Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er,

har hängt här länge utan att vara speciellt aktiv men nu är det nära en uppgradering av ljudkort så då aktiverar jag mig i hopp om att få hjälp 🙂

Bra ljud, minst 5 analoga in, plus 2 hörlursutg, volym för monitorer. Det är vad jag önskar med mitt nya ljudkort...

Tre sångmikar, gitarr och bas ska spelas in samtidigt.

Min dator är en Dell Dimension 9150 3,0GHz Dual core 2,0GB ram.

Jag tror jag har läst nånstans (förmodligen här på forumet) om att Dell och FW-ljudkort inte funkar så bra ihop. Kom just på att FW-porten sitter i mitt nuvarande ljudkort SB Audigy 2Z, det kanske inte är så bra? 😎

Alt 1

Om jag skulle välja ett FW-ljudkort skulle jag välja Mackie Onyx 400F som har de perfekta specarna för mina behov, det ljudkortet till det priset borde ju vara en riktig storsäljare men ändå hittar jag ingenting (nästan) här på forumet om det. Hur kan det komma sig... 😄

Alt 2

Mitt andra alternativ innefattar EMU 1616m PCI samt M-patch 2, för att få två hörlursutgångar och volymkontroll till monitorerna. Detta alternativ innhåller ju två fina mikförstärkare plus fyra linjeingångar och är möjligt att bygga ut via adat. Mixer finns för ytterligare mikingångar, inte så högkvalitativ dock. Uppgradering av mixer blir en senare fråga.

Pris

alt. 1 är 5 500:- (4Sound)

alt. 2 är 5 700:- (Thomann)

Vilken lösning ska jag välja...??!!

...svårt...??!! men ganska trevligt 😎

Åsikter och erfarenheter vore väldigt kul att få ta del av eller kanske en helt annan lösning.

Tack på förhand

/Robert

Annons
Postat

Tack för förslagen MrPhil.

Jag har varit inne på de alternativen själv och borde givetvis provlyssna och jämföra, men det är ju inte så tvärlätt.

Jag tror de ligger snäppet under vad gäller ljudkvalitet. Annars skulle det vara Mackie Onyx 1220 med firewire interface som skulle vara intressant. Men då blir man genast låst att man alltid måste ha mixern igång och inkopplad för att få njuta av det fina ljudet. 🙁

Det vore kul och höra om nån har lyssnat och jämfört t.ex onyx, alesis och emu´s m-preampar och ad-omvandlare mm som påverkar ljudkvaliteten.

/Robert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.