Jump to content
Annons

Slumpmässigt knaster med M-Audio Delta 1010 LT

Bone

Recommended Posts

Jaha, då var det dags igen. Jag börjar snart grina och börja med knyppling eller nåt annat som inte kan hålla på så här.

Har en AMD Semperon 3000+ med 1 gig ram som jag kör Cubase SL 3 på. Jag har ju haft problem med mitt Firewire 410 i mer än två års tid. Så nu har jag bytt ljudkort och köpt ett M-Audio Delta 1010 LT. Trodde att ett PCI-kort skulle lösa mina problem men ack vad jag bedrog mig. Det funkade klockrent första kvällen, inte ett problem. Spelade in en låt med två stereomickade akustiska gitarrer och en skiss där jag använde EZ Drummer och elgitarr. Men dagen efter skulle jag lägga lite E-bow på min akustiska låt och så fort jag lyssnar på det så knastrar det eller "vibrerar", trots att processorn inte jobbar på mer än 15-20 %. Kör inte med Antivirus när Cubase är igång, brandväggen är Windows egna och jag gör regelbundna virus och spyware sökningar.

Trodde först att det var buffersizen så jag testade allt mellan 64-2048, ingen skillnad. Använder de senaste drivrutinerna för allting. Separerat el och telekablar. Släckt monitorn och dimmer. Gjort en systemåterställning till den dagen det funkade. Kört med doubledawg för att strypa grafikkortet kör även. Först avinstallerat och sen disableat AC97 i bios. Inställningarna på Delta kortet är MultiTrack Driver Device: Independent, Variable Signal Levels: Consumer, Sample Rate:44,100 (Rate Locked).

Nu idag när jag testade att spela in igen så är jag inte säker på om det spraket och knasteret är på spåret, utan det känns som att det kommer slumpmässigt när man spelar upp spåret. Ska lägga upp ett ljudklipp senare ikväll eller imorgon så ni får höra hur det låter.

Känns som det bara finns två alternativ kvar. Jag ska först testa det på en annan dator för att utesluta fel på ljudkortet och sen är det väl bara att formatera datorn som gäller.

Någon som stött på det här? Ska jag testa äldre drivrutiner från M-audio sidan? Om jag formaterar datorn ska jag, eftersom jag inte kan få ner min IRQ under 16, göra den till en "Standard PC"? Finns det några nackdelar med detta? Eller ska jag helt enkelt totalt skita i M-Audio och köpa ett PCI-kort från en annan tillverkare, tips på någon stabil? Gärna likvärdigt med Delta 1010 LT men alla tips är välkommna.

Dela på andra sajter

Annons

Vad spelar du in i för program...Cubase, PT, Cakewalk??

Vad har du för Antivirus och brandvägg??

När du spelar in, kör ctrl+alt+del och kolla hur mycket resurser

ditt progr drar samt vad som ligger och kör i bakgrunden..

Kör en viruskoll...

Dela på andra sajter

Okej det här är en snabb testinspelning. Har datorns strömkabel på ett separat eluttag. Jag hade doubledawg på 64 i latency. Körde 2048 i buffersize. Såg till att det inte ens var i närheten av att klippa. Stängde av nätverkskortet. Hade Ulysses igång och min processorn jobbade på någonstans mellan 6-12%.

Har även testat äldre delta 1010 LT drivrutiner, ingen skillnad. Någon? Jag blir galen!

*edit* som vanligt högerklicka välj "spara som" xxxoooxxx.mp3

Redigerat av Bone
Dela på andra sajter

Men hur är det med IRQ delningen då?

Delar ljudkortet IRQ med något?

Nej delar IRQ inte med något. Ljudkortet är själv på 19 och har inga konfliker enligt XP.

En AMD Semperon 3000+ är inte den bästa prollen i vår värld. Risken är också stor att moderkortet har VIA eller Nvidia chipset vilket har orsakat stora bekymmer för många.
Sant, men jag har ju följt råden på M-Audio's hemsida angående just detta. Tagit hem de senaste drivrutinerna osv. Hade även en Athlon 3200+ förut. Men när jag skulle byta till en Zalmanfläkt så hade de på komplett inte fäst processorn med låset så några pinnar böjdes. Självklart så kom dom fram till att dom ju inte gjort något fel när jag pratade med dom. Så dom var "schyssta" 😉 nog att låta mig köpa en Semperon med 200 kronors rabatt. Redigerat av Bone
Dela på andra sajter

Men nu när jag lyssade på filen du la upp så tycker jag inte som det låter som om det är ett knaster pga ev dåliga drivisar eller vad det nu må vara.

