månlandingen var en bluff. Man kan själv jämflöra fotografier som "bevis" för att det andrlig hände. 

Personligen så tycker jag nog att trovärdigheten är tillräckligt stor.

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/

http://primeline-america.com/moon-ldg/

Har nog svaren på de flesta av frågorna där.

Edit: Såg att en sida hade svaren, my misstake.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i vilket om vi varit där eller inte!

MEN jag har sett en film när månlandaren lämnar månen. Kvar blir ju bara benen på kapseln och själva kapsen flyger iväg rakt upp. Det som jag undrar över är att det är kvar på månen en kamera som filmar detta. Det roliga är att kamera följer efter och filmar.

Frågan är då, fanns den tekniken som gjorde att kameran kunde följa med rörelsen, typ då servomotorer och HUR vet kameran hur mycket den ska följa efter? Styrdes detta av någon på jorden? Isf HUR funkar det med tidsfördröjningen? Eller var det nån i kapseln som styrde kameran?

Om inte? Ja då är det ju kvar en gubbe på månen med en filmkamera! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuset tar ca en sekund att nå månen härifrån (även radiovågor rör sig med ljusets hastighet i vacuum), eftersom avståndet inte är mer än ca 300000km - så fördröjning av eventuella kontrollsignaler, är inget att snacka om, om du oroar dig för det. Dessutom skulle den kunna styras från kapseln - eller rentav med någon sorts målsöknings-styrning i kameran. Sådant har funnits sedan man började kriga, typ... När jag låg i lumpen (flottan), så lät vi någon gång kanonens målsökning låsa på kontrasten på kaptenens mössa inne i hytten på en annan båt en bra bit bort. Inga problem alls (förutom att det INTE blev populärt att vi gjorde så, men det är en annan historia... 🙁 ) - och den sökningen kan dessutom växla automatiskt mellan optisk, radar eller valfri annan metod någon fungerar för dåligt för att kunna följa.

Visst fanns det servomotorer även 1969 - och hela projektet kostade så ofantligt mycket, att en kamera som lämnas kvar för ändamålet, varken skulle ha gjort till eller ifrån... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- och hela projektet kostade så ofantligt mycket, att en kamera som lämnas kvar för ändamålet, varken skulle ha gjort till eller ifrån... 😉

Ett utmärkt sätt att kolla om de verkligen var där. Då ligger det kvar en kamera... 🙂

Jäpp! Bara att åka dit en snabb sväng och ta en titt. Glöm inte att ta med bildbevis hem igen... 😛

På väg hem kan du förresten samtidigt passa på att hämta en Hasselbladare som ligger i omloppsbana efter att den tappades vid en rymdpromenad för många år sedan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN jag har sett en film när månlandaren lämnar månen. Kvar blir ju bara benen på kapseln och själva kapsen flyger iväg rakt upp. Det som jag undrar över är att det är kvar på månen en kamera som filmar detta. Det roliga är att kamera följer efter och filmar.

Frågan är då, fanns den tekniken som gjorde att kameran kunde följa med rörelsen, typ då servomotorer och HUR vet kameran hur mycket den ska följa efter? Styrdes detta av någon på jorden? Isf HUR funkar det med tidsfördröjningen? Eller var det nån i kapseln som styrde kameran?

Om inte? Ja då är det ju kvar en gubbe på månen med en filmkamera! 🙂

Svaret finns i länken egget lämna.

This often shown footage was taken by a remotely controlled camera, mounted on the lunar rover which was left behind.  They knew exactly how fast the lander would ascend, so knew how fast it had to pan up. It could all be set up in advance of the take off and triggered remotely from Earth.
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
blir lite fascinerad av att en organisation som bygger på religiös tro vågar ifrågasätta något som [enligt dem] bygger på tro. Lite som att slå undan benen för sig själv. Oj, vänta... precis som att slå undan benen för sig själv!

Detta är inte sant. De bygger sin övertygelse på vetenskap, det är inte ens en tro. Faktum är att det är den enda sanna vetenskap som finns. Andras föreställningar och även s.k.modern vetenskap är däremot spekulationer.

Enligt dem själva.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

blir lite fascinerad av att en organisation som bygger på religiös tro vågar ifrågasätta något som [enligt dem] bygger på tro. Lite som att slå undan benen för sig själv. Oj, vänta... precis som att slå undan benen för sig själv!

Detta är inte sant. De bygger sin övertygelse på vetenskap, det är inte ens en tro. Faktum är att det är den enda sanna vetenskap som finns. Andras föreställningar och även s.k.modern vetenskap är däremot spekulationer.

Enligt dem själva.

Nää, hare krishna är en tro precis som alla andra. men det blir lite som kreationisterna som istället för att bara "yeah, vi erkänner, jorden är platt, inte ens solen är universums centrum och det har funnits dinosaurier. Och just det, vi är ledsna för att vi slog ihjäl en massa människor som inte höll med, också..." börjar tjafsa om att "meh, om människan har utvecklats från apor, hur förklarar ni då att det fortfarande finns apor, va?!"

Om ni missat det diggar jag inte direkt organiserad religion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

...

Fråga nummer 18. Tror ni att människan inte har varit på månen?

Svar: Varför skulle vi tro det? Var finns bevisen? Därför att det visades på TV? Så många saker visas på TV. Därför att det stod i tidningen? Så många saker kan skrivas i tidningar. Och därför att de visade några stenar precis likadana som man kan hitta i vilken öken som helst? Eller därför att alla tror det? För ett par år sedan trodde miljoner människor att Hitler hade rätt. Men hade han verkligen? I dag vet vi att han inte hade det. Så varför tror DU att de var på månen? Var finns bevisen?

Eehhh... jag vad säger ni?

🙂

:musik

det är alltid charmerande när religösa talar om bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

...

Fråga nummer 18. Tror ni att människan inte har varit på månen?

Svar: Varför skulle vi tro det? Var finns bevisen? Därför att det visades på TV? Så många saker visas på TV. Därför att det stod i tidningen? Så många saker kan skrivas i tidningar. Och därför att de visade några stenar precis likadana som man kan hitta i vilken öken som helst? Eller därför att alla tror det? För ett par år sedan trodde miljoner människor att Hitler hade rätt. Men hade han verkligen? I dag vet vi att han inte hade det. Så varför tror DU att de var på månen? Var finns bevisen?

Eehhh... jag vad säger ni?

😛

:musik

det är alltid charmerande när religösa talar om bevis.

Kan du bevisa att gud INTE finns?! 😎

På tal om religiösa knäppisar, kolla in Mats Molén, som tyckte att han hade motbevisat kol-14-metoden när han lät en död insekt ligga i solen några dagar så att den såg gammal ut. 😉

Hare krishna gjorde sig förresten bäst i GTA 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
blir lite fascinerad av att en organisation som bygger på religiös tro vågar ifrågasätta något som [enligt dem] bygger på tro. Lite som att slå undan benen för sig själv. Oj, vänta... precis som att slå undan benen för sig själv!

Detta är inte sant. De bygger sin övertygelse på vetenskap, det är inte ens en tro. Faktum är att det är den enda sanna vetenskap som finns. Andras föreställningar och även s.k.modern vetenskap är däremot spekulationer.

Enligt dem själva.

Nää, hare krishna är en tro precis som alla andra.

Nej. Jag har intervjuat högt uppsatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
jahaja, ja, det är klart att det är den enda sanna läran enligt dem. Trodde du menade att det var den enda sanna vetenskapen osv osv... 😉

Japp. Både och! Den enda lära som är en vetenskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...