Kan du inte prova att spela in typ tal/sång? Något som är ren i signalen.

Jag tycker att det låter som om det är gitarren som styr över minimalt. Alltså inte disten på guran utan själva sigalen.

Vilken ingång på kortet har du spelat in på?

Edit: kråk krax stav

Redigerat av KillwithSkill
Dela på andra sajter

Använder ingång 5 på ljudkortet en rca-ingång. Har spelat in gitarren via min Pod XT pro på det här exemplet men jag har även testat att använda min JMP-1:a och det blir samma sak. Podens clip lampa tänds inte heller och jag har sett till att dra ner kanal volymen på podden och volymen på JMP-1:an.

Redigerat av Bone
Dela på andra sajter

Formattera om hårddisken(arna), Installera om XP, Välj Standard PC, Trimma Windows efter tipsen som ges HÄR, Installera drivrutiner för grafikkort, moderkort (glöm inte VIA patchen som uppenbarligen fortf. behövs), ljudkort, ja rubbet INNAN du installerar något musikprogram.

Det funkade för mig. Dock på ett intel i850 chipset.

Det tar en kväll, men det kan ju vara värt att testa innan du sätter sprätt på X antal tusen.

Dela på andra sajter

Kan du inte prova att spela in typ tal/sång? Något som är ren i signalen.
Ska göra det nu.
Formattera om hårddisken(arna), Installera om XP, Välj Standard PC, Trimma Windows efter tipsen som ges HÄR, Installera drivrutiner för grafikkort, moderkort (glöm inte VIA patchen som uppenbarligen fortf. behövs), ljudkort, ja rubbet INNAN du installerar något musikprogram.

Det funkade för mig. Dock på ett intel i850 chipset.

Det tar en kväll, men det kan ju vara värt att testa innan du sätter sprätt på X antal tusen.

Jo det är nästa utväg. Ska testa kortet hos en polare först och om det är samma sak där då borde det ju vara kortet det är fel på. Har redan gjort backups på allt. Frågan är om man ska göra en dualboot isåfall och går det att ha en Standard-PC och en ACPI om man kör dualboot?
Dela på andra sajter

Jag tycker nämligen jag känner igen fenomenet. Jag har spelat in på delta 1010lt med en iosf en V-amp då. Och jag vill minnas att det styrde över så där retligt mycket. Nu är det ju ett tagsen, säkert en 3 årsen så jag är inte helt hundra.

Men om du kan så prova att spela in något utan nån preamp (jmp-1/Pod) typ en mik och nån akustisk gitarr eller ännu hellre lite sång eller tal.

Slår nästan vad om att det inte är knas på datorn!

Btw, är kortet begagnat eller nytt. Har iofs ingen betydelse. Men piskan som sitter på kortet (det analoga) kan vara riktigt kasst. Har haft 3 kort och på två av dom så var dom defekta. Bla ena mikkanalen var helkass. Till en början så bara distade det för att sen lägga av helt. Det försvann sen med en ny piska.

Kanske det är så att M-Audio inte har direkt nån höjdarkvalité på sina produkter? 😉

Dela på andra sajter

Frågan är om man ska göra en dualboot isåfall och går det att ha en Standard-PC och en ACPI om man kör dualboot?

På 2 hårddiskar i så fall. Ta ur den ena när du intallerar Windows på den andra s.a.s.

Det går säkert att göra det på partitioner men jag tror det blir cleanast på 2 separata diskar.

Dela på andra sajter

Jag tycker nämligen jag känner igen fenomenet. Jag har spelat in på delta 1010lt med en iosf en V-amp då. Och jag vill minnas att det styrde över så där retligt mycket. Nu är det ju ett tagsen, säkert en 3 årsen så jag är inte helt hundra.

Men om du kan så prova att spela in något utan nån preamp (jmp-1/Pod) typ en mik och nån akustisk gitarr eller ännu hellre lite sång eller tal.

Slår nästan vad om att det inte är knas på datorn!

Btw, är kortet begagnat eller nytt. Har iofs ingen betydelse. Men piskan som sitter på kortet (det analoga) kan vara riktigt kasst. Har haft 3 kort och på två av dom så var dom defekta. Bla ena mikkanalen var helkass. Till en början så bara distade det för att sen lägga av helt. Det försvann sen med en ny piska.

Kanske det är så att M-Audio inte har direkt nån höjdarkvalité på sina produkter? 😛

Nu har jag testat att spela in sång och akustisk gitarr med min Studio Projects B1 genom min Presonus Bluetube DP och som du trodde inget knaster överhuvudtaget (iallafall nu). Hade internet, nätverkskortet och antivirusprogram igång.

Kortet är sprillans nytt så jag kanske måste be dom beställa in en ny piska. Ska undersöka lite till.

*edit* har testat att spela in poden med pad på, ännu lägre utsignal och genom en annan ingång men med samma resultat. Vad beror det här på? Är piskan trasig eller pallar inte mitt ljudkort helt enkelt dist 🙂😉

Redigerat av Bone
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

för nått år sedan när SATA diskarna var nya på marknaden så hade jag random knaster utan någon som helst anledning. Problemet löstes genom att byta till IDE igen 🙂 Nu kör jag problemfritt på SATA2... måste ha vart för att SATA var så nytt då.

Har du ett gammalt moderkort?

Dela på andra sajter

Jag har ett K8T Neo-FSR. Men mitt knaster är ju inte på sång eller akustisk gitarr via bluetuben in i XLR-ingångarna. Bara genom Pod XT Pro och JMP-1. Har testat att spela in i 16/44.1 och 24/44.1 ingen skillnad. Testat via S/pdif ingen skillnad.

Det här börjar ju bli helt sjukt. Först två års strul med M-Audio's Firewire 410 och direkt så börjar det här också. Ska aldrig mer köpa M-Audio produkter.

Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jadu... Det är nog inte nå fel på datorn eftersom du inte får knaster när du kör med lägre signaler. Skulle väl också gissa på att det är kortet som inte tål de höga signalerna av en preamp eller att det är piskan som glappar. Men det är ju märkligt att den inte skulle palla med när du till och med slänger på en -db pad på XT:n. Då är det nog bara att lyda ovanstående råd och testa med en annan piska. Funkar inte det så är det väl bara att skicka in skiten (alternativt få pengarna tillbaka och köpa ett annat kort) 😉 Det är surt som fan när det håller på att jävlas hela tiden. man tappar liksom hela inspirationen. I alla fall jag 🙂

Lycka till!

Redigerat av thrinithan
Dela på andra sajter

jadu... Då är det nog bara att lyda ovanstående råd och testa med en annan piska. Funkar inte det så är det väl bara att skicka in skiten (alternativt få pengarna tillbaka och köpa ett annat kort) 😄 Det är surt som fan när det håller på att jävlas hela tiden. man tappar liksom hela inspirationen. i alla fall jag 🙂

Lycka till!

Ja, jag tar aldrig mer i M-Audios grejer nånsin!

Måste säga att jag blev bra paff när protools köpte upp dom 😉

Nu kör jag på RME och deras ff800 och har aldrig varit så nöjd som nu!

Men men, nu ska vi inte tracka ner så att det blir tråkigt för Bone nu! 🙂

Hoppas att det löser sig!

Ett knep är att sänka master ut från JMP eller Poden så att du spelar in lite lågt. Kolla även i mixern hur mycket inputarna står. Sen får du, om det behövs normalisera. OBS inte för mkt nu. Normalisera några dB under nollan, typ 8 dB eller så. Annars så brukar det bli (som default) för högt och då låter pluggarna skit sen vid mix!

Dela på andra sajter

Har nu även testat att spela in via den balanserade utgången från poden med pad på ingångsporten. Ställt allt så att nivåerna ligger runt -12 till -18 dB men det knastrar ändå. Det kan ju bara inte var datorn, det måste sitta i kortet eller piskan.

Tack för alla tips och råd. Återkommer om jag löser det.

Dela på andra sajter

Har inte läst genom tråden.

Mitt tips för att bli av med knaster om dom uppkommer på M-audio kort.

Byt pci plats

Det hjälpte mig, jag fick testa flera kombinationer tills det funkade (jag har flera kort i datorn)

2st delta 1010 3st uad-1

Har testat lite olika pci-platser men jag skulle ju kunna testa igen.

Uppstår problemet endast med PODen så är det kanske den som är felaktig? Ursäkta om jag missat någon relevant information, fick snabbläsa.
Nä det uppstår med min JMP-1:a också. Har testat alla ingångar.
Dela på andra sajter

Jag har en G5:a Mac och HADE 1010 kort 2 st plus ett ATI grafik kort. Jag fick ofta knaster och det enda som hjälpte var att restarta CoreAudio. Jag bytte slutligen ut 1010 korten och köpte Mackie istället. Det visade sej att 1010 korten var väldigt känsliga för vad som satt i PCI platserna. Tog jag ut det extra Grafik kortet så blev det tyst. / Mikke

Dela på andra sajter

Jag har en G5:a Mac och HADE 1010 kort 2 st plus ett ATI grafik kort. Jag fick ofta knaster och det enda som hjälpte var att restarta CoreAudio. Jag bytte slutligen ut 1010 korten och köpte Mackie istället. Det visade sej att 1010 korten var väldigt känsliga för vad som satt i PCI platserna. Tog jag ut det extra Grafik kortet så blev det tyst. / Mikke

Jag har ju ett ATI Radeon 9800 pro. Men det sitter ju inte på en av Pci-platserna. Musikaffären där jag köpt kortet skulle låna mig ett EMU 0404 USB och antagligen Pci varianten också. Så ska jag få testa något annat än M-Audio. Är det så att det funkar så kommer jag nog att hålla mig borta från M-audio's ljudkort i fortsättningen.

Dela på andra sajter

Jag har ju ett ATI Radeon 9800 pro. Men det sitter ju inte på en av Pci-platserna. Musikaffären där jag köpt kortet skulle låna mig ett EMU 0404 USB och antagligen Pci varianten också. Så ska jag få testa något annat än M-Audio. Är det så att det funkar så kommer jag nog att hålla mig borta från M-audio's ljudkort i fortsättningen.

När du väl hittar en stabil setup så håller det. Så testa lite olika pci platser så ska du se att det funkar.

Har du fler pci-kort i datorn så testa att flytta runt dem samtidigt.

Glöm inte att skriva upp dom olika kombinationerna du testar. Det är svårt att komma ihåg vilka man testat efter ett tag.

Jag är mycket nöjd med M-audio, jag körde wamirack innan som ofta var strul med när man instalerat om Cubase. Fick trixa som f-n innan det funkade.

Dela på andra sajter

Jag fick mina knaster när jag gjorde fönster hantering. dvs öppnade pluggar ( nya fönster ) osv. När får du problemen?

/ Mikke

Dela på andra sajter

DrHans nu har jag testat alla pci-platser. Ingen skillnad.

Jag fick mina knaster när jag gjorde fönster hantering. dvs öppnade pluggar ( nya fönster ) osv. När får du problemen?

/ Mikke

Så fort jag ska spela in gitarr via min Pod XT Pro eller JMP-1. Oavsett ingång har testat alla balanserade, rca och S/pdif. Kan vara ett tomt projekt eller ett med 10 spår och EZ Drummer igång i bakgrunden.
Dela på andra sajter

Jo det skulle jag väl ha. Men det hjälper tyvärr inte då jag inte har råd att köpa en annan dator än den jag har. Så jag ska nu få låna hem ett EMU 0404 USB och ett pci-kort så får vi se om det funkar bättre. Om det funkar överväger jag på att köpa ett EMU 1212 och senare kompletera med en Behringer ADA 8000.

Dela på andra sajter

Jahaja!..

😎

.. ska bli "intressant" att se om det uppstår liknande fenomen på mitt nyinköpta Delta1010LT .. Ska hämta det på posten nu.

Jävla k*k att det alltid ska vara nåt krångel. 😳

Dela på andra sajter

Ja verkligen. Men däremot trevligt att så många kommer med tips och ideér om hur det ska lösas. Gör så att jag slipper skriva:

Tog ut mitt nya Delta 1010 LT och la tillbaks det i förpackningen. Kastade sedan ut datorn, monitor, rack och mina monitorer från balkongen
I Vad har du "tiltat" sönder tråden..
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.